ﺳﻪشنبه, 4 اردیبهشت 1403 2024,April

یک کار موثرتر از نخوردن نمک در کاهش فشار خون

05 اسفند 1402
یک کار موثرتر از نخوردن نمک در کاهش فشار خون

افراد زیاد در جهان دچار فشار خون بالای تشخیص داده نشده هستند که آنان را در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته قرار می دهد.

به گزارش بانک اول  به نقل از دیلی تلگراف؛ نتیجه مطالعه ای تازه نشان داده که  خوردن موز در کاهش فشار خون موثرتر از کاهش مصرف نمک است. دانشمندان دریافته اند که مصرف یک گرم پتاسیم اضافی که معادل دو موز متوسط، یک فنجان اسفناج یا یک سیب زمینی شیرین بزرگ در روز، می تواند راهی ساده برای مقابله با فشار خون بالا باشد.

کارشناسان موسسه بهداشت جهانی جورج در امپریال کالج لندن داده‌ های حاصل از مطالعه درباره ارتباط مصرف  نمک و سکته مغزی را تجزیه و تحلیل قرار دادند. در آن ارزیابی 20995 نفر در  کشور چین که یا دچار سکته مغزی شده بودند و یا بالای 60 سال سن داشتند و مبتلا به فشار خون بالا بودند تحت نظارت قرار گرفتند. در حالی که نیمی از شرکت ‌کنندگان به استفاده از نمک معمولی در حین پخت و پز و در وعده‌ های غذایی خود ادامه دادند به نیمی دیگر "جایگزین نمک" داده شد که در آن یک چهارم نمک که از نظر شیمیایی به عنوان کلرید سدیم شناخته می‌شود با کلرید پتاسیم جایگزین شد. نتیجه پژوهش نشان داد افرادی که نمک غنی شده با پتاسیم مصرف می ‌کنند سطح فشار خون پایین ‌تری دارند و هم چنین احتمال سکته و بیماری قلبی در آنان کاهش می ‌یابد. نتیجه تحزیه و تحلیل تازه که در مجله فشار خون انسانی در روز چهارشنبه منتشر شد نشان داد که تا 80 درصد کاهش فشار خون به دلیل افزایش پتاسیم و نه مصرف نمک است.

این اولین مطالعه ای است که به طور مستقیم مزایای آن دو را با یکدیگر مقایسه می کند و برای انجام آن از معیار "استاندارد طلایی" سدیم و پتاسیم در ادرار شرکت کنندگان برای تعیین میزان مصرف استفاده شده است. نتایج آن بررسی نشان داد که افزایش یک گرم در دریافت روزانه پتاسیم باعث کاهش سطح فشار خون سیستولیک به طور میانگین به میزان دو میلی متر جیوه  می شود. در طول این مطالعه 5 ساله 3000 نفر دچار سکته مغزی شدند اما محققان دریافتند افرادی که نمک غنی شده با پتاسیم مصرف می کردند 14 درصد کمتر در معرض سکته مغزی قرار گرفتند.

محققان با انجام تجزیه و تحلیل بیش تر دریافتند که مزایای فشار خون ناشی از افزایش مصرف پتاسیم معادل حدود 10 درصد کاهش خطر سکته مغزی است در حالی که کاهش مصرف نمک باعث کاهش 4 درصدی خطر بروز سکته مغزی می شود.

دکتر گپولی هوانگ" نویسنده ارشد مقاله مرتبط با پژوهش تازه انجام شده از موسسه جورج می ‌گوید:"میزان بالای مصرف سدیم و سطوح پایین دریافت پتاسیم بسیار شایع است و هر دو با فشار خون بالا و خطر بیشتر سکته مغزی، بیماری‌های قلبی و مرگ زودرس مرتبط هستند". آن بررسی نشان داد استفاده از جایگزین نمک در جایی که بخشی از کلرید سدیم با کلرید پتاسیم جایگزین می شود هر دو مشکل را به طور همزمان برطرف می کند. دکتر هوانگ می افزاید:"این تحقیق نشان داد که مصرف پتاسیم تا چه اندازه می تواند برای کنترل فشار خون مهم باشد. یافته ‌های این مطالعه ممکن است به‌ طور خاص برجسته باشد زیرا افراد با مصرف کم پتاسیم آغاز کردند اما احتمالا میلیاردها نفر در سراسر جهان با سطوح مصرف مشابه وجود دارند".

کارشناسان بین‌المللی اکنون خواستار بازنگری کلی توصیه‌ های رسمی در مورد فشار خون بالا هستند تا منابعی برای افزایش دریافت پتاسیم در نظر گرفته شود. محققان از ایالات متحده، استرالیا، ژاپن، آفریقای جنوبی و هند در همکاری ای مشترک خواستار افزودن پتاسیم به دستورالعمل‌ های بهداشتی بین‌المللی شده ‌اند و تنها دستورالعمل ‌های چینی و اروپایی در حال حاضر مصرف پتاسیم را به عنوان راهی موثر برای کاهش فشار خون پیشنهاد می ‌کنند. پتاسیم در انواع غذاها از جمله سبزیجات برگدار، حبوبات و آجیل یافت می شود اما مقدار آن اغلب با فرآوری غذا کاهش می یابد. پتاسیم بیش از حد می تواند منجر به هایپرکالمی شود که در آن سطوح اضافی در خون می تواند بر عملکرد قلب تاثیر بگذارد. با این وجود، به گفته متخصصان این وضعیت بسیار نادر است.

دکتر "الیزا پیندا" محقق امپریال کالج می گوید فشار خون بالا بزرگترین عامل خطر مرگ زودرس پس از سیگار کشیدن و رژیم غذایی نامناسب است. او می افزاید: "رژیم غذایی متعادل، کم نمک و با پتاسیم بالا می تواند به پیشگیری از فشار خون بالا، سکته مغزی و بیماری های قلبی عروقی کمک کند".

اخبار مرتبط
بر اساس این گزارش که در مجله Journal of Neuroscience منتشر و رسانه‌های عربی هم آن را بازنشر داده‌اند: محققان بعد از بررسی و تحلیل توانمندی‌های فکر ۷۵۱ شهروند سوئیسی که سن آنها بین ۵۰ تا ۹۱ سال بود و با در نظر گرفتن سطح علمی آنها و اینکه آیا در طول زندگی به بیماری‌های قلبی و عروقی، افسردی، نگرانی مبتلا بوده یا مواد مخدر مصرف کرده‌اند آن را با نتایج سیتی‌اسکن‌های آنها مطابقت دادند.
اگر در طول خواب با مشکلاتی مانند تعریق شبانه، سردرد، تلاش زیاد برای به خواب رفتن و دندان قروچه مواجه هستید به‌احتمال زیاد دچار بیماری‌ای هستید که تاکنون تشخیص داده نشده یا نسبت به درمان آن اقدام نکرده‌اید.
ظاهرش نشان نمی‌دهد؛ این‌که بیماری ساده‌ای مانند غلظت خون می‌تواند حرکت خون در رگ‌ها را کند کرده، کم آبی شدید ایجاد کند، باعث لخته خون شده و در نهایت گاهی به سکته قلبی و مغزی یا حتی بیماری‌های مزمن مانند تنگی نفس منجر شود.
درحالی‌که عموما تصور می‌شود پرتقال حاوی بیشترین میزان ویتامین C در میان میوه‌هاست، در این مطلب به برخی از مواد غذایی که به‌طور طبیعی غنی از ویتامین C هستند و ویتامین بیشتری نسبت به پرتقال دارند، اشاره شده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها