شنبه, 1 اردیبهشت 1403 2024,April

برقراری خودکارِ بیمه رایگان برای ۵ دهک اول

26 بهمن 1402
برقراری خودکارِ بیمه رایگان برای ۵ دهک اول

برخی از افراد هستند که هنوز از هیچ پوشش بیمه‌ای برخوردار نیستند و یا با وجود اطلاع رسانی‌های صورت گرفته، از چگونگی بهره‌مندی از بیمه درمانی اطلاعی ندارند.

به گزارش بانک اول به نقل از ایسنا، در حال حاضر بیش از ۴۴ میلیون نفر تحت پوشش سازمان بیمه سلامت ایران هستند که البته بالغ بر ۸۰ درصد این افراد، بیمه شده‌ رایگان هستند. این درحالیست که به استناد آمارها برخی هم هستند که هنوز از هیچ پوشش بیمه‌ای برخوردار نیستند و یا با وجود اطلاع رسانی‌های صورت گرفته، از چگونگی بهره‌مندی از بیمه درمانی اطلاعی ندارند و بر همین اساس هم سازمان بیمه سلامت مکررا تاکید دارد که فاقدین بیمه سلامت جهت بهره‌مندی از خدمات بیمه‌ای، از طریق سامانه شهروندی این سازمان و یا دفاتر پیشخوان برای بیمه شدن خود و خانواده‌شان اقدام کنند.
در همین راستا دکتر محمدمهدی ناصحی - مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، سازمان بیمه سلامت ایران را بزرگ‌ترین بیمه درمانی کشور خواند و با تاکید بر اینکه «خدمات رسانی» اولویت اصلی این سازمان بیمه‌گر است، گفت: سازمان بیمه سلامت ایران همواره حامی و پشتیبان بیمه شدگان بوده و هست. این سازمان در ۲۲ مرداد سال ۹۱ تشکیل شد و در حال حاضر پس از گذشت یک دهه از تأسیس آن، خدمات مهم و قابل توجهی در حوزه‌ بیمه به بیمه شدگان ارائه می‌کند.

بیمه رایگان ۳۳ میلیون ایرانی و چگونگی ارایه خدمات درمانی به آنها

وی با اشاره به هزینه‌های کمرشکن سلامت در برخی بیماری‌ها، افزود: هزینه‌های سرسام‌آور درمان بیماری‌ها و تهیه دارو، باعث شده بود که جمعیت زیادی از قشر کم درآمد و محروم جامعه، قید درمان را بزنند و با بیماری و درد خود کنار بیایند. بر همین اساس موضوع بیمه رایگان افراد کم درآمد جامعه در دستور کار دولت قرار گرفت و در این راستا ابتدا در چند سال گذشته سه دهک درآمدی پایین جامعه به صورت رایگان بیمه و از خدمات سازمان بیمه سلامت بهره‌مند می‌شدند.
ناصحی افزود: اخیرا نیز براساس مصوبه دولت در ۳۰ خرداد ۱۴۰۲، دو دهک دیگر به مجموع بیمه‌شدگان رایگان سازمان بیمه سلامت اضافه شد و بر این اساس در قالب طرح «پوشش همگانی» ۵ دهک درآمدی پایین جامعه حق بیمه آن‌ها به صورت رایگان می‌باشد.
وی با بیان اینکه بیمه سلامت یک بیمه فراگیر و بزرگترین بیمه درمانی کشور است، تصریح کرد: صندوق روستاییان با جمعیت بیش از ۲۰ میلیون نفر بیشترین افراد تحت پوشش رایگان بیمه سلامت را داراست و اکنون با افزوده شدن ۲ دهک به سه دهک قبلی، ۱۲ میلیون نفر امسال به طور رایگان بیمه شده‌اند که در مجموع قریب به ۳۳ میلیون نفر بیمه شده رایگان در سطح کشور را شامل می‌شود.
وی گفت: تاکید می‌شود که بیمه‌شدگان رایگان همانند بیمه‌شدگان سایر صندوق‌های بیمه‌ای سازمان بیمه سلامت می‌توانند جهت دریافت خدمات سرپایی و بستری به مراکز دولتی و خصوصی طرف قرارداد سازمان بیمه سلامت ایران مراجعه کنند.

جزییات کاهش حق بیمه دهک‌های ۶ تا ۹ درآمدی

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در این باره افزود: همچنین میزان مشارکت در پرداخت حق بیمه در دهک‌های ۶ تا ۹ درآمدی نیز به طور چشمگیری کاهش یافته و جمعیت تحت پوشش بیمه سلامت می‌توانند از خدمات درمانی در بخش‌های سرپایی و بستری استفاده کنند. بر این اساس در دهک ۶ با کاهش ۱۰ درصدی، مشارکت در پرداخت حق بیمه از ۳۰ درصد به ۲۰ درصد رسید؛ دهک ۷ با کاهش ۱۰ درصدی، از ۴۰ درصد به ۳۰ درصد؛ دهک ۸ با کاهش ۲۰ درصدی، از ۶۰ درصد به ۴۰ درصد و پرداختی دهک ۹ با کاهش ۳۰ درصدی از ۸۰ درصد به ۵۰ درصد رسیده است.
ناصحی گفت: بنابراین بیمه رایگان ۱۲ میلیون نفر دیگر از ۵ دهک اول کم درآمد جامعه، نسخه نویسی الکترونیکی و صندوق صعب العلاج از اقدامات مهمی بود که در دولت سیزدهم رقم خورد. در همین راستا ۸۰ درصد از افراد تحت پوشش بیمه سلامت توانستند از بیمه رایگان استفاده کنند.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران ادامه داد: اعتبارات این اقدام پایدار می‌باشد و در سازمان برنامه و بودجه تصویب و در مجلس نیز تایید شده است.
چگونگی مشارکت دولت در پرداخت حق بیمه دهک‌های رایگان و بیمه‌پرداز
وی، همچنین درباره میزان مشارکت دولت در پرداخت حق بیمه در دهک‌های رایگان و بیمه پرداز با در نظر گرفتن جمعیت فعلی بیمه‌شدگان، تاکید کرد: میزان مشارکت دولت در دهک‌های رایگان قریب به مبلغ ۱۵ هزار میلیارد تومان و در دهک‌های ۶ تا ۹ به میزان ۵ هزار میلیارد تومان است.

فاقدین بیمه برای بیمه کردن خود اقدام کنند

جمشید شایانفر - مدیرکل بیمه‌گری و جذب منابع سازمان بیمه سلامت ایران نیز در این زمینه با اشاره به آخرین وضعیت بیمه افراد به ایسنا گفت: در ماده ۷۰ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه، سازمان بیمه سلامت ایران مکلف شده همه افرادی که فاقد هرگونه بیمه سلامت هستند را از طریق مکانیسم ارزیابی وسع بیمه کند. این ارزیابی وسع از سال ۱۳۹۸ آیین نامه‌ای داشت که ابلاغ شد و مدت کوتاهی به مرحله اجرا رسید و بر اساس ارزیابی وسع سه دهک اول جامعه به صورت رایگان بیمه می‌شدند. اما بلافاصله در مدت کوتاهی که این آیین نامه به مرحله اجرا درآمد، با دوران شیوع بیماری کرونا مواجه شدیم. در دوران کرونا بر اساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا، ارزیابی وسع لغو شد تا مبتلایان به این بیماری در صورت عدم پوشش بیمه‌ای بتوانند از خدمات بیمه‌ای درمانی استفاده کنند.
وی ادامه داد: ابتدای امسال مجددا بر اساس قانون بودجه و مصوبات هیأت وزیران ارزیابی وسع برقرار شد. در جهت اینکه شرایط را تسهیل کنیم و مردم راحت‌تر تحت پوشش بیمه قرار گیرند، سازمان با موافقت و مشارکت وزارت بهداشت بر این نکته تاکید کرد که دو دهک به مجموع بیمه‌شدگان رایگان اضافه شوند.

برقراری خودکار بیمه رایگان برای ۵ دهک اول درآمدی

شایانفر گفت: به این ترتیب ۵ دهک اول جامعه می‌توانند به صورت رایگان بیمه شوند. در دهک ۴ و ۵ به صورت خودکار بیمه رایگان برقرار کردیم و افرادی که در سنوات گذشته تحت پوشش بودند ولی اقدام به تمدید آن نکرده بودند و دهک درآمدی آنها ۴ یا ۵ بود رایگان بیمه شدند، لذا دهک درآمدی همه بیمه شدگان را از وزارت کار دریافت کردیم و دهک‌های درآمدی همه مشخص است.

دهک‌های ۶ تا ۹ به ازای هر نفر سالانه چقدر باید حق بیمه بپردازند؟

مدیرکل بیمه‌گری و جذب منابع سازمان بیمه سلامت ایران افزود: وقتی این مصوبه در تاریخ ۳۰ خرداد به تصویب رسید و ابلاغ شد، شرایط بیمه شدن تسهیل شد تا افرادی بیشتری بیمه شوند. بر اساس آخرین مصوبه شرایط بیمه شدن برای دهک شش تا ۹ هم تسهیل شد و دهک شش که در گذشته باید ۳۰ درصد حق بیمه را پرداخت می‌کرد تا بیمه شود که مبلغ آن ۴۳۰ هزار تومان بود ۱۰ درصد کاهش پیدا کرد و به مبلغ ۲۸۷ هزار تومان برای یک نفر در یک سال رسید.
شایانفر تصریح کرد: دهک هفتم درآمدی که باید ۴۰ درصد حق بیمه را پرداخت می‌کرد، امروز با ۱۰ درصد کاهش باید ۴۳۰ هزار تومان بپردازد و دهک ۸ درآمدی که در گذشته ۶۰ درصد حق بیمه را پرداخت می‌کرد شامل کاهش ۲۰ درصدی شده و باید ۵۷۴ هزار تومان بپردازد و دهک ۹ درآمدی که در گذشته باید ۸۰ درصد حق بیمه را پرداخت می‌کرد، امروز باید ۵۰ درصد حق بیمه را پرداخت کنند که رقم آن ۷۱۷ هزار تومان خواهد بود. دهک دهم در آمدی باید کل مبلغ حق بیمه را پرداخت کند که کل حق بیمه ۱ میلیون و ۴۳۵ هزار تومان است.

چگونگی پوشش افراد فاقد بیمه

وی در خصوص افراد فاقد بیمه نیز گفت: این افراد می‌توانند از طریق سامانه شهروندی سازمان بیمه سلامت و یا دفاتر پیشخوان برای بیمه شدن اقدام کنند و زمانی که فردی اقدام به ثبت نام در سامانه‌ شهروندی را انجام دهد، روند ارزیابی وسع هم به شکل خودکار در کوتاه‌ترین زمان ممکن برایش انجام می‌شود؛ البته اغلب افراد چون یک سری سوابق بیمه‌ای در سامانه‌های ما دارند، ‌ دهک‌شان هم مشخص شده و آنهایی هم که هیچ سابقه‌ای نداشته باشند به سرعت تعیین دهک می‌شوند.
شایانفر تاکید کرد: سازمان بیمه سلامت یک سازمان پیشرو در ارائه خدمات به مردم و همواره حامی اقشار ضعیف و کم درآمد بوده و خدمات آن قابل تحسین است. در همین راستا نیز بزرگترین بیمه درمانی کشور برای حمایت از مردم ایران طرح «پوشش همگانی» را اجرا کرده و نشان داده که خدمت رسانی اولویت اصلی این سازمان است.

پیگیری وضعیت بیمه‌ای با کد دستوری #۱۶۶۶*

مدیرکل بیمه‌گری و جذب منابع سازمان بیمه سلامت ایران در پایان صحبت‌هایش گفت: همه مردم می‌توانند از خدمات فراگیر سازمان بیمه سلامت بهره‌مند شوند؛ در این راستا سامانه شهروندی و کد دستوری #۱۶۶۶* برای پیگیری بیمه افراد، تاریخ انقضاء و نوع بیمه افراد فعال بوده و شماره تماس ۱۶۶۶ نیز پاسخگوی سوالات آنها است.
اخبار مرتبط
در این اطلاعیه به افراد تحت پوشش خدمت بیمه تکمیلی درمان صندوق بازنشستگی کشوری توصیه شده است که با توجه به عدم ثبت مدارک در سامانه نرم افزاری بیمه، بیمه شدگان، اسناد ۱۴۰۳ را تا مشخص شدن شرکت بیمه برای سال ۱۴۰۳، نزد خود نگهداری کنند.
توانا با تاکید بر اینکه متقاضیان حداکثر تا ۳۰ فروردین ماه سال جاری فرصت دارند در این طرح ثبت نام کنند، بیان کرد: افراد واجد شرایط با مراجعه به دفاتر کارگزاری در سراسر استان یا از طریق آدرس صندوق www.roostaa.ir نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند.
حق بیمه مشمولان بیمه ایرانیان (افراد فاقد پوشش بیمه) برای ساکنان شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر برای دهک های یک تا ۵ رایگان، دهک ۶ معادل ۲۰ درصد، دهک ۷ برابر با ۳۰ درصد، دهک ۸ معادل ۴۰ درصد، دهک نهم ۵۰ درصد و دهک دهم برابر با ۱۰۰ درصد حق بیمه است.
تأمین اجتماعی در مفهوم فراگیر آن، حقی همگانی برای عموم افراد جامعه است که تأمین و تدارک بستر اجرائی آن از تکالیف دولت به شمار می‌رود؛ بر همین اساس، در راستای تعمیم و گسترش پوشش بیمه‌ای به هموطنان خارج از کشور که امکان حضور در ایران و انعقاد قرارداد بیمه با آنان میسر نبوده و صرفاً از طریق وکیل خود قصد بیمه‌پردازی را دارند با توجه به مقررات، می‌توانند خود را نزد سازمان تأمین اجتماعی بیمه کنند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها