پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403 2024,April

توضیحات وزارت راه درباره سامانه جدید ثبت قراردادهای مسکن؛ ثبت قراردادها رایگان شد/ تکلیف مشاوران املاک چه می شود؟

01 اسفند 1402
توضیحات وزارت راه درباره سامانه جدید ثبت قراردادهای مسکن؛ ثبت قراردادها رایگان شد/ تکلیف مشاوران املاک چه می شود؟

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با راه‌اندازی سامانه خودنویس، مشاوران املاک بیکار نمی‌شوند و امکان فعالیت برایشان فراهم است اما باید به نقطه‌ای برسیم که خدمات مشاوران املاک تخصصی شود و ارتقا یابد.

به گزارش بانک اول  هادی عباسی‌اصل در نشست خبری افزود: در تمام دنیا مشاوران املاک خدمات حقوقی بالایی به مردم ارائه می‌کنند. در ایران نیز صنف مشاوران املاک قابل حذف کردن نیست بلکه این سامانه یک محرکی خواهد بود تا مشاوران املاک خدمات صنف خود را مطابق فناوری‌های نوین ارتقا دهند.

وی اظهار کرد: یکی از اقدامات وزارت راه و شهرسازی و معاونت مسکن و ساختمان بر اساس قانون، راه اندازی سامانه املاک و مستغلات است. تاریخچه این سامانه به سال ۱۳۸۸ برمی‌گردد که سامانه ایران املاک راه‌اندازی کردیم. این سامانه تحت سامانه راهور که زیرنظر وزارت صمت بود ایجاد شد. قبل از آن قولنامه‌ها به صورت دستی نوشته می‌شد که ایجاد این سامانه تحول خوبی در این زمینه بود.

وی افزود: به دنبال تصویب قانون جهش تولید و تامین مسکن، دو تکلیف بر عهده وزارت راه و شهرسازی گذاشته شد که یکی انتقال سامانه ایران املاک به وزارت راه و شهرسازی بود. طبق قراردادی که با سامانه راهور منعقد کردیم این سامانه به وزارت راه و شهرسازی به عنوان کارفرما منتقل شد. نکته دوم این بود که متعاملین بتوانند به صورت مستقیم در بخش پیش فروش، فروش یا اجاره قرارداد بنویسند.

سامانه ایران املاک در ۱۳ سال گذشته به روز نشده بود

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سامانه ایران املاک در ۱۳ سال گذشته به روز نشده بود گفت: جمع‌بندی این بود که سامانه قدیم قابلیت اجرا را ندارد و هزینه برای آن به هدررفت منابع ملی کشور می انجامید. یک تیم دانش بنیان در دانشگاه تهران کار ایجاد نرم افزار جدید را آغاز کردند.

عباسی خاطرنشان کرد: سوم خرداد امسال سامانه جدید به صورت آزمایشی رونمایی شد و از آن زمان تا کنون که به سامانه «خودنویس» تغییر نام داده مردم قراردادهای اجاره خود را به صورت رایگان ثبت می‌کنند. خدمات این سامانه به صورت رایگان و ۲۴ ساعته است. در حال حاضر نیز تمام مشاوران املاک به این سامانه متصل شده اند و فقط مشاوران املاک مجاز و دارای مجوز می توانند به انعقاد قرارداد در این سامانه ورود کنند.

وی تاکید کرد: اگر ملکی در سامانه املاک و اسکان ثبت نشده باشد امکان استفاده از سامانه خودنویس را برای عقد قرارداد ندارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ارایه خدمات سامانه خودنویس هم‌اکنون به ۱۱ استان گسترش یافته و تا پایان سال به تمام استانهای کشور تسری پیدا می‌کند گفت: هم‌اکنون خدمات فقط در بخش اجاره ارایه می‌شود اما گام دوم ما در سال آینده بحث مبایعه‌نامه است. متقاضیان از طریق پلتفرم آپارات و پیام‌رسانهای ایتا و بله می‌توانند فیلمهای آموزشی چگونگی استفاده از سامانه خودنویس را ببینند.

انعقاد بیش از ۸۷ هزار قرارداد اجاره در سامانه خودنویس

عباسی درباره آخرین آمار عقد قرارداد اجاره در سامانه خودنویس اعلام کرد: تا کنون ۸۷ هزار و ۶۸ قرارداد اجاره در سامانه خودنویس منعقد شده که به دو طریق مردم با مردم و همچنین از طریق مشاوران املاک انجام شده است. ما قرارداد تمام الکترونیک را برای مدت یک سال ایجاد کردیم که یک شاهد از طرف موجر و یک شاهد از طرف مستاجر قرارداد را امضا می‌کند. احراز هویت از طریق ssco دولت انجام می‌شود. از رمز یک بار مصرف نیز برای مالک و مستاجر و شاهدان استفاده می‌شود. برای اولین بار است که قرارداد تمام الکترونیک در کشور اجرا می‌شود.

وی در پاسخ به این سئوال که مشاوران املاک می‌گویند هیچکدام از اطلاعات پایه در سامانه خودنویس ایجاد نشده است گفت: انعقاد قرارداد جدید مبتنی بر سامانه جدید است و مرتبه کار بسیار ارتقا پیدا کرده است. در سامانه قبلی چون مبتنی بر توکن بود بین مشاوران املاک جابه‌جا می‌شد اما سامانه جدید مبتنی بر سیم کارت است که طبیعتا شخصیت حقیقی و حقوقی از مجوز برخوردار است. این مساله امنیت سامانه را افزایش می‌دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی   درباره شائبه‌های احراز هویت در سامانه خودنویس بیان کرد: اگر احراز هویت الکترونیک را قبول نداشته باشیم تمام پرداخت‌های الکترونیک و تراکنشهای بانکی را هم باید زیر سوال ببریم. نکته دوم اینکه قرارداد اجاره در سامانه در فرایند تحویل و تحول انجام می‌شود و مشاوران املاک می‌توانند ریز مسائل مربوط به قرارداد را ببینند و منعقد کنند. وزارت راه و شهرسازی برای اولین بار در کشور این فرصت را فراهم کرده که هم مردم خودشان قرارداد بنویسند و کد رهگیری بگیرند و هم از مشاوران املاک دریافت کنند. چیزی که قانون‌گذار از ما خواسته این است که فرصت در اختیار مردم و مشاوران املاک قرار گیرد

عباسی تاکید کرد: با راه‌اندازی سامانه خودنویس، مشاوران املاک بیکار نمی‌شوند و بستر امکان فعالیت برایشان فراهم است اما باید خدمات خود را ارتقا دهند. افراد می‌توانند از طریق درگاه مجوزها، مجوز املاک بگیرند و فعالیت کنند. اما باید به نقطه‌ای برسیم که خدمات مشاوران املاک تخصصی شود. در تمام دنیا مشاوران املاک خدمات حقوقی بالایی به مردم ارایه می‌کنند. صنف مشاوران املاک قابل حذف کردن نیست بلکه این سامانه یک محرکی خواهد بود تا مشاوران املاک خدمات صنف خود را ارتقا دهند.

او  درباره این موضوع که آیا قوه قضاییه همکاری مناسبی با این سامانه دارد یا خیر گفت: بله همکاری خوبی با دستگاه قضا داریم. درخصوص مشکلاتی هم که ممکن است ایجاد شود به تدریج این موضوعات مورد بررسی قرار می‌گیرد و در حال به‌روزرسانی هستیم.

ایسنا

اخبار مرتبط
بازارهای مسکن و اجاره باید منتظر تحول بزرگی که حوزه آگهی باشند؛ اگر مسئولان وزارت راه و شهرسازی روی حرفشان بمانند، از یک هفته دیگر با حذف آگهی‌های دروغی و مشقی و تکراری از سکوهای اینترنتی، بساط قیمت سازی برای آشفته کردن بازار مسکن جمع خواهد شد.
تورم مسکن خصوصا از سال ۹۸ به این‌سو از نرخ میانگین تورم در کشور جلوتر بوده است و هر سال بیش از نرخ تورم به نرخ اجاره‌ها افزوده شده است. اما پیگیری اخبار اقتصادی نشان می‌دهد سرعت تورم در سال گذشته گرفته شده و احتمالا در سال جدید هم این روند ادامه پیدا می‌کند.
ابوالفضل نوروزی با اشاره به انتشار آگهی املاک در سکوهای دیوار و شیپور،‌ اظهار کرد: بعضاً دلالان و سوداگران از این بستر استفاده کرده و املاکی را که اصلاً وجود خارجی ندارند را در این سکوها آگهی می‌کنند. وی با بیان این‌که این کار به صورت گسترده و با هماهنگی دلالان برای قیمت‌سازی انجام می‌شود، افزود: با توجه به مصوبه شورای عالی مسکن برای انتشار آگهی در سکوهای اینترنتی باید احراز هویت مالک و کد پستی انجام شود.
دیگر لزومی ندارد که قرارداد اجاره با حضور مشاوران املاک نوشته شود و کد رهگیری بگیرد؛ سامانه «خودنویس» برای عموم مردم امکان ثبت قرارداد رایگان را فراهم کرده و البته بار حقوقی و مسئولیت‌های معامله را نیز بر عهده خود مردم گذاشته است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها