پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403 2024,April

سنوات فروردین پرداخت می‌شود یا اسفند؟ + نحوه محاسبه سنوات سال ۱۴۰۲

05 اسفند 1402
سنوات فروردین  پرداخت می‌شود یا اسفند؟ + نحوه محاسبه سنوات سال ۱۴۰۲

با نزدیک شدن به پایان سال، یکی از امور حیاتی برای کارمندان، کارگران و صاحبان کسب‌وکار، این است که سنوات و عیدی کارگران چه زمانی پرداخت میشود ؟

به گزارش بانک اول حق سنوات یا پاداش پایان خدمت یکی از تکالیف قانونی کارفرما به کارگر است که در هر شرایطی مجبور به پرداخت آن است. این اصطلاح به معنای مبلغی است که کارگر در زمان فراغت از کار به علت بازنشستگی، اخراج، فوت، استعفا و دیگر موارد خاص، دریافت می‌کند. میزان این مبلغ برابر با یک ماه حقوق ثابت آخرین دریافتی کارگر است. 
طبق ماده ۲۱ قانون کار، حق سنوات یا مزایای پایان خدمت معادل یک ماه آخرین حقوق دریافتی کارگران است که کارفرما موظف است به آنها پرداخت کند. این مزایا باید هنگام خاتمه یا فسخ قراردادکار به کارگر پرداخت شود. همچنین، افرادی که کمتر از یک سال کارکرد داشته باشند، نیز با توجه به مدت کارکردشان، به نسبتی از این مبلغ بهره‌مند می‌شوند که باید توسط کارفرما پرداخت شود.

نحوه محاسبه سنوات سال ۱۴۰۲ 

برای محاسبه سنوات سال ۱۴۰۲ یا سنوات پایان خدمت سال ۱۴۰۲، ابتدا حقوق پایه فرد را در تعداد روزهای کارکرد وی در طول یک سال ضرب می‌کنیم. سپس عدد بدست آمده را بر عدد ۳۶۵ (تعداد روزهای سال ۱۴۰۲) تقسیم می‌کنیم. این عمل باعث محاسبه میزان سنوات پایان خدمت فرد در سال ۱۴۰۲ می‌شود. در صورتی که فرد در سال‌های قبل نیز سنوات ذخیره داشته باشد، مبلغ سنوات سال‌های قبل نیز محاسبه شده و به مبلغ سنوات سال ۱۴۰۲ افزوده می‌شود. این مجموع به عنوان سنوات پایان کار فرد پرداخت می‌شود.

سنوات فروردین پرداخت میشود یا اسفند؟ 

در عملکرد عادی، حق سنوات معمولاً در پایان سال کاری یا پس از پایان قرارداد به کارگر پرداخت می‌شود. با توجه به اینکه قراردادهای کاری در بازه های زمانی، سه ماهه، شش ماه و ۹ ماهه و یکساله بسته خواهد شد، کارفرما موظف است تسویه سنوات را پس از پایان قرارداد،انجام دهد. 
به بیان دیگر، حق سنوات در پایان قرارداد کار و یا پایان همکاری بین کارفرما و کارگر، مورد بررسی قرار گرفته و در همان زمان مبلغی که در قانون به آن حق سنوات گفته می‌شود، پرداخت خواهد شد.

آیا سنوات به کمتر از یک سال تعلق می‌گیرد؟ 

بله، درست است. سنوات به کمتر از یک سال نیز تعلق می‌گیرد. حتی اگر کارگر فقط یک ماه سابقه کار داشته باشد، باید یک دوازدهم مبلغ سنوات به او پرداخت شود. بنابراین، برای استحقاق از پرداخت سنوات، کارگران نیازی به داشتن سابقه کار یک سال کامل ندارند. 

پایه سنوات به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟ 

پایه سنوات به تمام کارگرانی تعلق می‌گیرد که سال اول خدمت خود را به پایان رسانده‌اند. این پایه سنوات برای قراردادهای رسمی و غیررسمی یکسان است. در سال ۹۲، وزارت کار بخشنامه‌ای صادر کرده که به کارفرمایان توصیه می‌کند تفاوتی بین این دو گروه از کارگران ایجاد نکنند و پایه سنوات را به هر دو گروه پرداخت کنند. 
مطابق قانون کار، پایه سنوات تنها به حداقل بگیران محدود نمی‌شود. تمام کارگران مشمول قانون کار که سال اول خدمت خود را به پایان رسانده‌اند، از سال دوم مشمول پایه سنوات می‌شوند و هیچ ارتباطی به حداقل بگیر و دیگر سطوح مزدی ندارد. 
در مورد محاسبه پایه سنوات، توصیه می‌شود که کارفرما هر ماه پایه سنوات را به پایه حقوق اضافه و پرداخت کند. این به این دلیل است که پایه سنوات جزئی از حقوق پایه محسوب می‌شود و باید به صورت منظم و ماهیانه پرداخت شود. در نتیجه، روش پرداخت پایه سنوات در پایان قرارداد یا پایان سال اشتباه است و باید به صورت ماهیانه و منظم انجام شود.

اخبار مرتبط
اگرچه کاهش رشد نقدینگی می‌تواند یک نشانه مثبت باشد و کم و بیش این اتفاق نظر میان مکاتب اقتصادی وجود دارد که تورم در بلندمدت با نرخ رشد نقدینگی قابل توضیح است، اما به دلایل متعدد در کوتاه‌مدت نمی‌توان انتظار همبستگی قوی میان این دو متغیر را داشت. بنابراین حتی با فرض پایدار بودن روند کاهش نرخ رشد نقدینگی، در بازه زمانی یک‌ساله عوامل مهم‌تری وجود دارد که در ارائه چشم‌انداز واقع‌بینانه از تورم باید درنظر گرفت.
سربازرس اداره مبارزه پولشویی بانک مرکزی سقف نقل و انتقال پول و تراکنش با اینترنت بانک و همراه بانک در ماه برای فرد حقیقی اعلام کرد.
کارت های بانکی فیزیکی به زودی، جایشان را به نسخه‌ های الکترونیکی کارت ‌های بانکی میدهند.
برای افرادی که گوشی هوشمند ندارند، امکان گرفتن رمز پویا از طریق پیامک وجود دارد. در واقع بانک ها و موسسات اعتباری، در راستای ارتقاء سطح امنیت تراکنش های اینترنتی از قبیل خرید و کارت به کارت، امکان گرفتن رمز دوم پویا یا رمز یکبار مصرف را فراهم کرده اند و با استفاده از این رمز، کلاهبرداران قادر به دریافت اطلاعات حساب بانکی افراد و خالی کردن آن نخواهند شد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها