به گزارش بانک اول نماد خودرو پر تراکنش ترین نماد روز جاری بود ولی در محدوده 262 تومانی ماند و تغییر خاصی را به چشم ندید.

فولاد، شستا و بوعلی نمادهایی هستند که در معاملات امروز روی بازار سرمایه تاثیر مثبتی داشتند. شاخص هم وزن نیز خود را بالاتر از 72 هزار واحدی دید و رشد بیش از 4500 واحدی را برای خود ثبت کرده است.

محمدرضا فرزین اعلام کرده است که  باید سوئیفت و FATF خودمان را داشته باشیم. رئیس کل بانک مرکزی عنوان داشته که به‌دلیل تحریم‌ها از سوئیفت استفاده نمی‌کنیم. به جای سوئیفت از ابزارهای دیگری استفاده می‌کنیم و ابزار مالی خودمان را داریم. چه اشکالی دارد که FATF خودمان را داشته باشیم. با غرب مراودات سیاسی هم نداریم اما نیروهای مالی ما در آنجا حضور دارند. اینکه بخواهیم نظام رسمی مالی خود را به شرق ببریم دشوار است.

اما به دنبال برگزاری هشت جلسه موفق حراج حضوری شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران در مدت یک ماه گذشته که منتهی به فروش ۴۳۱ کیلوگرم شمش طلای استاندارد با عیار ۹۹۵ در هزار شد، مرکز مبادله ایران در تاریخ ۱۳ اسفند ماه ۱۴۰۲ عرضه گسترده سکه را آغاز خواهد کرد. این خبری است که مدیریت ارتباطات مرکز مبادله ارز و طلای ایران عنوان کرده است.

اما در خصوص عرضه خودرو در بورس و قیمت محصولات دو شرکت خودروسازی بزگ کشور دنیای اقتصاد این طور نوشت که با توجه به اینکه شورای رقابت دیگر دخالت مستقیم در قیمت‌گذاری و نحوه عرضه خودروها ندارد، ممکن است در سال آینده بار دیگر از مدل «خودروی بورسی» برای کاهش تبعات قیمت‌گذاری دستوری و جبران بخشی از زیان خودروسازان استفاده شود.

اخیرا نیز خودروسازان اعلام کرده‌اند عرضه خودرو در بورس کالا را به عنوان یکی از شیوه‌های کاهش زیان‌دهی، در دستور کار سال آینده خود قرار داده‌اند. با عرضه خودرو در بورس کالا، خودروسازان می‌توانند محصولات خود را با قیمتی بالاتر از نرخ‌های دستوری -اما کمتر از بازار آزاد- به فروش برسانند و علاوه بر اینکه زیان نخواهند داد، سود نیز می‌کنند.

همچنین با وجود تکذیب افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو، شواهد و قرائن نشان می‌دهد سیاستگذار در پشت صحنه مشغول آماده‌سازی مقدمات اصلاح قیمت از مسیرهای فرعی است. عرضه خودرو در بورس‌کالا، ارائه محصولات کاملا جدید، عرضه خودروهای ارتقا یافته و فروش در حاشیه بازار، به‌عنوان مسیرهای فرعی شناخته می‌شوند.

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس با اشاره به این‌ که نمونه گزارش تفسیری مدیریت مطابق با مقررات و مصوبات سازمان بورس تهیه و این نمونه در اول مردادماه سال جاری برای ناشران و موسسات حسابرسی ابلاغ شد، اظهار داشت: ناشران اوراق بهادار باید در مجامع پیش‌رو گزارش تفسیری مدیریت و گزارش فعالیت هیات مدیره مجمع را مطابق نمونه‌ای که سازمان ابلاغ کرده، تهیه و منتشر کنند.

سازمان بورس هم اعلام کرده است که نماد سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در بازار توافقی فرابورس درج شد تا انتظار ۵ ساله سهامداران این شرکت به پایان برسد. به نقل از شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، نماد شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به عنوان هشتمین نماد معاملاتی در بازار توافقی فرابورس در گروه فعالیت‌های کمکی به نهادهای مالی واسط درج شد تا شرایط برای معاملات سهام این شرکت در بازار سرمایه مهیا شود.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز نیز رخ مثبتی را به خود گرفت اما خیلی دل چسب نبود و بازار تکان نخورد ولی همین محدوه مشخص شده یا بهتر است گفته شود اعماق نمودار برای شاخص کل می تواند نقشه امیدی برای اهالی تکنیکالیست بازار سرمایه باشد تا با برگشت اندیکاتور Rsi از محدوده های 25 واحدی به 29 واحدی و حمایت شاخص در محدوده میانه های کانال فرضی صعودی رسم شده امید را در دل اهالی بازار برای برگشت شاخص به اعداد و ارقام بالاتر زنده کند تا به رسم و سنت نه چندان دور و دراز بازار سرمایه شاهد این موضوع باشیم که شاخص کل قبل از تعطیلات نوروزی رشد خود را آغاز و تا پایان تعطیلات این رشد ادامه دار خواهد بود (روندی که در 20 سال گذشته تکرار شده است) و باید دید که آیا سنت نه چندان دور بورس اوراق بهادار تهران امسال تکرار می‌شود؟

اما نباید فراموش کرد که بازار از منظر تکنیکالی مقاومت‌های سختی همانند میانگین‌های 55 روزه و 200 روزه را بر سر راه خود دارد و همچنین مقاومت‌هایی از جنس بخش نامه، دستورالعمل و نر‌خ‌های گواهی‌های سپرده خاص از دیگر مقاومت‌های بازار سرمایه محسوب می‌شود.

به هر حال باید دید که با توجه به سودسازی شرکت ها در سال 1402 که چیزی تا پایان آن نمانده است آیا همچنان بازار در مسیر نزولی و بی‌رمق خواهد ماند یا اینکه شاهد ورود پول به بازار سرمایه و رشد شاخص هستیم؟

کل