پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403 2024,April

۱۱ ماده غذایی فوق‌العاده که روند پیری را بعد از ۴۰ سالگی کند می‌کند

02 اسفند 1402
۱۱ ماده غذایی فوق‌العاده که روند پیری را بعد از ۴۰ سالگی کند می‌کند

غذاهای فوق‌العاده‌ای برای گنجاندن در رژیم غذایی وجود دارند که حاوی مواد مغذی مرتبط با کند کردن روند پیری هستند.

به گزارش بانک اول  به نقل از eat this ، پیری می‌تواند چیز زیبایی باشد و می‌توانیم به خاطر اینکه یک روز دیگر هم زندگی می‌کنیم سپاسگزار باشیم. با این حال گاهی افزایش سن می تواند یک مشکل واقعی باشد. بدن شما دستخوش انواع تغییرات می شود که می‌تواند یک تجربه ناخوشایند باشد، به خصوص به این دلیل که افزایش سن عاملی برای بسیاری از بیماری‌هاست. خوشبختانه، غذاهای فوق‌العاده‌ای وجود دارند که می‌توانید به طور منظم مصرف کنید تا به کند کردن این روند کمک کنند.

مواد غذایی برای به حداکثر رساندن متابولیسم
برخی از نیازهای تغذیه‌ای ما می‌تواند با افزایش سن تغییر کند، بنابراین گنجاندن برخی از غذاهای فوق‌العاده خاص در رژیم غذایی ممکن است به افراد کمک کند با بالا رفتن سن زندگی سالمی داشته باشند.

دهه ۴۰ شما زمان مناسبی برای شروع به تنظیم عادات سالم است تا بتوانید این تغییرات را در دهه‌های بعدی زندگی خود انجام دهید. همچنین، بدن شما در دهه ۴۰ زندگی شما شروع به تغییرات خاصی می کند، مانند کاهش توده عضلانی، تغییرات هورمونی مربوط به یائسگی، و تغییرات قد مرتبط با تغییرات استخوانی و عضلانی.

برای آشنایی با برخی از ابرغذایی‌هایی که متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند تا زمانی که در دهه ۴۰ زندگی خود هستید، در رژیم غذایی خود استفاده کنید تا پیری را کاهش دهید، این مطلب را مطالعه کنید.

بلوبری
توت ها یکی از سالم ترین غذاهایی هستند که می توانید با بالا رفتن سن مصرف کنید و زغال اخته مهم‌ترین آنهاست. زغال اخته مملو از آنتی اکسیدان هایی به نام فلاونوئیدها است که به مبارزه با استرس اکسیداتیو و التهاب، دو عامل اصلی پیری، کمک می کند.

مصرف بلوبری همچنین از سلامت مغز حمایت می کند و ممکن است پیری شناختی را به تاخیر بیندازد. این توت ها به دلیل سطوح بالای آنتی اکسیدان ها (به ویژه فلاونوئیدها)، که نشان داده است عملکرد شناختی را بهبود می بخشد و خطر ابتلا به بیماری های عصبی را کاهش می دهد، و به پیشگیری از زوال عقل، آلزایمر و زوال شناختی مرتبط با افزایش سن کمک می کند.

ممکن است فکر کنید دهه ۴۰ شما برای شروع تمرکز بر زوال عقل و پیشگیری از آلزایمر خیلی زود است، اما برای مصرف منظم غذاهای سالم مانند زغال اخته که می تواند به بدن شما کمک کند، هرگز زود نیست.

همانطور که قبلا ذکر شد، دهه ۴۰ شما زمانی است که ممکن است متوجه تغییراتی در قدرت عضلات خود شوید و تحقیقات نشان می دهد که زغال اخته می تواند به این امر کمک کند. زغال اخته به بهبود ریکاوری عضلات و کاهش آسیب و درد بعد از تمرین کمک می‌کند.

توت فرنگی
دریافت ویتامین C کافی می تواند از شما در برابر زوال شناختی مرتبط با افزایش سن محافظت کند. خوردن توت‌ها بیش از دو بار در هفته ممکن است پیری شناختی را تا ۲.۵ سال به تاخیر بیندازد.

توت ها همچنین ممکن است به محافظت از سلول های ما در برابر آسیب رادیکال های آزاد کمک کنند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان را نیز کاهش دهند.

آووکادو
تحقیقات نشان می دهد که خاصیت ارتجاعی در پوست بسیاری از افراد رو به کاهش می‌رود و علائم پیری پوست را گاهی در اوایل ۲۰ سالگی مشاهده می کنند. این به این دلیل است که با بالا رفتن سن، بدن ما شروع به تولید کلاژن و الاستین کمتری می کند که بر بافت و جوانی پوست ما تأثیر می گذارد. این تغییرات طبیعی هستند و جای هیچ ترسی وجود ندارد، اما اگر به دنبال راه‌های سالمی هستید تا به طور بالقوه مقداری از آن را بازگردانید، رژیم غذایی شما می تواند کمک کند.

یکی از بهترین غذاها برای پوست، آووکادو است. او می‌گوید: آووکادو سرشار از چربی‌های سالم، به‌ویژه چربی‌های غیراشباع است که به تغذیه پوست و کاهش التهاب کمک می‌کند و ظاهری جوان‌تر را ایجاد می‌کند.

همراه با چربی های سالم، آووکادو حاوی ویتامین E است که می تواند به کاهش التهاب، پیری سالم و بهبود سلامت پوست با ترمیم پوست آسیب دیده و افزایش تولید کلاژن کمک کند.

بادام
بادام سرشار از ویتامین E است، آنتی اکسیدانی که به محافظت از پوست در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش کمک می کند و باعث ترمیم و بازسازی پوست می شود. زنان یائسه که بادام را به عنوان یک میان وعده روزانه مصرف می کردند، به طور متوسط کاهش بیشتری در اندازه و شدت چین و چروک روی پوست خود مشاهده کردند.

انار
انار جزو میوه های غنی از آنتی اکسیدان است که با کاهش عوامل خطر بیماری قلبی، بهبود سلامت مغز و شناخت و کمک به محافظت از پوست با افزایش سن مرتبط است. این میوه سرشار از آنتی اکسیدان هایی به نام پلی فنول است که به محافظت از پوست در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش، کاهش التهاب، افزایش تولید کلاژن، بهبود بافت و قابلیت ارتجاعی پوست کمک می کند.

زردچوبه
چه با آن یک لاته درست کنید و چه از آن به عنوان ادویه در غذای مورد علاقه خود استفاده کنید، زردچوبه یک غذای فوق العاده است که با فواید ضد پیری مرتبط است.

یک مطالعه منتشر شده در مجله Molecules نتایج مثبتی را با استفاده از زردچوبه به عنوان مکمل برای مردان میانسال و زنان یائسه نشان داد و اشاره کرد که این زردچوبه محافظت قوی در برابر آسیب استرس اکسیداتیو دارد.

زردچوبه حاوی ترکیبی به نام کورکومین است که دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی است و به محافظت در برابر بیماری های مرتبط با افزایش سن کمک می کند و به سلامت کلی و طول عمر کمک می کند.

پسته
پسته دارای ظرفیت آنتی‌اکسیدانی بالایی است و خوردن فقط یک مشت پسته به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی منظم می تواند تاثیر مثبتی بر پیری سلولی و طول عمر افراد مبتلا به پیش دیابت داشته باشد. پسته همچنین حاوی لوتئین است، یک کاروتنوئید آنتی اکسیدانی که به سلامت چشم کمک می کند.

شکلات تلخ یا شکلات شیری ؛ کدام یک برای سلامت شما بهتر است؟

ماهی سالمون
یکی دیگر از مواد غذایی فوق العاده برای کمک به کند کردن روند پیری، ماهی قزل آلا و همچنین بسیاری از انواع دیگر ماهی های چرب است. سالمون منبع عالی پروتئین بدون چربی است، یک ماده مغذی مهم برای حفظ توده عضلانی و به ویژه برای افراد مسن. همچنین سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است که می تواند خطر بیماری قلبی را کاهش دهد.

در واقع، یک مطالعه منتشر شده در Neurology نشان داد که آنهایی که در دهه ۴۰ و ۵۰ زندگی خود گلبول‌های قرمز خونشان دارای سطوح بالاتری از امگا ۳ است، عملکرد شناختی و ساختار کلی مغز بهتری نسبت به افرادی با تعداد امگا ۳ کمتر، داشتند.

کرنبری
اگر از طرفداران کرنبری یا آب زغال اخته هستید، خوش شانس هستید، زیرا مشخص شده است که این میوه فوق العاده به کند کردن پیری کمک می کند.

کرنبری مملو از ترکیبات گیاهی است که ممکن است به کند کردن روند پیری کمک کند، به خصوص زمانی که بر روی پیری شناختی تمرکز می کنیم. داده‌ها نشان می‌دهد که مصرف چیزی معادل یک فنجان کوچک کرنبری در روز در طول سه ماه ممکن است عملکرد حافظه و عملکرد عصبی را بهبود بخشد.

زغال اخته همچنین منبع ویتامین C است، ماده مغذی که ممکن است به مبارزه با اثرات رادیکال‌های آزاد بر پیری پوست کمک کند.

گوجه‌فرنگی
برخی غذاهای قرمز رنگ، مانند گوجه‌فرنگی، حاوی آنتی‌اکسیدان لیکوپن هستند که با رادیکال‌های آزاد ناشی از افزایش سن مبارزه می‌کند. لیکوپن، که یک ترکیب گیاهی است که در هندوانه و گریپ فروت صورتی نیز یافت می‌شود، به‌خاطر فواید زیادی برای سلامتی شناخته شده است.

در کنار مبارزه با رادیکال‌های آزاد، دریافت بالای لیکوپن به کاهش کلسترول، بهبود سلامت قلب و عروق و کاهش خطر بیماری‌های قلبی، کمک به کاهش خطر سکته مغزی و حتی کمک به کاهش خطر سرطان پروستات در مردان کمک می‌کند. و علاوه بر تمام این فواید در برابر بیماری‌های مرتبط با افزایش سن، لیکوپن به کاهش آسیب‌های ناشی از عکس پوست کمک می‌کند.

سبزیجات برگ‌دار با کلم‌پیچ و اسفناج
سبزیجات برگ‌دار مانند کلم پیچ و اسفناج سرشار از ویتامین‌های E و K هستند که ممکن است از از دست دادن حافظه جلوگیری کرده و به کاهش میزان پیری مغز کمک کند.

یک وعده سبزی برگ دار در روز با کاهش شناختی مرتبط با افزایش سن مرتبط است، نه تنها به دلیل محتوای ویتامین K، بلکه به دلیل ترکیبات گیاهی آنتی اکسیدانی مانند لوتئین و بتا کاروتن و سطوح مواد مغذی آنها مانند فولات و نیترات.

اما مزایای سبزی های تیره و برگ دار به همین جا ختم نمی شود. نه تنها سبزی های تیره با افزایش سن به سلامت شناختی شما کمک می کنند، بلکه این سبزی ها حاوی کاروتنوئیدهایی هستند که ممکن است به محافظت از چشم در برابر آسیب های اکسیداتیو کمک کنند، و به طور خاص اسفناج همچنین سرشار از آنتی اکسیدان های ویتامین A و C است که می تواند به محافظت از قلب کمک کنید.

اخبار مرتبط
ویتامین D به بدن شما کمک می‌کند تا کلسیم غذای مصرفی را جذب کند. در واقع این یکی از مهمترین نقش‌های آن است. با این حال، اگر مصرف ویتامین D شما بیش از حد باشد، می‌تواند موجب بروز مشکلاتی در سلامت شما شود
همه می‌دانیم که شکر چقدر برای ما ضرر دارد. اما اعتیاد به آن طوری است که به سختی می‌توانیم ترکش کنیم. به‌نظر می‌رسد به‌جای ترک شکر، باید جایگزین‌هایی برای آن پیدا کنیم. اما چه جایگزین‌هایی؟
بر اساس این گزارش که در مجله Journal of Neuroscience منتشر و رسانه‌های عربی هم آن را بازنشر داده‌اند: محققان بعد از بررسی و تحلیل توانمندی‌های فکر ۷۵۱ شهروند سوئیسی که سن آنها بین ۵۰ تا ۹۱ سال بود و با در نظر گرفتن سطح علمی آنها و اینکه آیا در طول زندگی به بیماری‌های قلبی و عروقی، افسردی، نگرانی مبتلا بوده یا مواد مخدر مصرف کرده‌اند آن را با نتایج سیتی‌اسکن‌های آنها مطابقت دادند.
اگر در طول خواب با مشکلاتی مانند تعریق شبانه، سردرد، تلاش زیاد برای به خواب رفتن و دندان قروچه مواجه هستید به‌احتمال زیاد دچار بیماری‌ای هستید که تاکنون تشخیص داده نشده یا نسبت به درمان آن اقدام نکرده‌اید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها