شنبه, 1 اردیبهشت 1403 2024,April

اگر از یارانه فجرانه استفاده کنیم یارانه‌ نقدی قطع می‌شود؟ | جدیدترین جزئیات از طرح کالابرگ الکترونیک + روش استفاده

30 بهمن 1402
اگر از یارانه فجرانه استفاده کنیم یارانه‌ نقدی قطع می‌شود؟ | جدیدترین جزئیات از طرح کالابرگ الکترونیک + روش استفاده

مشاور معاون وزیر تعاون گفت: در مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیک که در قالب طرح فجرانه از هفته گذشته در دست اجراست، «شرط ۲۰۰ هزار تومان خرید از یارانه» حذف شده و اعتبار تشویقی از ۱۲۰ به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافته است.

به  بانک اول  سیدرضا یحیوی مشاور معاون رفاه وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در رادیو اقتصاد جزئیات شارژ کالابرگ و تفاوت های اجرای این دوره با دوره های پیشین را تشریح کرد.


سوال: کم‌کم ساختاری را تشکیل می‌دهید که این ساختار به آن هدف غایی هدفمندشدن یارانه‌ها دارد نزدیک می‌شود. یک مقدار توضیح می‌دهید به چه ترتیب بوده است؟
یحیوی: بله، وقتی که ارز ترجیحی حذف شد قیمت کالای اساسی افزایش پیدا کرد و یارانه‌های مردم از ۳۵ هزار تومان دهک‌های یک تا سه به ۴۰۰ هزار تومان و دهک‌های ۴ به بالا به ۳۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد، قرار بود این افزایش قیمت‌ها به سمت سفره‌ی مردم و کالای اساسی هدایت بشود تا آن زمان بستر آماده نبود.

طرح ملی کالابرگ الکترونیک یک خدمت کاملا فناورانه و نوین است که جهت اجرای سیاست‌های حمایتی و رفاهی دولت محترم تشکیل شده است و کاملا در مسیر رشد و توسعه قرار گرفته است و در ۶ فاز از خردادماه تا همین الان توسعه پیدا کرد که مراحل آن را که مردم در جریان هستند که مرحله‌ی اول آن ۸۰ هزار تومان بود مشوق به کمیته امداد و بهزیستی، مرحله‌ی بعدی دهک‌های یک تا سه اضافه شد و مرحله‌ی سوم آن مابه التفاوت تورمی پرداخت شد.

مرحله‌ی چهارم آن اعتبار مضاعف تشویقی از ۸۰ هزار تومان به ۱۲۰ هزار تومان رسید و دهک‌های ۴ و ۵ درگیر شدند و بعد مرحله‌ی ششم دهک‌های ۶ و ۷ اضافه شدند و مرحله‌ی جدیدی که الان داخل آن هستیم که طرح فجرانه به مناسبت دهه فجر از ۱۸ بهمن ماه شروع کرده و تا ۱۸ اسفندماه ادامه دارد، این طرح نسبت به طرح قبلی چند تا مزیت دارد، مزیت اول آن این است که اعتبار مضاعف از ۱۲۰ تومان به ۲۲۰ تومان افزایش پیدا کرد.

این یعنی یک مبنای محاسباتی دارد ما اگر سال ۱۴۰۱ این سبدی که ما مشخص کردیم با کالای مشخص با وزن و حجم مشخص خرید می‌کرد ۵۲۳ هزار تومان می‌شد، الان قیمت روز آن سبد ۷۴۳ هزار تومان است و این ۲۲۰ هزار تومان را دولت دارد پوشش می‌دهد و به مردم دارد پرداخت می‌کند.


سوال: یعنی عملا قدرت خرید ثابت نگه داشته شده است؟
یحیوی: بله قیمت‌ها در سال ۱۴۰۱ ثابت ماند با آن اقلام و وزن مشخص.


سوال: یعنی شما خواستید تورم را کنترل کنید؟
یحیوی: بله دقیقا جبران افزایش قیمت کالا‌های اساسی را انجام دادیم.


سوال: آیا شما نظارتی بر کیفیت کالا‌هایی که به مصرف کننده نهایی می‌شود دارید یا عملا نظارت بر آنها با نهاد‌های دیگری است؟ نظارت کیفی محصولات را می‌گویم نه عملکرد را.
یحیوی: این اقلام تعزیراتی است و کیفیت این‌ها مناسب است و در خصوص این‌ها وزارت جهاد، وزارت صمت و تعزیرات خودشان هم نظارت دارد.


سوال: مردم استقبال شان خوب بوده است؟ ۴۰ درصد عدد قابل توجهی بوده است؟ اما چرا ۶۰ درصد ظرفیت خالی مانده است؟ یعنی اطلاع رسانی درست نشده ممکن است برخی هنوز نمی‌دانند؟
یحیوی: بله، اطلاع رسانی احتمال دارد که در حد کافی انجام نشده باشد ولی در این چند روز اخیر واقعا عالی بوده که من از رسانه، صدا و سیما واقعا کمال تشکر را دارم. در خبرگزاری‌ها این کاملا دارد انجام می‌شود و این طرح کاملا اختیاری است، یکسری از مردم دوست دارند می‌آیند در این طرح مشارکت می‌کنند یکسری دوست ندارند مشارکت نمی‌کنند و الان واقعا استقبال بی نظیر بوده است.


سوال: دقیقا خودش یک راستی آزمایی است، کار شما کار درستی بوده، اما در این پالایش شما الان تا این مرحله، حالا باید ببینیم طرح تمام بشود چه می‌شود، اما اگر الان را مبنا قرار بدهیم معلوم است ۶۰ درصد مردم خیلی نیاز به استفاده از این ندارند اگر شما در رصد مجدد آن ۶۰ درصد را حذف کنید آن توان خرید را، مثال عرض می‌کنم، چون هنوز طرح تمام نشده است، حرف من خیلی مثال بداهه است، بیایید این را مثلا بیاورید برای آن ۴۰ درصدی که الان دارند مصرف می‌کنند، آیا نتیجه بهتر میشود یا نمی‌شود یا این عرض بنده از مطلوبیت لازم برخوردار نیست؟
یحیوی: طبق مبانی که بوده، این را تا هفت دهک باید ما پوشش می‌دادیم و الان ۴۰ درصد نیست من این را اصلاح کنم الان ۵۵ درصد از طرح مشارکت کردند، ۳۵ میلیون نفر و تا روز یازدهم طرح یعنی ما هر چه داریم جلوتر می‌رویم این مشارکت بیشتر می‌شود پیش بینی ما این است که تا ۷۰-۸۰ درصد هم برسد.


سوال: چون ما از طریق همین برنامه یک بار دیگر به این مورد اشاره کردیم و تاریخی را که اعلام کردیم از ۱۸ بهمن تا ۱۸ اردیبهشت بود، الان شما فرمودید ۱۸ بهمن تا ۱۸ اسفند می‌شود دقیق‌تر برای ما بگویید؟
یحیوی: نه، ۱۸ اسفند مردم می‌توانند مردم بروند خریدشان را انجام بدهند یعنی این که یک ماه مهلت دارند، این نیست که این اعتبار تشویقی تا سی ام تمام می‌شود از هجدهم به هجدهم مردم فرصت خرید دارند و این طرح سه ماهه است و تا اردیبهشت ماه این طرح ادامه دارد.


سوال: ممکن است تمدید شود؟
یحیوی: منابع آن را دولت تامین کند که ما هم دنبال آن هستیم و خود دولت هم استقبال می‌کند، اگر منابع تامین شود انشاالله که طرح ادامه پیدا می‌کند. فقط یک نکته‌ای که من بگویم، یک سوالات پرتکراری که برای مردم پیش می‌آید این را به اطلاع مردم برسانیم مردم فکر می‌کنند که از کالابرگ الکترونیک استفاده کنند یارانه شان قطع می‌شود این را ما به طور قاطع داریم اعلام می‌کنیم که این دو تا کاملا از هم تفکیک است مردم می‌توانند یارانه شان را به صورت نقدی سر موعد مقرر بروند دریافت کنند و کالابرگ الکترونیک هجدهم در حساب شان شارژ می‌شود.


سوال: فقط از آن جوایز بهره مند نمی‌شوند؟ منظور از آن مابه التفاوتی که شما الان در نظر گرفتید برای استفاده از کالابرگ؟
یحیوی: این دو طرح کاملا مجزا است.


سوال: و تا دهک‌های شش و هفت هم تحت پوشش این طرح هستند درست است؟
یحیوی: بله درست است، این را هم بگویم در مدل قبلی هر کس می‌خواست برود از کالابرگ الکترونیکی استفاده کند و از آن اعتبار مضاعف ۱۲۰ تومانی بهره‌مند بشود یک پیش شرطی داشت باید ۲۰۰ هزار تومان از یارانه خودش را به صورت کالابرگی خرید می‌کرد که در این مرحله آن پیش شرط هم کاملا حذف شده دیگر مردم نیازی نیست از یارانه خودشان استفاده کنند در این مسیر و، اما قیمت مبنایی که گفتیم پرداخت کنند آن ۲۲۰ تومان را می‌توانند از آن استفاده کنند.


سوال: یارانه دهک شش و هفت چه زمانی پرداخت می‌شود؟
یحیوی: این را سازمان هدفمندی اعلام کردند، این را به چند بخش تقسیم کردند یارانه‌ها را، سی ام اگر اشتباه نکنم کمیته امداد و بهزیستی بوده، بیست و پنجم دهک‌های یک تا سه بوده و سی ام کل یارانه بگیران بوده است.


سوال: پس در حقیقت امروز دیگر پرداخت می‌شود درست است؟
یحیوی: انشاالله آن را سازمان هدفمندی واریز می‌کنند./صداوسیما

اخبار مرتبط
این طرح ۵ دهک از افراد جامعه را تحت پوشش قرار داده است. هدف دولت از اجرای طرح کالا برگ الکترونیکی این است که مواد مغذی موردنیاز در ۱۱ قلم کالای سبد مدنظر کالابرگ الکترونیکی به جامعه هدف برسد و دهک های کم‌درآمد از نظر تغذیه شامل پروتئین، ویتامین و ریزمغذی‌ها مشکلی پیدا نکند.
سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها بهمن ماه ۱۴۰۲ در اطلاعیه‌ای با اشاره به تغییر در زمان واریز یارانه نقدی اعلام کرد که واریز یارانه‌های دهک‌های یک تا سه ۲۵ هرماه و دهک چهارم تا نهم ۳۰ هرماه واریز می‌شود.
خواندن این نوشته را برای دفع انواع و اقسام نگرانی مرتبط با موضوع یارانه نقدی فروردین، تاخیر در پرداخت یارانه نقدی فروردین و دلایل واریز نشدن یارانه نقدی فروردین توصیه می‌کنیم.
رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان با اشاره به ثبت آخرین به‌روزرسانی دهک‌بندی خانوارها، گفت: باتوجه به اینکه آخرین به‌روزرسانی دهک‌بندی‌ها در دی ماه سال گذشته انجام شده است، مرحله بعدی اوایل شهریورماه انجام می‌شود. علیرضا محمدی، اظهار کرد: مطابق قانون بودجه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است نسبت به به‌روزرسانی داده‌های ثبتی، متقن و قابل اتکا دریافتی از دستگاه‌های مختلف برای دهک‌بندی و وسع‌سنجی خانوارها، ۲ بار در سال (هر ۶ ماه یکبار) اقدام کند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها