پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403 2024,April

تغییرات شیوه پرداخت یارانه، تخصیص کالابرگ و محاسبه یارانه تشویقی

30 بهمن 1402
تغییرات شیوه پرداخت یارانه، تخصیص کالابرگ و محاسبه یارانه تشویقی
یارانه تشویقی بین ۱۸ تا ۲۰ هر ماه شارژ می‌شود و سرپرست خانوار تا پانزدهمین روز ماه بعد می‌تواند با آن اقلام مشخص شده در فهرست کالابرگ را خریداری کند

 به گزارش بانک اول یارانه بهمن امروز و فردا برای افرادی که فکر می‌کردند با بداقبالی از فهرست مشمولان یارانه نقدی حذف شده‌اند واریز خواهد شد. نگرانی سرپرستان خانوار دهک سوم تا نهم بی‌مورد بوده است.

کالابرگ همچنان به‌عنوان گزینه‌ای اختیاری در دسترس ۹ دهک درآمدی قرار دارد، اما تنها هفت دهک اول درآمدی مشمول دریافت یارانه تشویقی شناخته می‌شوند. مبلغ یارانه تشویقی ۲۲۰ هزار تومان است و یارانه خانوار دهک اول تا سوم را به نفری ۶۲۰ هزار تومان و یارانه دهک چهار، پنج، شش و هفت را به نفری ۵۲۰ هزار تومان افزایش می‌دهد. پیچیده شد نه؛ بیایید تغییرات جدید یارانه نقدی را با زبانی ساده مرور کنیم بلکه بالاخره متوجه شویم براساس تغییرات تازه اعمال شده، قرار است یارانه نقدی کی به حسابمان واریز شود، چطور از کالابرگ استفاده کنیم و چه کسانی مشمول یارانه تشویقی هستند؟

چه کسانی مشمول یارانه تشویقی هستند؟

یارانه تشویقی در قالب طرح فجرانه و اختصاص اعتبار به کالابرگ هفته گذشته اجرا شد. مدت اجرای طرح فجرانه سه‌ماه است و از ۱۸ بهمن تا ۱۸ اردیبهشت‌ماه ادامه پیدا می‌کند. واریز یارانه نقدی هم از این پس برای دهک اول تا سوم در تاریخ ٢۵ ماه و برای دهک چهارم تا نهم در روز ۳۰ ماه انجام می‌شود.

یارانه تشویقی در قالب کالابرگ علاوه بر یارانه نقدی برای مردم واریز می‌شود و از آن تنها می‌توان برای خرید استفاده کرد. اعتبار یارانه تشویقی در قالب در طرح فجرانه، بین ۱۸ تا ۲۰ هر ماه شارژ می‌شود و سرپرست خانوار در صورت تمایل فرصت دارد تا روز پانزدهم ماه با مراجعه به فروشگاه‌های مجاز نسبت به خرید ۱۱ قلم کالای مشخص در فهرست کالابرگ اقدام کنند.

یارانه تشویقی قبلا به خانواری تعلق پیدا می‌کرد که عوض برداشت از عابربانک، یارانه نقدی خود را به خرید در قالب طرح کالابرگ الکترونیکی اختصاص بدهند. سرپرست خانوار دهک چهار تا هفت باید حداقل ۸۰ هزار تومان از یارانه هر عضو را در طرح کالابرگ هزینه می‌کرد، اما در طرح فجرانه شرط استفاده از کالابرگ حذف شده و خانوار می‌تواند ۲۲۰ هزار تومان خرید یارانه اضافی را به خرید ۱۱ قلم کالای اعلام شده اختصاص دهد.

یارانه تشویقی برخلاف تصور، تنها در یک مرحله تخصیص پیدا نمی‌کند و سرپرست خانوار در صورت تمایل می‌تواند آن را طی چند نوبت یا به مرور در فروشگاه‌های متصل به طرح خرج کند.

یارانه تشویقی را می‌توان صرف خرید چه چیزی کرد؟

اعتبار یارانه تشویقی ۲۲۰ هزار تومانی هر عضو خانوار را می‌توان برای خرید ۱۱ قلم خوراکی از جمله مرغ، گوشت قرمز، برنج، روغن، ماکارونی، شیر، پنیر، ماست، قند و شکر، تخم‌مرغ و حبوبات هزینه کرد. قیمت روز سبد کامل کالابرگ، ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان تخمین زده می‌شود. خانوار دهک اول تا هفتم درآمدی در صورت خرید بسته، قیمت سال قبل یعنی مبلغ ۵۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان را می‌پردازد و مابه‌التفاوت آن تا قیمت روز یعنی رقم ۲۲۰ هزار و ۴۵۰ تومان، از محل اعتبار جدید دولت محاسبه خواهد شد. یارانه خانوار حاضر در دهک درآمدی یک تا سه به‌این تریب عوض ۴۰۰ هزارتومان، به ۶۲۰ هزارتومان خواهد رسید و هر عضور خانوار دهک درآمدی چهار تا هفت، عوض ۳۰۰ هزارتومان، مبلغ ۵۲۰ هزارتومان محاسبه می‌شود.

بیشتر بدانید | استعلام یارانه نقدی، کالابرگ و یارانه تشویقی روی سایت حمایت امکان‌پذیر است. در سایت در hemayat.mcls.gov.ir براساس آخرین داده‌های آماری، دهک‌بندی خانوار به سرپرست خانوار اعلام می‌شود و او می‌تواند در صورت لزوم، اعتراض و درخواست بررسی مجدد اطلاعات خود و باقی اعضای خانوار را ثبت کند. دهک‌بندی خانوار براساس مواردی مثل خودرو، تراکنش‌های بانکی، انجام می‌شود که از پلیس راهور، بانک مرکزی و در بعضی موارد از نهاد‌های حمایتی دریافت می‌شود

قیمت روز سبد کامل کالابرگ، به ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان می‌رسد اما دهک یک تا هفت برایش ۵۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان می‌پردازند

اقلام حاضر در سبد کالابرگ، به ازای هر نفر تعریف شده و در صورت استفاده از کالابرگ، اعتبار تشویقی آن قلم به فرد تعلق می‌گیرد، اما دست مردم برای انتخاب و خرید کالا کاملا باز است. به‌طور مثال یک خانوار می‌تواند هر نوع مرغ، حتی مرغ قطعه‌بندی در بسته‌بندی شرکتی خریداری کند یا به‌جای گوشت یخ‌زده که در سبد غذایی ۱۱ قلمی تعریف شده، گوشت گرم بخرد، اما وقتی پای حساب و کتاب جلوی صندوق وسط بیاید، حساب یارانه قیمت گوشت یخ‌زده سال گذشته را مبنا قرار می‌دهد و سرپرست خانوار مابه التفاوت قیمت گوشت یخی و گوشت گرم را از حساب خودش پرداخت خواهد کرد.

کالابرگ به کدام خوراکی تعلق می‌گیرد؟

کالابرگ از ۱۱ قلم کالا تشکیل شده است. سبد کالابرگ برای هر نفر از سه لیتر شیر کم‌چرب، پنیر ۴۰۰ گرمی، ماست کم‌چرب دبه ۲.۵ کیلویی، یک کیلوگرم تخم‌مرغ، یک کیلوگرم گوشت مرغ، بطری ۸۱۰ گرمی روغن مایع، ماکارونی ۷۰۰ گرمی، دو کیلوگرم برنج، یک کیلو قند و شکر و نیم کیلو گوشت تشکیل شده است. قیمت کل سبد کالابرگ ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان ارزش دارد که با قیمت حدود ۵۲۰ هزار تومان در دسترس قرار می‌گیرد. سرپرست خانوار هزینه سبد را از حساب یارانه نقدی پرداخت می‌کند و مابه‌التفاوت آن از یارانه تشویقی محاسبه خواهد شد.

کالابرگ به خانوار چهارنفره اجازه می‌دهد ماهی هشت کیلوگرم برنج بخرد. ۱۲ لیتر شیر، ۱.۵ کیلو پنیر، ۱۰ کیلوگرم ماست، چهار کیلو تخم‌مرغ، چهار کیلو مرغ، حدود سه کیلوگرم روغن مایع، سه کیلو ماکارونی، چهار کیلو قندوشکر و نزدیک دو کیلوگرم گوشت قرمز نیز در سبد کالابرگ خانوار چهارنفره جا می‌گیرد.

کالابرگ در کدام فروشگاه قابل استفاده است؟

کالابرگ الکترونیکی علاوه بر فروشگاه‌های زنجیره‌ای مثل افق کوروش، جانبو، دیلی‌مارکت، فروشگاه هفت، گندم طلایی، رفاه و سوپرمارکت‌های سطح شهر، در چند فروشگاه آنلاین مشهور از جمله دیجی‌کالا و اسنپ مارکت به‌عنوان گزینه اختیاری پیش‌روی مشمولان یارانه نقدی قرار دارد. روی هم‌رفته ۲۱۰ هزار فروشگاه کشور در طرح کالابرگ مشارکت دارند. طبق معمول ممکن است در برخی فروشگاه‌ها موقتا اختلالی در اینترنت یا سامانه‌ها مشاهده کنند.

طرح یارانه تشویقی و اعتبار کالابرگ با استفاده از روش‌های مختلفی قابل نظارت و مدیریت است. سرپرست خانوار می‌تواند کنار اپلیکیشن کاربردی شما روی دستگاه‌های مجهز به سیستم‌عامل اندروید، با شماره‌گیری کد دستوری ستاره، ۵۰۰، ستاره، ۱۴۶۳، مربع مواردی میزان اعتبار باقیمانده و اعتبار هزینه شده را ببیند.

یارانه تشویقی خیلی‌ها را وسوسه کرده حداقل یک‌بار استفاده از کالابرگ را امتحان کنند. افزایش تعداد تراکنش‌های مربوط به کالابرگ از عدد ۲۵۰ هزار به حدود سه میلیون تراکنش روزانه نشان‌دهنده همین مسئله است.

اخبار مرتبط
تاکنون مبلغ یارانه مازاد برای این دسته از مادران معادل ۴۰۰ هزار تومان بود؛ اما اکنون طبق اظهارات صورت مرتضوی، اعتبار خرید بسته‌های غذایی و بهداشتی به میزان حدود ۶۰۰ هزار تومان برای مادران واجد شرایط در تمام استان‌های کشور تأمین شده است و افراد شامل این طرح می‌توانند اقدام به خرید کنند.
سخنگو سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در این خصوص به مهر گفت: در خانوارهای دهک دهم افرادی هستند که به واسطه وجود یکی از فرزندان یا یکی از اعضای زیرمجموعه آنها باعث شده که آن خانواده جز دهک دهم باشند. به عنوان مثال فرزند بالای ۱۸ سال دارد که دارای درآمد بوده و حقوق بالاتر از سایر اعضای خانوار دارد و همین امر سبب می‌شود که خانوار در دهک دهم قرار گیرد.
حضور فرزندان خانوار بالای ۱۸ سال و شاغل در خانواده سطح درآمد پدر خانواده را به عنوان سرپرست خانوار افزایش می‌دهد. این امر خانوار را در دهک دهم قرار داده و یارانه نقدی ندارد. راه‌حل چیست؟
شهروندان پیامک‌های جعلی با عناوین مشابه میزان یارانه معیشتی، ثبت نام و دریافت کالابرگ الکترونیک را نادیده بگیرند و هرگز بر روی لینک‌های آنها کلیک نکنند و در صورت دریافت پیامک حاوی لینک کالابرگ الکترونیکی و یا بسته معیشتی از طرف دوستان و افراد مورد اعتماد، بدانید که این پیامک نشان دهنده هک شدن و آلوده بودن تلفن همراه آنها به بدافزار بوده و دلیلی بر اصالت و تایید پیامک و لینک نیست.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها