پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403 2024,April

قبل از تصمیم به رژیم غذایی بخوانید

29 بهمن 1402
قبل از تصمیم به رژیم غذایی بخوانید
متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خواب مناسب و سبک زندگی را دو فاکتور موثر در تناسب اندام افراد دانست و گفت: کاهش وزن خیلی سریع بخصوص با تکنیک‌های گرسنگی در طولانی مدت منجر به عوارض جبران ناپذیری می‌شود

به گزارش بانک اول متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خواب مناسب و سبک زندگی را دو فاکتور موثر در تناسب اندام افراد دانست و گفت: کاهش وزن خیلی سریع بخصوص با تکنیک‌های گرسنگی در طولانی مدت منجر به عوارض جبران ناپذیری می‌شود.
ایرنا،، در ماههای منتهی به پایان سال شاهد تشدید تبلیغ‌ انواع روش های لاغری و رژیم درمانی در فضای مجازی هستیم که مدعی هستند در کمتر از یک ماه می توان به وزن ایده‌آل رسید. آن هم در شرایطی که متخصصان تغذیه کاهش یکباره وزن را برای سلامتی انسان مضر می دانند.


با این وجود، مبلغان این روش ها، با استفاده از ناآگاهی افراد، سودهای کلانی به دست می آورند و در مقابل افراد فریب خورده هم هزینه پرداخت می کنند و هم سلامتی خود را در معرض تهدید قرار می دهند.

آتوسا سعیدپور متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره رژیم‌های لاغری که در فضای مجازی تبلیغ و ادعا می‌شود که در بازه زمانی کوتاهی می توان کاهش شدید وزن را تجربه کرد، اظهار داشت:‌ لاغری سریع و ناگهانی می‌تواند مشکلات جدی برای سلامتی فرد به دنبال داشته باشد زیرا بدن توان رویارویی با این حجم از شوک را بخصوص در سنین بالا ندارد.

وی به ویژگی های رژیم غذایی سالم اشاره کرد و افزود: استفاده از مقادیر مشخص پروتئین، چربی، کربوهیدرات، فیبر، ویتامین‌ و مواد معدنی، توسط منابع غذایی سالم در برنامه غذایی که بدن برای تامین انرژی به آن نیاز دارد، یکی از اصلی ترین تعاریف یک رژیم غذایی سالم است.

دریافت انرژی کافی مهمترین فاکتور رژیم غذایی
سعیدپور با بیان اینکه دریافت انرژی کافی یکی از مهمترین فاکتورهای رژیم غذایی سالم است، خاطرنشان کرد: هر فرد باید براساس شرایط جسمی و سبک زندگی خود انرژی لازم را از طریق مواد غذایی تامین کند.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اصلی‌ترین نیازهای بدن به مواد غذایی و تامین انرژی از منابع کربوهیدارت‌ها، چربی ها و پروتئین ها تامین می‌شود.

سعیدپور تاکید کرد: در رژیم‌های غیراستاندارد درصدهایی که به گروه‌های اصلی مواد غذایی اختصاص داده می‌شود، درصدهای غیرمعقولی هستند به طور مثال افراد برای مدت های طولانی درصد چربی را به پایین ترین میزان یعنی حدود ۱۰ درصد کاهش می‌دهند.

این متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی با بیان اینکه درشت مغذی‌ها پروتئین، کربوهیدرات و چربی مواد مغذی هستند که انرژی و سلامت بدن را تامین می‌کنند، گفت: اگر رژیم‌های غذایی بر اساس استانداردهای مورد نیاز تامین شود و درصد مناسبی از انرژی توسط درشت مغذی ها تامین شود، قطعا رژیم‌های لاغری عوارض کمتری به دنبال خواهند داشت.

رژیم غذایی کتوزیست چیست؟
وی با اشاره به این که برخی رژیم های لاغری را می توان برای کوتاه مدت استفاده کرد، توصیه کرد: این رژیم‌های غذایی با نظر متخصص در بازه های زمانی کوتاه مدت حدود یک ماه و نیم استفاده می شود و اگر چنانچه فرد سالم باشد هیچ مشکلی را به وجود نخواهد آورد.

سعیدپور با بیان این که رژیم‌های غذایی و لاغری کتوژنیک با نظر متخصص می‌تواند راهکار مطمئن‌تری برای رسیدن به وزن طبیعی باشد توضیح داد: کتون‌ها ترکیب های شیمیایی هستند که بدن در زمان نبود میزان کافی انسولین در خون تولید می‌کند. در ظاهر، بدن در این حالت چربی را به جای گلوکز به منظور تامین انرژی تجزیه می‌کند، در این نوع رژیم ها فرد را در شرایطی نگه می دارند که کتوزسیت نامیده می‌شود.

وی افزود: بررسی‌ها حاکی از آن است زمانی که بدن به این مرحله از سوخت و ساز می‌رسد سطح کتون‌های خون از حد نرمال بالاتر می‌رود، به این معنی که در این رژیم‌ها کربوهیدارت ها به زیر ۱۰ درصد می‌رسد و فرد در شرایط سطح بالای کتون بادی‌ها می‌ماند، این موضوع کمک می کند تا سیستم تعادلی بین دریافت و برگشت مواد غذایی ایجاد شود.

عضو هیات علمی دانشگاه با تاکید بر این که باید تعادل بین ارگان های مختلف بدن با پیروی از رژیم غذایی سالم ایجاد شود خاطرنشان کرد: بر اساس استانداردهای انجمن علمی غذا، دارو و تغذیه، رژیم های غذایی نباید از درشت مغذی ها فاصله بگیرد.

سعیدپور با بیان این که آشنایی با شیوه صحیح زندگی بیشتر از رژیم های لاغری کمک کننده خواهد بود خاطرنشان کرد: چنانچه زمان خواب و بیداری را بین ساعت ۹ شب تا هفت صبح تنظیم کنید، تعادل منطقی بین دریافت و سوخت و ساز ایجاد خواهد شد چرا که بیشترین سهم عمده اختلالات در سوخت و ساز بدن به خواب و سبک زندگی بر می‌گردد.

متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه رژیم های غذایی لاغری که افراد را از سبک صحیح زندگی دور می کند، اشکالات اساسی دارند گفت: کاهش وزن خیلی سریع خصوصا با تکنیک‌های گرسنگی در طولانی مدت منجر به عوارض جبران ناپذیری می‌شود.

وی با بیان این که متخصصان تغذیه روش آهسته و پیوسته را برای رسیدن به تناسب اندام و لاغری توصیه می کنند، خاطرنشان کرد: کاهش بی اندازه کربوهیدارت ها و چربی‌ها برای رسیده به وزن ایده آل هرگز توصیه نمی‌شود.

اخبار مرتبط
رئیس سازمان حج و زیارت از واریز ارز مورد نیاز حج تمتع۱۴۰۳ از سوی بانک مرکزی به حساب این سازمان خبر داد و درباره اعتراض‌هایی که به قیمت حج امسال شده است، گفت: هزینه ارزی حج نسبت به سال گذشته ۳۱۹ دلار کمتر است، تغییرات نرخ ارز و بلیت هواپیما موجب همپوشانی در هزینه‌ها شده است.
وزارت رفاه ضمن هشدار از هموطنان خواست به منظور جلوگیری از هر گونه کلاهبرداری به اخبار فاقد اعتبار در این حوزه توجهی نداشته باشند.
معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار اصفهان با بیان نقش و اهمیت ویژه این استان در درآمدهای کشور خاطرنشان کرد: اصفهان پس از تهران، رُتبه دوم را تامین درآمدهای مالیاتی دارد اما در دریافت اعتبارات رُتبه هفتم و در تملک دارایی‌ها رتبه شانزدهم کشور است.
اگرچه کاهش رشد نقدینگی می‌تواند یک نشانه مثبت باشد و کم و بیش این اتفاق نظر میان مکاتب اقتصادی وجود دارد که تورم در بلندمدت با نرخ رشد نقدینگی قابل توضیح است، اما به دلایل متعدد در کوتاه‌مدت نمی‌توان انتظار همبستگی قوی میان این دو متغیر را داشت. بنابراین حتی با فرض پایدار بودن روند کاهش نرخ رشد نقدینگی، در بازه زمانی یک‌ساله عوامل مهم‌تری وجود دارد که در ارائه چشم‌انداز واقع‌بینانه از تورم باید درنظر گرفت.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها