جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

سپرده بانکی برنده 11 ماهه اول سال در سرمایه گذاری

01 اسفند 1402
سپرده بانکی برنده 11 ماهه اول سال در سرمایه گذاری

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در یازده‌ماه نخست سال جاری سود سپرده بیشترین بازدهی را در میان بازارهای دارایی ثبت کرده است.

بر این اساس، بازدهی سود سپرده از بازار دلار، سکه طلا و بورس بالاتر بوده است. البته این مقایسه بدون در نظر گرفتن نرخ سود ۳۰درصدی و با سودهای مصوب قبلی صورت گرفته است.

نکته قابل توجه این است که در یازده‌ماه سال جاری بالاخره بازدهی ربع‌سکه از محدوده منفی خارج شد و به رقم ۲.۹درصد رسید.

در بازه ماهانه، بازار دلار و سکه از شرایط بی‌تحرکی خارج شدند و توانستند در بهمن‌ماه بیشترین بازدهی را از آن خود کنند؛ اما در بازه بلندمدت هنوز شرایط به نفع بازار سپرده است.

باید توجه کرد که کم‌ریسک بودن ورود به بازار پول نسبت به دلار و طلا نیز باعث شده است که این گزینه با استقبال بالاتری روبه‌رو شود.

در ماه اخیر بورس بدترین عملکرد را در میان بازارها داشت و بازدهی منفی ۴.۴درصدی را ثبت کرد؛ هرچند برخی معتقدند که احتمال آغاز یک مسیر صعودی وجود دارد.

بازدهی ۱۱ماهه ربع‌سکه بالاخره مثبت شد. نیم و ربع‌سکه در سال گذشته سودهای چشمگیری را از آن سرمایه‌گذاران خود کردند.

به‌طور مثال ربع‌سکه در ۱۲ماهه سال ۱۴۰۱ با رشد قیمتی ۱۶۳درصدی رکورددار بازارهای ارز و طلا بود.

اما بررسی‌ها نشان می‌دهد افرادی که در روزهای پایانی سال گذشته اقدام به خرید قطعات کوچک‌تر خانواده سکه کردند تا روزهای پایانی بهمن ماه با اقبال خوبی همراه نبوده‌اند.

در بازار روز آخر بهمن قیمت هر قطعه ربع‌سکه طلا به ۱۱میلیون و ۶۵۰هزار تومان رسید و با رشدی ۲.۹درصدی نسبت به اسفند سال پیش، پس از ۱۱ماه مثبت شد.

در این میان دنیای‌اقتصاد روند دیگر بازارهای دارایی در ۳۰روزه بهمن و همچنین ۱۱ماه نخست سال جاری را نیز بررسی کرده است که در این آمار مشاهده می‌شود بازدهی از ابتدای سال نرخ دلار ازاد در حال نزدیک شدن صدرنشین جدول (نرخ سود سپردی بانکی) است.

البته باید در نظر گرفت که در هفته‌های گذشته بانک مرکزی با افزایش موقت سقف سود سپرده بانکی به ۳۰درصد، جذابیت بازار پول را برای سرمایه‌گذاران افزایش داد.

اما گزارش حال حاضر گذشته‌نگر است؛ در نتیجه آثار این تصمیم جدید به‌صورت کامل قابل بررسی نیست.

بررسی بازارهای دارایی در بهمن‌ماه سال جاری نشان می‌دهد بازدهی دلار، طلا و قطعات مختلف خانواده سکه در ماهی که گذشت در یک بازه ۵ تا ۸درصدی قرار داشته است.

ربع‌سکه با ۸.۳۷درصد سود پیشتاز رالی بهمن ماه بود و پس از آن نیز به ترتیب دلار آزاد با ۶.۲۶درصد، سکه طلای طرح جدید با ۵.۶۳درصد نیم‌سکه با ۵.۳۶درصد، و گرم طلای ۱۸عیار با ۵.۲۴درصد در رتبه‌های دوم تا پنجم قرار گرفتند.

به‌طور کلی بازار ارز و طلا بهمن ماه پر نوسانی را پشت سر گذاشتند.

طی معاملات این ماه بود که نرخ دلار به سقف تاریخی خود یعنی کانال ۵۸هزار تومانی سر زد. انباشت سیگنال‌های منفی در رابطه با شرایط سیاسی-نظامی منطقه را می‌توان عامل مهمی در راستای این جهش‌های قیمتی دانست.

تحولات منطقه با افزایش سطح ریسک‌های سیاسی سبب شد تا انتظارات تورمی فعالان بازار در حد بالای خود قرار بگیرد و به تبع آن نرخ شاخص‌های بازار ارز و طلا دچار روندهای افزایشی شوند.

البته در روزهای میانی ماهی که گذشت، بخشی از این هیجانات تخلیه شد؛ به‌طوری‌که دلار بخشی از روزهای هفته گذشته را در شرایط ثبات قیمت سپری کرد.

سیگنال‌های منتشرشده از سوی مقامات مسوول نهاد بازارساز نیز حاکی از آن است که سیاست تثبیت همچنان در دستور کار است و بانک مرکزی تلاش دارد تا با حضور موثر خود از شدت نوسانات نرخ ارز بکاهد.

اما باید دید در هفته‌های پیش رو با رشد سطح تقاضای آخر سال، روند نرخ ارز به چه شکل پیش خواهد رفت و آیا حمایت‌های بانک مرکزی می‌تواند دلار را زیر سقف تاریخی خود نگه دارد یا خیر؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد بازارهای دارایی در ۲سال اخیر یک رفتار مشابه را در پیش گرفته‌اند. در سال جاری و سال گذشته تب و تاب بازار‌ها در ۶ماه دوم سال به‌ویژه در ماه‌های زمستان افزایش چشمگیری داشته است.

به‌طور مثال قیمت دلار آزاد در ۳ماه تابستان سال جاری زیر سقف قیمت ۵۰هزار تومانی و در یک بازه نوسان نسبتا کوچک معامله می‌شد که با فرارسیدن پاییز و زمستان این شرایط تغییر کرد.

برخی افراد همزمانی انتشار اخبار منفی را عامل این شباهت رفتار می‌دانند.

به عقیده این افراد در ۶ماه دوم سال گذشته سطح ریسک‌های بازار افزایش یافته بود، امسال نیز از میانه‌های مهر ماه، تحولات نطقه ریسک‌های سیاسی را افزایش داد؛ درنتیجه رشد دمای بازار‌ها با این همزمانی توجیه می‌شود.

اما برخی دیگر از کارشناسان تمایل به تبدیل دارایی‌ها در ماه‌های پایانی سال را نیز به‌عنوان یکی از عوامل مهم مساله مذکور می‌دانند.

این کارشناسان معتقدند که در ماه‌های پایان سال تمایل افراد به تغییر شکل دارایی‌های خود و حضور در بازارهای ارز و طلا افزایش می‌یابد.

تسویه‌حساب شرکت‌ها، رشد سطح دریافتی کارمندان در ماه‌های پایانی سال و موارد این‌چنینی می‌توانند دلایلی برای افزایش سطح تقاضا باشد.

نرخ سود بانکی مجددا صدرنشین بازدهی بازار‌ها شد. از ماه‌های میانی سال تاکنون نرخ سود سپرده، صدرنشین رقابت سالانه بوده است.

روند کاهشی بازار‌ها در بهار و روند باثبات آنها در تابستان سبب شد تا سود سپرده اختلاف خود را با دیگر شاخص‌ها افزایش دهد.

در ماهی که گذشت نیز ۲درصد سود ثابت به بازدهی از ابتدای سال این شاخص اضافه شد تا با ۲۲درصد سود پیشتاز رالی ۱۱ماهه باشد.

دلار آزاد با نوسانات قیمتی خود در بهمن‌ماه، به بازدهی ۱۹.۱۸درصدی ۱۱ماهه رسید و در جایگاه دوم قرار گرفت. جایگاه سوم رالی ۱۱ماهه نیز با ۱۲.۷۶درصد به گرم طلای ۱۸عیار رسید.

همچنین گفتنی است که نیم‌سکه نیز ‌مانند برادر کوچک‌تر خود ربع‌سکه، از اسفند سال گذشته تاکنون، پس از ۱۱ماه از ضرر خارج شد و رشد قیمت ۱۱ماهه یک دهم درصدی را تجربه کرد.

دیروز دوشنبه ۳۰بهمن‌ماه بازار ارز تهران با ثبات قیمت نسبی همراه بود. قیمت دلار آزاد که در روز یکشنبه به رقم ۵۶هزار و ۸۵۰تومان رسیده بود، در بازار دیروز نیز تغییر چشمگیری نداشت و در همین رقم به فعالیت خود ادامه داد.

همچنین اکثر شاخص‌های ارزی دیگر نیز در روز گذشته از روند باثبات دلار تبعیت کردند و تغییری نداشتند. اما برخلاف روند ثابت دلار، نرخ سکه طلای طرح جدید در عصر روز گذشته حدود ۳۰۰هزار تومان ارزان‌تر از روز پیشین در رقم ۳۳میلیون تومان به فروش رسید.

دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط
آمارهای مربوط به پرداخت سود سپرده‌های بانکی در اسفند ماه منتشر نشده،در این گزارش آمارهای ۱۱ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ مورد بررسی قرار می‌گیرد.
در حال حاضر اغلب بانک‌ها حساب سپرده یک‌ساله دارند و تفاوت چندانی در جزئیات و آیتم‌های این سپرده‌ها نیست و امکان واریز وجه هم وجود ندارد. با توجه به شرایط اقتصادی کنونی، جدول سود سپرده‌های بلندمدت ما مدام به‌روزرسانی می‌شود.
طبق آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار، به انواع سپرده‌های کوتاه و بلندمدت از پنج درصد تا ۲۲.۵ درصد سود تعلق می‌گیرد. سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی، سپرده‌هایی هستند که به‌صورت ماه‌شمار بوده و واریز و برداشت از آن محدودیتی از نظر زمانی ندارند. نرخ سود سپرده کوتاه‌مدت سه ماهه هم ۱۲ درصد و سود سپرده‌های کوتاه‌مدت شش ماهه ۱۷ درصد است.
بانک مرکزی در واکنش به افزایش نرخ سود بین‌بانکی، کریدور این نرخ را که پیش از این از ۱۴ تا ۲۲ درصد بود به ۱۷ تا ۲۴ درصد افزایش داد، نرخ بهره بین‌بانکی بار دیگر به سقف کریدور جدید خود نزدیک می‌شود و باید دید که بانک مرکزی اجازه شکسته شدن این سقف را خواهد داد یا خیر.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها