ﺳﻪشنبه, 4 اردیبهشت 1403 2024,April

خبر مهم از اجرای قانون جدید سن بازنشستگی

26 بهمن 1402
خبر مهم از اجرای قانون جدید سن بازنشستگی

در حالی که سازمان تامین اجتماعی پیشتر از اجرای قانون افزایش سن بازنشستگی از فروردین ۱۴۰۳ خبر داده بود، وزیر رفاه از تعویق اجرای این قانون تا سال ۱۴۰۵ خبر داد.

به گزارش  بانک اول  به نقل از تسنیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی یکشنبه ۲۸ آبان ماه ۱۴۰۲ در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با بند الحاقی ماده ۲۹ این لایحه یعنی افزایش سن بازنشستگی موافقت کردند.

بر این اساس بیمه‌پردازانی که ۲۵ تا ۲۸ سال سابقه خدمت دارند به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی ۲ ماه به سنوات اشتغال آن‌ها اضافه می‌شود، این افزایش برای افرادی با سابقه ۲۰ تا ۲۵ سال به ازای هر سال سه ماه، برای افرادی با ۱۰ تا ۲۰ سال سابقه خدمت به ازای هر سال چهار ماه و برای بیمه‌پردازانی که تا ۱۰ سال سابقه خدمت دارند به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی پنج ماه خواهد بود. طبق این مصوبه به سنوات اشتغال بیمه‌پردازانی که ۲۸ تا ۳۰ سال سابقه خدمت دارند عددی اضافه نخواهد شد.

طبق تبصره این مصوبه اگر فرد شاغلی در حال حاضر با سابقه ۵ ساله، ۳۵ سال سن داشته باشد و با این مصوبه سن بازنشستگی‌اش از ۶۰ سالگی به حدود ۷۰ سالگی برسد بیش از ۶۲ سال خدمت نخواهد کرد و اجرای این مصوبه مشروط بر آن است که سن بیمه‌شده در زمان بازنشستگی برای مردان از ۶۲ سال و برای زنان از ۵۵ سال بیشتر نباشد.در ادامه این قانون برای تایید به شورای نگهبان ارسال شد.

 در تاریخ ۲۴ دی‌ماه امسال، هادی طحان‌نظیف؛ سخنگوی شورای نگهبان درباره مصوبه مجلس برای افزایش سن بازنشستگی گفت: این مصوبه خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشده است.

پس از تایید قانون اشاره شده توسط شورای نگهبان، میرهاشم موسوی؛ مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در نشست خبری خود در تاریخ ۱۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ درباره زمان اجرای این قانون گفت: هر زمانی که این قانون از سوی وزارت رفاه به سازمان تامین اجتماعی ابلاغ شود بلافاصله با تدوین آیین‌نامه‌ها، اجرا می‌شود.

اما در ادامه محمد محمدی؛ معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی در تاریخ ۱۸ بهمن‌ماه با اعلام زمان اجرای افزایش سن بازنشستگی گفت: اجرای ماده ۲۹ برنامه هفتم و شرایط بازنشستگی منوط به تدوین و ابلاغ آیین‌نامه است، اما عملیاتی شدن آن مطابق قانون برنامه هفتم توسعه از اول فروردین‌ماه سال ۱۴۰۳ قابل انجام خواهد بود.

این در حالی است که سرانجام سیدصولت مرتضوی؛ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز گذشته (۲۵ بهمن‌ماه) در حاشیه جلسه هیئت دولت در ارتباط با زمان اجرای قانون افزایش سن بازنشستگی گفت: این طرح مشمول کسانی می‌شوند که ۲۸ سال سابقه خدمت دارند و افرادی که ۲۹ و ۳۰ سال سابقه خدمت دارند مشمول این طرح نمی‌شوند.

وی ادامه داد: قانون افزایش سن بازنشستگی در سال ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ اجرایی نمی‌شود، بلکه در سال ۱۴۰۵ عملیاتی خواهد شد.

 با قانون جدید افراد با شرایط ذیل بازنشسته می‌شوند:

۱. بیمه‌پردازانی که ۲۸ تا ۳۰ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنها برای بازنشستگی اضافه نمی‌گردد.

۲. بیمه‌پردازانی که ۲۵ تا ۲۸ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی دو ماه اضافه می‌گردد.

۳‌. بیمه‌پردازانی که ۲۰ تا ۲۵ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی سه ماه اضافه می‌گردد.

۴. بیمه‌پردازانی که مطابق قوانین ۱۰ تا ۲۰ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی چهارماه اضافه می‌گردد.

۵. بیمه‌پردازانی که مطابق قوانین تا ۱۰ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی پنج ماه اضافه می‌گردد.

اخبار مرتبط
افزایش ۲۰ درصدی حقوق بازنشستگان ومستمری بگیران برای سال۱۴۰۳ تصویب شد و در سال جدید هم برخی از صندوق‌ها از جمله صندوق بازنشستگی کشوری آن را در حقوق فروردین لحاظ کردند.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در پایان صحبت‌های خود از تعامل و همکاری با دیوان عدالت اداری تقدیر نموده و بر توسعه تعامل هم‌افزا با این نهاد تأکید کرد.
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: هر ساله محاسبات افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی در فروردین ماه انجام می‌گیرد و امسال نیز همین روند ادامه می‌یابد و متناسب با افزایش ۳۵ درصدی دستمزد کارگران، مستمری بازنشستگان نیز به همین میزان افزایش پیدا می‌کند.
افزایش حقوق 2 میلیون و 200 هزار تومانی فروردین بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی و لشکری و کشوری به همراه حقوق خردادماه واریز خواهد شد که مابه التفاوت افزایش حقوق 4 میلیون و 400 هزار تومان خواهد شد. به گزارش بانک اول، حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی و لشکری و کشوری برای سال 1403 نزدیک به 2 میلیون و 200 هزار تومان افزایش یافت. افزایش حقوق فروردین ماه قرار بر این است در خرداماه واریز شود. حقوق اردیبهشت ماه بازنشستگان تامین اجتماعی و لشکری و کشوری با افزایش واریز خواهد شد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها