جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

پاسخ به ۱۳ سوال پرتکرار درباره چک برگشتی

26 بهمن 1402
پاسخ به ۱۳ سوال پرتکرار درباره چک برگشتی

به گزارش بانک اول همانطور که در نحوه ثبت چک، انتقال، تایید یا رد و حتی استعلام آن از ۲ سال پیش تفاوت‌های ایجاد شده است، در شرایط چک برگشتی نیز تفاوت‌های بسیار زیادی ایجاد گردیده است. بنابراین اگر درمورد چک برگشتی سوالی دارید شما می‌توانید با خواندن این مقاله جواب سوال خود را پیدا کنید.

۱۳ سوال پرتکرار چک برگشتی

آیا در صورت برگشت چک، انتقال دهندگان چک نیز مانند صادرکننده آن مسئولیت دارند؟

باتوجه به ماده (۲۰) قانون صدور چک، انتقال دهنده آن نیز جزء مسئولین پرداخت چک است.

بعد از صدور گواهی عدم پرداخت چک، چه اقدامی انجام می‌شود؟

باتوجه‌به قانون جدید چک، پس از ثبت کسری مبلغ چک یا غیرقابل پرداخت بودن آن در سامانه بانک مرکزی، این موضوع به‌صورت برخط به تمام بانک‌ها و حتی مؤسسات اعتباری اطلاع داده می‌شود. بعد از گذشت ۲۴ ساعت، تمام بانک‌ها و مؤسسات اعتباری موظفند تا زمان رفع سوء اثر محدودیت‌های زیر را به صاحب حساب و امضاکننده چک برگشتی اعمال نمایند:

  1. عدم امکان افتتاح هرگونه حساب
  2. عدم صدور کارت بانکی جدید (توجه داشته باشید که در این مدت صدور المثنی، تمدید تاریخ اعتبار کارت، کارت اعتباری و تسهیلات خرد امکان پذیر نیست)
  3. مسدودی تمام حساب‌ها
  4. مسدودی کارت‌های بانکی
  5. مسدودی هر مبلغ متعلق به صادرکننده
  6. عدم پرداخت هرگونه تسهیلات بانکی
  7. صدور ضمانت‌نامه‌های ارزی یا ریالی
  8. عدم گشایش اعتبار اسنادی ارزی یا ریالی

بعد از برگشت چک چگونه مسدودی حساب را رفع کنیم؟

رفع مسدودی حساب چک برگشتی باتوجه‌به رفع سوء اثر انجام می‌گردد، برای اطلاعات بیشتر مقاله زیر را مطالعه کنید.

چگونه بدانیم از حساب ما رفع سوء اثر شده است؟

پس از رفع سوءاثر در همراه بانک‌ها و اینترنت بانک به فرد اطلاع داده می‌شود. همچنین می‌توانید از طریق خدمت استعلام، وضعیت اعتباری خود را بررسی نمایید. اگر وضعیت اعتباری فرد سفید باشد یعنی فرد چک برگشتی ندارد برای این کار کافی است اپلیکیشن ساد۲۴ را نصب کنید.

آیا در هنگام برگشت چک تمام حساب‌های بانکی و موسسه‌ها مسدود می‌گردد؟

خیر. باید بگوییم که حساب‌ها مسدود نمی‌‌شوند بلکه فقط وجه موجود در حساب‌های بانکی صادرکننده چک برگشتی به اندازه مبلغ کسری چک مسدود می‌گردد.

 به‌عنوان مثال اگر چک فردی به مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان در بانک ملی برگشت بخورد، وجه موجود در حساب‌های سایر بانک‌ها وی تا ۳۰۰ میلیون تومان مسدود می‌شود. در این حالت مازاد موجودی حساب شخص قابل برداشت می‌باشد.

آیا فرد دیگری غیر از ذینفع که مشخصات او در برگه چک و سامانه صیاد ثبت گردیده می‌تواند چک را نقد کند؟ 

چک فقط توسط دریافت‌کننده نهایی آن یا وکیل وی نقد می‌گردد.

آیا استعلام مبلغ مسدود شده حساب‌ها بابت چک برگشتی از بانک مرکزی امکان دارد؟

بله شما می‌توانید با مراجعه به نشانی اینترنتی www.cbi.ir مبلغ مسدود شده حسابها بابت چک برگشتی را استعلام بگیرید.

رفع سوء اثر چقدر طول می‌کشد؟

گواهی عدم پرداخت و رفع سوء اثر آنی می‌باشد، بنابراین اگر کاربر شعبه اقدامات قانونی مورد نظر را در همان روز انجام دهد، چک در همان روز رفع سوء اثر می‌شود.

چک برگشتی چه مدت اعتبار دارد؟

چنانچه چک برگشت خورده باشد اما پیگیری توسط دارنده چک انجام نشود و ۵ سال از تاریخ صدور آن گذشته باشد، چک دیگر در مراجع قانونی قابل بررسی نخواهد بود، البته پس از ۵ سال می‌توان چک را نقد کرد.

آیا صدور گواهی عدم پرداخت به دلیل مغایرت اطلاعات برگه چک با سامانه صیاد، به‌عنوان سوء سابقه برای صادرکننده چک لحاظ می‌گردد؟

بله به عنوان سوء سابقه برای صادرکننده چک لحاظ می‌شود، زیرا باتوجه‌به ماده ۳ قانون صدور چک، مغایرت اطلاعات برگه چک با اطلاعات سامانه‌ای صیاد، از مصادیق اختلاف در چک است و دارنده چک می‌تواند چک را برگشت بزنند.

آیا اگر امضاء مطابق امضاء صاحب حساب نباشه، چک برگشت می‌خورد؟

بله، چنانچه امضاء روی فیزیک چک با امضاء صاحب چک مطابق هم نباشند یا حتی امضاء دارای نقص باشد، چک برگشت می‌خورد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم در هنگام درج امضاء دقت نمایید.

اگر تاریخ چک روز تعطیل باشد و در اولین روز کاری حساب پول نداشته باشه می‌توانیم چک را برگشت بزنیم؟

بله می‌توانید چک رو برگشت بزنید و در صورت نیاز آن را از طریق حقوقی پیگیری و چک خود را مطالبه نمایید. مراحل و شرایط چک روز تعطیل را در مقاله پایین به طور کامل توضیح داده‌ایم.

عواقب چک برگشتی چیست؟

برگشت خوردن چک برای صاحب حساب دارای عواقبی است که تا رفع سوء اثر همچنان متحمل فرد می‌شود از این عواقب می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • مسدودی حساب‌ها
  • عدم دریافت دسته چک جدید
  • عدم امکان صدور چک جدید
  • عدم دریافت کارت جدید حتی کارت هدیه
  • عدم افتتاح حساب جدید
اخبار مرتبط
پیرو بخشنامه شماره ۶۲۰۷۸‌/۰۲ مورخ ۲۱‌/۳‌/۱۴۰۲ موضوع نحوه تأمین کسری مبلغ چک توسط صادرکننده چک برگشتی؛ بر اساس بررسی‌های صورت گرفته و مکاتبات واصله، در حال حاضر در اجرای تکالیف قانونی ناظر بر انسداد وجوه حساب‌های بانکی متعلق به صادرکننده چک برگشتی و نحوه رفع انسداد از وجوه مسدود شده در اجرای دستورات / آراء‌/ اجراییه‌های واصله از مراجع ذیصلاح قضایی و ثبتی، رویه واحدی در شبکه بانکی کشور وجود ندارد.
پیرو بخشنامه شماره ۶۲۰۷۸‏/۰۲ مورخ ۲۱‏/۳‏/۱۴۰۲ موضوع نحوه تأمین کسری مبلغ چک توسط صادرکننده چک برگشتی؛ بر اساس بررسی‌های صورت گرفته و مکاتبات واصله، در حال حاضر در اجرای تکالیف قانونی ناظر بر انسداد وجوه حساب‌های بانکی متعلق به صادرکننده چک برگشتی و نحوه رفع انسداد از وجوه مسدود شده در اجرای دستورات ‏/ آراء‏/ اجراییه‌های واصله از مراجع ذیصلاح قضایی و ثبتی، رویه واحدی در شبکه بانکی کشور وجود ندارد.
یکی از مهم‌ترین خدمات بانک‌ها، ارائه چک به متشریان متقاضی است و از گذشته تا امروز شاهد انواع مختلف آن مانند چک صیادی و تضمین شده هستیم و امروز با ارائه چک‌های الکترونیک می‌توان از همه چک‌ها به صورت دیجیتال بهره‌مند شد. چک یکی از خدماتی است که بانک برای ارائه ضمانت و تضمین در معاملات، به مشتریان خود ارائه می دهد که بسته به نوع و کاربرد معاملات انواع مختلفی دارد. چک‌های بانکی عادی، تضمینی، رمزدار، تایید شده، موردی، صیادی و الکترونیک، انواع مهم چک بانکی هستند.
در این بین افرادی هستند که با دانستن قوانین و همچنین اطلاع از سخت‌گیری‌های مجازات برای چک بلامحل، این افراد برای اینکه موقعیت خود را از دست ندهند و درگیر دادگاه و مجازات نشوند، اقدام به صدور چک با تاریخ خاص می‌کنند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها