جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

روش‌هایی برای آمادگی کسب‌وکارها جهت روی آوردن به هوش مصنوعی

01 اسفند 1402
روش‌هایی برای آمادگی کسب‌وکارها جهت روی آوردن به هوش مصنوعی

علی رغم روند رو به رشد هوش‌مصنوعی، در حال حاضر، شرکت‌ها برای تعامل با آن به خوبی مجهز نیستند و آن طور که باید سریع پیش نمی‌روند.  

طبق گزارش سیسکو برای سال ۲۰۱۷، یک گزارش تازه نشان داده است که تنها ۱۴ درصد از شرکت‌ها در سراسر جهان آماده بهره‌برداری و استقرار هوش مصنوعی هستند، به‌ویژه شرکت‌های اروپایی در تلاش هستند تا کارکنان خود را برای استفاده از هوش مصنوعی آموزش دهند و استراتژی روشنی برای هوش مصنوعی مسئولانه ایجاد کنند.

دیوید شرایر، آینده پژوهی که استودیوی سرمایه گذاری Visionary Futures LLC را رهبری می‌کند، می‌گوید: در حال حاضر، شرکت‌ها برای تعامل با هوش مصنوعی به خوبی مجهز نیستند و آن طور که باید سریع پیش نمی‌رود.

شرایر در سه بخش توصیه‌هایی را ارائه کرد: مهارت‌های جدید بسازید، فرآیند‌هایی را در جای خود قرار دهید تا بتوانید آن را در مقیاس بزرگ انجام دهید و مدیریت شرکت خود را تغییر دهید.

فرآیند‌های جدید پیرامون هوش مصنوعی ایجاد کنید

به گزارش بانک اول شرایر می‌گوید: اول و مهم‌تر از همه، شما باید تخصص خود را در مورد هوش مصنوعی ایجاد کنید، بنابراین مدیران عامل، هیئت‌مدیره و کارمندان باید بدانند چه کاری می‌توانند انجام دهند و چه کاری نمی‌توانند انجام دهند.

وی افزود که یکی دیگر از عوامل کلیدی، درک این موضوع است که داده‌های یک شرکت هنگام استفاده از ابزار‌های هوش مصنوعی به کجا می‌رود و بنابراین نحوه مدیریت و جلوگیری از افشای اطلاعات و خطرات امنیت سایبری بسیار مهم است

او گفت که خطرات از قبل زیاد بود و کارمندان گزارش دادند که بدون اطلاع مدیرشان از هوش مصنوعی استفاده کرده‌اند، حتی از ابزار‌هایی مانند ChatGPT با داده‌های محرمانه استفاده کرده‌اند.

او توضیح داد که هنگامی که این استاندارد‌ها برقرار شدند، گام مهم بعدی، حصول اطمینان از ممیزی الگوریتم به طور منظم است و گام دیگر ایجاد حاکمیت درست است که شامل کمیته هوش مصنوعی به ریاست مأمور هوش مصنوعی است و به عنوان عملکرد جدید در سطح اجرایی که به مدیر عامل گزارش داده و بینش‌هایی را به هیئت مدیره ارائه می‌دهد.

بازسازی مهارت‌های نیروی کار

شرایر همچنین بر اهمیت سرمایه گذاری شرکت‌ها در سرمایه انسانی و بازسازی نیروی کار خود برای آماده شدن برای هوش مصنوعی تاکید و خاطرنشان کرد که کارکنان باید انعطاف پذیری شناختی و توانایی یادگیری چیز‌های جدید در هر سه تا شش ماه را توسعه دهند، که به آن "رشد سریع" نیز می‌گویند.  

او همچنین بر اهمیت تمرکز مجموعه جدید مهارت‌ها بر آنچه که انسان در هوش مصنوعی برتری دارد، از جمله مهارت‌های نرم مانند اکتشاف خلاق، هوش هیجانی، مهارت‌های ارتباطی و کار با تیم‌ها تاکید کرد.

او توضیح داد: اگر هوش مصنوعی جایگزین بسیاری از عملکرد‌های تحلیلی و عملیاتی شود، انسان‌ها همچنان نقشی را ایفا می‌کنند، زیرا در این موارد خوب هستند.

رشد مبتنی بر هوش مصنوعی را کشف کنید

هنگامی که این سیستم‌ها راه اندازی شوند، شرکت‌ها می‌توانند از آنچه که هوش مصنوعی ارائه می‌دهد بهره ببرند. شرایر در این خصوص می‌گوید: شما می‌توانید کارمندان خود را حداقل ۱۰ برابر و چه بسا ۱۰۰ برابر، دارای بهره وری بیشتر کرده و کسب و کار خود را ۱۰ برابر یا ۱۰۰ برابر بازده‌تر کنید.

یکی از راه‌های انجام این کار، استفاده از هوش مصنوعی برای به دست آوردن هوش جمعی است. این روش به معنای مخلوط کردن نسبت صحیح پیش‌بینی‌های متخصص و خرد جمعی با کمک الگوریتم‌ها است.

این کارشناس فنی با تاکید بر این که جایگزین دیگر ایجاد «GPT شرکتی» است٬ هوش مصنوعی که به طور خاص برای داده‌ها، فرآیند‌ها و فرهنگ یک شرکت طراحی شده است و نحوه استفاده از آن را به کارکنان آموزش می‌دهد و افزود: به این ترتیب، شما نیرو‌های کار تقویت‌شده‌ای دارید که با استفاده از ابزار دانش نهادی شما برای انجام کار‌ها به شکل‌بسیار بهتر کار می‌کنید.

شرایر معتقد است که با این فناوری جدید ما پتانسیل بهبود بهره وری انسانی را به روشی متحول کننده در اختیار داریم.

او افزود: در آینده ایده آل برای هوش مصنوعی، ما پتانسیل انسانی بیشتری را آزاد می‌کنیم و در حال ساختن یک جامعه ایده آل هستیم.

وی گفت: تصور کنید هفته کاری ۲۰ ساعته یا ۱۵ ساعته داشته باشیم و مردم زمان بیشتری برای گذراندن اوقات فراغت و کنار خانواده خود داشته باشند و در عین حال رونق اقتصادی بیشتری داشته باشیم.

او گفت که نگرانی اصلی این است که آیا دستاورد‌های هوش مصنوعی نصیب ۵ یا ۷.۵ میلیارد نفر می‌شود یا خیر و این در واقع تفاوت بزرگی در نحوه بهره مندی بشر از این فناوری ایجاد می‌کند.

اخبار مرتبط
مجمع جهانی اقتصاد در گزارشی، مشاغلی که بیشترین تاثیر را از هوش مصنوعی می‌گیرند را اعلام کرد که بخش فناوری و آی.تی در صدر این فهرست قرار دارد. در بحبوحه گسترش هوش مصنوعی شاید خوب باشد که بدانیم چه مشاغلی می‌توانند بیشترین تاثیر را از هوش مصنوعی بپذیرند، در این نمودار، نتایج گزارش مجمع جهانی اقتصاد درنظرگرفته شده که تخمین می‌زند چگونه بخش‌های مختلف شغلی در معرض اختلال هوش مصنوعی قرار می‌گیرند.
اپل در پی امضای قرارداد همکاری با گوگل و OpenAI و بایدو است تا از هوش مصنوعی این شرکت‌ها در دستگاه‌هایش استفاده کند. بخشی از هوش مصنوعی اپل به‌صورت محلی و با استفاده از مدل زبانی اختصاصی این شرکت پردازش می‌شود و قابلیت‌هایی که به سرورها متکی هستند، احتمالاً توسط گوگل یا OpenAI (و بایدو در چین) ارائه خواهند شد.
در قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد آمده است: «طراحی، توسعه، استقرار و استفاده نامناسب یا مخرب از سامانه‌های هوش مصنوعی، خطراتی دارد که می‌تواند به تضعیف حقوق بشر و آزادی‌های اساسی و بهره‌مندی از آن‌ها منجر شود.»
هوش مصنوعی امروزه با ورود به هر حوزه‌ای، منجر به ایجاد تحولاتی می‌شود. یکی از این تحولات در حوزه پزشکی رقم خورده است. در پیشرفته‌ترین سطوح جراحان مغز با استفاده از ابزار هوش مصنوعی، چگونه این تحول را رقم زده‌اند؟

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها