پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

شرط استفاده از موجودی حساب بانکی متوفیان

01 اسفند 1402
شرط استفاده از موجودی حساب بانکی متوفیان

در صورت درخواست هر یک از وراث قانونی، پس از کسر مالیات متعلق، مابقی موجودی سپرده و حسب مورد سود مترتب بر آن را به وراث پرداخت می شود.

به گزارش بانک اول،مؤسسات اعتباری مکلف شدند از تاریخ 01‏/01‏/1403 با هدف تسهیل بهره‌مندی وراث از موجودی حساب سپرده بانکی متوفیان خویش، در مورد متوفیانی که تاریخ فوت آن‌ها از 1 فروردین 1395 و بعد از آن است، در صورت درخواست هر یک از وراث قانونی، پس از کسر مالیات متعلق، مابقی موجودی سپرده و حسب مورد سود مترتب بر آن را به وراث پرداخت کنند.

بانک مرکزی در بخشنامه شماره 02.290537 مورخ 29 بهمن ماه سال جاری موارد زیر را ابلاغ کرد:

احتراماً، بدین‌وسیله تصویر نامه شماره 201319‏/2 مورخ 18‏/10‏/1402 وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی در رابطه با نحوه اجرای تبصره (1) ماده (34) «قانون مالیات‌های مستقیم» برای استحضار و صدور دستور اقدام مقتضی ایفاد می‌شود. بر این اساس، مؤسسات اعتباری مکلف شده‌اند از تاریخ 01‏/01‏/1403 با هدف تسهیل بهره‌مندی وراث از موجودی حساب سپرده بانکی متوفیان خویش، در مورد متوفیانی که تاریخ فوت آن‌ها از 01‏/01‏/1395 و بعد از آن است، در صورت درخواست هر یک از وراث قانونی، پس از کسر مالیات متعلق، مابقی موجودی سپرده و حسب مورد سود مترتب بر آن را به وراث پرداخت نمایند.

همچنین مؤسسات اعتباری مکلف شده‌اند که مالیات کسر شده را حداکثر تا پایان ماه بعد آن به حساب‌های سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت کنند.

خواهشمند است دستور فرمایند مراتب با لحاظ مفاد بخشنامه شماره 149153‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏/96 مورخ 16‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏/5‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏/1396 به تمامی واحد‌های ذیربط آن بانک‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏/مؤسسه اعتباری غیربانکی ابلاغ شده و بر حسن اجرای آن نظارت دقیق به عمل آید. ‏‏‏

اخبار مرتبط
از بین تمام ایده‌ها و فعالیت‌های ایلان ماسک از خودرو‌های تسلا گرفته تا موشک‌های اسپیس ایکس، تصاحب توئیتر، برنامه‌های استعمار مریخ شاید شرکت مخفی تراشه‌های مغزی او با نام "نورالینک" خطرناک‌ترین آن‌ها باشد. نورالینک برای چه به وجود آمده است؟
گم کردن یا دزدیده شدن گوشی، تبلت یا لپ تاپ همیشه پر استرس و ناراحت کننده است اما خوشبختانه ابزارها و روش‌هایی وجود دارد تا صاحبان آن‌ها بتوانند دستگاه الکترونیکی خود را ردیابی و در نهایت پیدا کنند.
نرخ بلیت ورودی موزه ها، بناها و پایگاه‌های تاریخی تا پایان سال گذشته برای شهروندان ایرانی بین ۵ تا ۱۰ هزار تومان بود، که از اول فروردین‌ماه ۱۴۰۳ از ۲۰ تا ۵۰ هزار تومان افزایش یافته است. این بها برای اتباع خارجی نیز از ۵۰ و ۱۰۰ هزار تومان به ۲۵۰ و ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافته است. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پس از افزایش نرخ ورودی موزه‌ها، گروه‌هایی را که مشمول بلیت رایگان و نیم‌بها می‌شوند، اعلام کرد.
در واقع مالیات ارزش‌افزوده یک نوع مالیات غیرمستقیم است که بر ارزش خلق شده‌ی کالا اعمال می‌شود. مالیاتی که بر ارزش‌افزوده لحاظ می‌شود در نهایت توسط خریدار پرداخت می‌شود و عمده‌فروشان، تولیدکنندگان و تمام افراد حاضر در زنجیره تولید هر کدام در مرحله‌ای با توجه به ارزشی که به محصول اضافه می‌کنند، موجب افزایش پلکانی این مالیات روی محصول نهایی می‌شوند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها