جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

همه واریزی‌های دولت در اسفند ماه

29 بهمن 1402
همه واریزی‌های دولت در اسفند ماه

در ماه اسفند و در آستانه نوروز ۱۴۰۳ اقشار مختلف جامعه به ویژه دهک‌های کم درآمد باید منتظر واریزی‌های مختلف از سوی دولت باشند.

به گزارش بانک اول، اکثر ایرانیان در ماه پایانی سال ۱۴۰۲ حداقل سه دریافتی از سوی دولت خواهند داشت. این در حالی است که اگر برخی احتمالات تحقق یابد ممکن است تعداد واریزی‌های دولت برای مردم در ماه اسفند به بیش از انگشتان یک دست برسد.

در ماه اسفند، یارانه‌بگیران دو یارانه مختلف دریافت خواهند کرد. بین روزهای ۱۸ تا ۲۰ اسفند، ۲۲۰ هزار تومان اعتبار کالابرگ الکترونیک به حساب سرپرستان خانوار دهک‌های یک تا هفت جامعه واریز خواهد شد. این یارانه در قالب طرح فجرانه که دولت به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از آن رونمایی کرد به یارانه‌بگیران اختصاص داده شده و بر اساس آن مشمولان می‌توانند بر اساس اعتبار کالابرگ خود از میان ۱۱ قلم کالای اساسی خریداری کنند.

یارانه دوم که در ماه اسفند واریز می‌شود یارانه نقدی است. بر اساس زمان‌بندی جدید که سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده، یارانه نقدی ۴۰۰ هزار تومانی خانوار دهک‌های یک تا سه در بیستم و پنجم هر ماه و یارانه نقدی ۳۰۰ هزار تومانی سایر خانوارهای مشمول در سی‌ام هر ماه واریز می‌شود. با توجه به ۲۹ روزه بودن ماه اسفند، احتمالاً یارانه دهک‌های چهار به بالا در روز ۲۹ اسفند واریز خواهد شد.

در روزهای پایانی اسفند، سود سهام عدالت نیز به حساب دارندگان برگه‌های سهام عدالت واریز خواهد شد. سال گذشته میزان سودی که در مرحله دوم برای دارندگان سهام عدالت واریز شد حدود ۱۷ درصد نسبت به سود مرحله نخست افزایش پیدا کرد که اگر روال سال جاری نیز همین باشد، سود دریافتی مرحله دوم حداقل ۱۰۰ هزار تومان نسبت به سود مرحله نخست بیشتر خواهد بود. ۲۳ آذر امسال در مرحله نخست واریز سود سهام عدالت، دارندگان سبد سهام عدالت ۴۹۲ هزار تومانی مبلغ ۶۸۱ هزار تومان، ۵۳۲ هزار تومانی مبلغ ۷۳۶ هزار تومان و سبد سهام یک میلیون تومانی، یک میلیون و ۳۸۵ هزار تومان سود دریافت کردند.

همچنین در ماه اسفند عیدی کارگران، کارمندان و بازنشستگان نیز واریز خواهد شد. حداقل عیدی سال ۱۴۰۳ که کارگران در اسفند ماه ۱۴۰۲ دریافت می‌کنند، معادل ۱۰ میلیون و ۶۱۶ هزار تومان خواهد بود. حداکثر عیدی نیز معمولا تا ۳ برابر حداقل دستمزد ماهانه یعنی حدود ۱۵ میلیون و ۹۲۸ هزار تومان تعیین شده است.

حداقل عیدی یا پاداش آخر سال کارمندان و بازنشستگان دولتی که احتمالا هفته اول اسفند واریز می‌شود نیز مبلغ ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است. بر اساس مصوبه هیأت دولت، برای کارکنان و بازنشستگان متأهل مبلغ ۷۰۰ هزار تومان اضافه می‌شود و به ازای هر فرزند نیز ۳۰۰ هزار تومان عیدی تعلق خواهد گرفت. به گفته بهادری جهرمی سخنگوی دولت، یک کارمند یا بازنشسته دولت که متأهل و صاحب یک فرزند باشد، مبلغ ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عیدی دریافت خواهد کرد.

واریزهای احتمالی دولت در ماه اسفند

در کنار واریز یارانه‌های نقدی و کالابرگ، سود سهام عدالت و پاداش آخر سال، احتمال دارد دولت با برخی واریزی‌ها دیگر مردم را شگفت‌زده کند. یکی از این موارد، سود سهام عدالت متوفیان است که گفته شده اگر فرآیند تقسیم سود سهام عدالت وراث حداکثر تا ۱۰ اسفند ماه به پایان برسد، سود سهام عدالت امسال و سال‌های گذشته به حساب وراث پرداخت خواهد شد.

بنابراین واریز سود سهام عدالت متوفیان مشروط و منوط بر تقسیم سود سهام عدالت وراث تا دهم اسفندماه شده است که در صورت تحقق چنین پیش شرطی، برخی از دارندگان برگه‌های سهام عدالت که همان وراث خواهند بود در شب عید دو سود سهام جداگانه دریافت می‌کنند.

همچنین ممکن است دولت به مناسبت نوروز یا ماه مبارک رمضان، یارانه کمک معیشتی برای این ایام در نظر بگیرد. دولت سیزدهم در روزهای پایانی اسفند ۱۴۰۰ خبر داد که به میلیون‌ها ایرانی هدیه نوروزی می‌دهد. این عیدی ۱۰۰ هزار تومانی، با دستور رئیس‌جمهور به حساب ۱۲ میلیون و ۳۵۸ هزار سرپرست خانوار واریز شد. با توجه به اینکه هدیه نوروزی دولت در سال ۱۴۰۱ تکرار نشد، مشخص نیست آیا امسال دوباره دولت به اقشار کم درآمد جامعه عیدی می‌دهد یا خیر.

از طرفی دولت در رمضان دو سال پیش که با فروردین ۱۴۰۱ مصادف شد مبلغ ۱۵۰ هزار تومان یارانه معیشتی به حساب بیش از ۱۱ میلیون سرپرست خانوار واریز کرد که این طرح نیز در رمضان گذشته اجرا نشد. امسال نیز تاکنون مشخص نشده که دولت برای یارانه معیشتی ویژه ماه رمضان چه تصمیمی گرفته است.

اخبار مرتبط
همزمان با اجرای طرح کالابرگ الکترونیک پرسش‌های مختلفی از سوی شهروندان مطرح شد، از همین رو وزارت رفاه اقدام به پاسخِ برخی پرسش‌های احتمالی شهروندان مانند اینکه «آیا قرار است یارانه‌های نقدی حذف شود؟» یا اینکه «برای ثبت‌نام افراد جامانده از دریافت یارانه باید چه کنیم؟» کرده است.
منابع هدفمند سازی یارانه‌ها در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ با رشدی ۱۵ درصدی به ۷۵۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که منابع هدفمندی یارانه‌ها در بودجه سال گذشته حدود ۶۵۹ هزار میلیارد تومان بوده است. با این حساب یک خانوار ۳ نفره در سال آینده مبلغ ۱ میلیون و ۳۸۰ هزارتومان یارانه نقدی خواهند گرفت.
برخی از مردم تصورشان این است که برای خرید اقلام تنها باید ۲۲۰ هزار تومان هزینه کنند در صورتیکه اینگونه نیست و باید خرید داشته باشند و بعد این مبلغ به عنوان تخفیف برای آنها فعال می‌شود؛ همچنین این تصور وجود دارد که خرید باید به صورت یکجا انجام شود در حالی که مدت زمان طرح در سه مرحله یک ماهه اجرا می‌شود و شخص می‌تواند در این بازه به فراخور نیاز خرید داشته باشد.
دولت‌ها از برنامه‌های یارانه نقدی برای کمک به افراد با درآمد کم استفاده می‌کنند. یارانه نقدی یک پرداخت مستقیم از دولت به گیرنده است که به صورت پول نقد یا از طریق کارت های بانکی انجام می‌شود. این برنامه‌ها برای کاهش فقر و تشویق بهترین استفاده از منابع جامعه، به کار می‌روند. بسیاری از این برنامه‌ها از محدودیت دریافت تمایل دارند و تحت شرایط و دستورالعمل‌های خاصی تعیین می‌شوند تا به هدف موردنظر دست یابند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها