ﺳﻪشنبه, 4 اردیبهشت 1403 2024,April

آیا خوردن پیاز جوانه زده مضر است؟

26 بهمن 1402
آیا خوردن پیاز جوانه زده مضر است؟

آیا پیاز را می‌توان با هر وضعیت ظاهری مصرف کرد، آیا جوانه‌های پیاز برای سلامت مضر هستند؟ پرسش‌هایی درباره وضعیت ظاهری برخی پیازها و همچنین درباره سلامت جوانه سبز پیاز در اذهان وجود دارد؛ آیا اغلب پیازهای جوانه زده را با این فرض که مصرف آن‌ها برای سلامتی مضر است دور می‌اندازید؟

به گزارش بانک اول پیاز از جمله سبزیجات پایه‌ای است که برای طبخ اغلب غذاها به ویژه گوشت و مرغ و گوشت جرخ کرده مورد استفاده قرار می‌گیرد در کشور ما ایران هم مرسوم است که آن را از کنار غذاهایی مانند چلو کباب و آبگوشت صرف می‌کنند.اما آیا پیاز را می‌توان با هر وضعیت ظاهری مصرف کرد، آیا جوانه‌های پیاز برای سلامت مضر هستند؟

 پیاز که حاوی قندها و ویتامین‌ها مانند A و C و مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم و فسفر است، دارای خواص بسیاری برای سلامتی از جمله مبارزه با سرطان، کمک به بهبود سلامت قلب، کاهش قند خون بالا، تقویت معده و بهبود هضم، حفظ سلامت استخوان، جلوگیری از آلرژی و کاهش التهاب، تقویت سیستم ایمنی و درمان اختلالات گوش نیز است.

با این حال پرسش‌هایی درباره وضعیت ظاهری برخی پیازها و همچنین درباره سلامت جوانه سبز پیاز در اذهان وجود دارد؛ آیا اغلب پیازهای جوانه زده را با این فرض که مصرف آن‌ها برای سلامتی مضر است دور می‌اندازید؟

انتخاب و خرید سبزیجات از بازار اغلب یک کار چالش برانگیز است و این یک تصور غلط رایج است که سبزیجات یا گیاهان با جوانه معمولا برای مصرف مناسب نیستند، اما آیا این درست است؟ برخی از کارشناسان بر این باور هستند که در جوانه‌های سیر و پیاز نوعی سم وجود دارد و باید پیش از خوردن پیاز یا سیر جوانه‌های سبز آن‌ها را جدا کرد و دور انداخت. در این مطلب به همه مواردی می‌پردازیم که باید در مورد پیاز جوانه زده بدانید.

پیاز جوانه زده چیست؟
پیازهای جوانه زده شاخه‌های سبز رنگی هستند که از پیاز رشد می کنند. این جوانه‌ها زمانی رشد می‌کنند که پیازهای ذخیره شده در معرض گرما و رطوبت قرار می گیرند. جالب توجه است، پیازهای جوانه زده از نظر سلامتی برای خوردن بی خطر هستند، آن‌ها ممکن است طعم کمی لطیف و بافت متمایز داشته باشند.

برخی از افراد ترجیح می‌دهند از آن‌ها در پخت و پز استفاده کنند، در حالی که برخی دیگر قسمت‌های جوانه زده را دور می‌ریزند و سپس از قسمت باقی مانده پیاز استفاده می کنند. اما آیا این پیازها واقعا سالم هستند؟

آیا مغذی هستند؟
پیازهای جوانه زده در مقایسه با پیاز تازه تا حدودی در طعم، بافت و همچنین ترکیبات غذایی خود دچار تغییراتی می‌شوند. در واقع، در برخی موارد این پیازها به طور کلی دارای سطح بالایی از آنتی اکسیدان‌ها و فیتوکمیکال‌ها هستند. با این حال، مواد معدنی پیاز دست نخورده باقی می‌ماند. برخی از کارشناسان اما معتقدند که در جوانه‌های سیر و پیاز نوعی سم وجود دارد و نباید آن‌ها را مصرف کرد.

طعم و مزه
پیازهای جوانه زده ممکن است طعم ملایم تر و بافت نرم‌تری نسبت به پیازهای تازه داشته باشند. برخی از مردم آن‌ها را از نظر طعم و مزه کمتر جذاب می‌دانند.

جوانه‌ها را جدا کنید
اگر قصد دارید از پیاز جوانه زده استفاده کنید، می توانید قبل از پختن، جوانه‌ها را جدا کنید. این جوانه‌ها برای خوردن بی خطر هستند (برخی از کارشناسان اعتقاد بر سمی بودن این جوانه‌ها دارند)، اما برخی افراد ترجیح می‌دهند قسمت جوانه زده را دور بریزند و از باقی مانده پیاز استفاده کنند.

مطمئن شوید فاسد نشده باشد
قبل از استفاده از پیاز، آن را برای هر گونه علائم فساد، مانند کپک زدن، بوی نامتعارف یا لزج بودن بررسی کنید. اگر پیاز این علائم ظاهری را داشت، بهتر است آن را دور بریزید.

ذخیره سازی
برای به حداقل رساندن جوانه زدن، پیازها را در جای خشک و خنک با گردش هوای خوب نگهداری کنید. از نگهداری آن‌ها در یخچال خودداری کنید، زیرا رطوبت می‌تواند باعث جوانه زدن شود.

اخبار مرتبط
بر اساس این گزارش که در مجله Journal of Neuroscience منتشر و رسانه‌های عربی هم آن را بازنشر داده‌اند: محققان بعد از بررسی و تحلیل توانمندی‌های فکر ۷۵۱ شهروند سوئیسی که سن آنها بین ۵۰ تا ۹۱ سال بود و با در نظر گرفتن سطح علمی آنها و اینکه آیا در طول زندگی به بیماری‌های قلبی و عروقی، افسردی، نگرانی مبتلا بوده یا مواد مخدر مصرف کرده‌اند آن را با نتایج سیتی‌اسکن‌های آنها مطابقت دادند.
اگر در طول خواب با مشکلاتی مانند تعریق شبانه، سردرد، تلاش زیاد برای به خواب رفتن و دندان قروچه مواجه هستید به‌احتمال زیاد دچار بیماری‌ای هستید که تاکنون تشخیص داده نشده یا نسبت به درمان آن اقدام نکرده‌اید.
ظاهرش نشان نمی‌دهد؛ این‌که بیماری ساده‌ای مانند غلظت خون می‌تواند حرکت خون در رگ‌ها را کند کرده، کم آبی شدید ایجاد کند، باعث لخته خون شده و در نهایت گاهی به سکته قلبی و مغزی یا حتی بیماری‌های مزمن مانند تنگی نفس منجر شود.
درحالی‌که عموما تصور می‌شود پرتقال حاوی بیشترین میزان ویتامین C در میان میوه‌هاست، در این مطلب به برخی از مواد غذایی که به‌طور طبیعی غنی از ویتامین C هستند و ویتامین بیشتری نسبت به پرتقال دارند، اشاره شده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها