شنبه, 1 اردیبهشت 1403 2024,April

قانون افزایش سن بازنشستگی از کی اجرایی می‌شود؟

29 بهمن 1402
قانون افزایش سن بازنشستگی از کی اجرایی می‌شود؟

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می گوید که افزایش سن بازنشستگی از سال ۱۴۰۵ عملیاتی می‌شود اما پیشتر برخی از مسئولان از اجرای این قانون از ابتدای سال ۱۴۰۳ خبر داده بودند؛ با این حال مشخص نیست قانون افزایش سن بازنشستگی از چه زمانی اجرا خواهد شد.

به گزارش بانک اول  به نقل از فارس؛ ۲۴ دی ماه امسال بود که شورای نگهبان با مصوبه افزایش سن بازنشستگی موافقت کرد. مصوبه مجلس به منظور افزایش سن بازنشستگی در سنین مختلف در راستای رفع ناترازی صندوق های بازنشستگی بود، مصوبه ای که مخالفان و موافقانی داشت.
موضوع افزایش سن بازنشستگی در صندوق های بیمه ای بیست و هشتم آبان ماه از سوی مجلس شورای اسلامی، به رأی گذاشته شد ودر نهایت به تصویب رسید. اما از زمان تأیید مصوبه افزایش سن بازنشستگی، اظهارنظرهای مختلفی برای زمان اجرای این قانون مطرح شد.
به طوری که سید صولت مرتضوی وزیر کار و رفاه اجتماعی ۲۵ بهمن ماه در حاشیه نشست هیئت وزیران درباره زمان اجرای قانون افزایش سن بازنشستگی، گفت: آنهایی که الان بالای ۲۸ سال سابقه کار دارند، حداقل باید ۳۰ سال خدمت کنند و افزایش سن بازنشستگی از سال ۱۴۰۵ عملیاتی می‌شود.
وی افزود: قانون مشمول کسانی می‌شود که ۲۸ سال سابقه خدمت دارند و مشمول افرادی که ۲۹ و ۳۰ سال سابقه دارند نمی‌شود.
این در حالی است که پیشتر، محمد محمدی، معاون فنی و امور بیمه ای سازمان تأمین اجتماعی در گفت وگو با یکی از رسانه‌ها درخصوص زمان اجرای افزایش سن بازنشستگی در کشور گفته بود:  اجرای ماده ۲۹ برنامه هفتم و شرایط بازنشستگی منوط به تدوین و ابلاغ آیین‌نامه است، اما عملیاتی شدن آن مطابق قانون برنامه هفتم توسعه از اول فروردین‌ماه سال ۱۴۰۳ قابل انجام خواهد بود.
تصویب قانونی برای رفع ناترازی صندوق‌های بازنشستگی
محمد صادق غلامی مشاور و رئیس دبیرخانه هیأت امنای سازمان تامین اجتماعی و صندوق های تابعه نیز در گفت وگو با فارس گفت: به نظر می‌رسد که اول ۱۴۰۳ همزمان با اجرای برنامه هفتم توسعه مساله افزایش سن بازنشستگی هم اجرا شود البته این قضیه و نهایی شدن آن به بررسی‌های شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت بسیار وابسته است.
وی در عین حال عنوان کرد: این قانون براساس برنامه هفتم پس از آن که شورای نگهبان آن را تأیید کرد، احتمالا اصلاحاتی دارد به محض اینکه رئیس مجلس شورای اسلامی آن را تصویب کند، رئیس جمهور نیز آن را برای اجرا ابلاغ خواهد و احتمالا اجرای آن به سال آینده موکول می شود.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی یکشنبه ۲۸ آبان ماه سال جاری در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه با بند الحاقی ماده ۲۹ لایحه افزایش بازنشستگی در کشور موافقت کردند.
براساس این بند قرار است بیمه‌پردازانی که ۲۵ تا ۲۸ سال سابقه خدمت دارند به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی ۲ ماه به سنوات اشتغال آن‌ها اضافه شود.
براساس این قانون، افرادی با سابقه ۲۰ تا ۲۵ سال به ازای هر سال سه ماه، افرادی با ۱۰ تا ۲۰ سال سابقه خدمت به ازای هر سال چهار ماه و برای بیمه‌پردازانی که تا ۱۰ سال سابقه خدمت دارند به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی پنج ماه خواهد بود. طبق این مصوبه به سنوات اشتغال بیمه‌پردازانی که ۲۸ تا ۳۰ سال سابقه خدمت دارند عددی اضافه نخواهد شد.
افزایش سن بازنشستگی شامل این بازنشستگان نمی‌شود!
پس از آنکه این قانون به تأیید شورای نگهبان رسید، بیست‌و چهارم دی ماه هادی طحان‌نظیف؛ سخنگوی شورای نگهبان درباره مصوبه مجلس برای افزایش سن بازنشستگی گفت: این مصوبه خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشده است.
اما  میرهاشم موسوی رئیس سازمان تامین اجتماعی اخیرا در نشست خبری با رسانه‌ها ها درباره زمان اجرای قانون افزایش سن بازنشستگی به رسانه‌ها گفت: هر زمانی که این قانون از سوی وزارت رفاه به سازمان تامین اجتماعی ابلاغ شود بلافاصله با تدوین آیین‌نامه‌ها، اجرا می‌شود.
بهادر جهرمی سخنگوی دولت نیز گفت: افزایش سن بازنشستگی که شامل بازنشستگان موجود نمی‌شود. همچنین برای کسانی که در شرف بازنشستگی هستند نیز این امر شامل آنان نمی‌شود. رابطه کارمندان دولت با دولت یک رابطه قانونی است، یعنی حدود و مرزهای آن را قانونگذار مشخص می‌کند که مطابق با مصالح عموم و هم حاکمیت رعایت شود.
با این حال؛ تاکنون اظهارنظرهای مختلفی درباره زمان اجرای قانون بازنشستگی از سوی مقامات مسئول در کشور بیان شده است اما اخیرا وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد که این قانون از سال ۱۴۰۵ اجرا خواهد شد، با این حال باید پرسید اگر هدف از افزایش سن بازنشستگی رفع ناترازی در صندوق های بازنشستگی است چرا زمان اجرای آن به چندسال آینده موکول شده است؟

اخبار مرتبط
ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی به صراحت «افزایش سالیانه مستمری بازنشستگان به اندازه هزینه‌های زندگی» را تکلیف کرده است و ماده ۱۱۱ این قانون تاکید دارد که افزایش حداقل مستمری نباید از افزایش حداقل دستمزدِ مصوب شورایعالی کار کمتر باشد بنابراین مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی باید به اندازه هزینه‌های زندگی و بیشتر از افزایش دستمزد کارگران شاغل زیاد شود.
فروردین ماه ۱۴۰۳ به پایان رسیده اما هنوز تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی مشخص نیست؛ سازمان تامین اجتماعی معمولاً افزایش دستمزد مصوب شورایعالی کار را برای افزایش مستمری بازنشستگان خود مبنا قرار می‌دهد اما در قانون، هیچ محدودیتی برای این افزایش تعریف نشده است.
هر سال افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی در فروردین ماه انجام می‌گیرد وحقوق بازنشستگان نیز بر اساس جدول هر ماه از بیستم آغازخواهد شد، مسئولین قول دادند اردیبهشت ماه حقوق جدید بازنشستگان پرداخت شود و مابه التفاوت فروردین ماه هم در خردادماه پرداخت خواهد شد.
امیرآبادی‌زاده تاکید کرد: پیگیری و هماهنگی‌های زیادی انجام شد تا افزایش مصوب هیأت وزیران که در زمان صدور احکام حقوق امسال محاسبه شده بود، در زمان واریز حقوق‌ها نیز عملیاتی شود که خوشبختانه این مهم انجام شد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها