پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403 2024,April

شرایط دریافت ارز مسافرتی ؛ از کدام بانک اقدام کنیم؟ / سود ۱۵ میلیونی از تفاوت یورو دولتی و آزاد

05 اسفند 1402
شرایط دریافت ارز مسافرتی ؛ از کدام بانک اقدام کنیم؟ /  سود ۱۵ میلیونی از تفاوت یورو دولتی و آزاد

افزایش سهمیه ارز مسافرتی همزمان با روز‌های پایانی سال و بالارفتن تقاضا برای اسکناس‌های رایج در بازار، در قالب بخشنامه‌ای از سوی بانک مرکزی به سه بانک مختلف ابلاغ شده است. از روز هفتم اسفند ۱۴۰۲ مسافرانی که به‌شکل هوایی و با ویزا از کشور خارج می‌شوند، می‌توانند از سهمیه هزار یورویی به‌عنوان سقف سهمیه ارز مسافرتی استفاده کنند که نسبت به دوره قبلی شاهد دو برابر شدن سهمیه ارز مسافرتی هستیم. اگر عدد و رقم‌های پیشنهادی دلال‌ها دستتان باشد، متوجه می‌شوید که پای اختلاف ۱۵ میلیون پول وسط است و به همین دلیل بانک مرکزی ارز مسافرتی را با مدنظر قرار دادن شروشروط خاصی دراختیار متقاضیان قرار می‌دهد. داشتن بلیط و ارائه مستنداتی مثل عوارض خروج از کشور جزو مدارک لازم برای دریافت سهمیه ارز مسافرتی است و اسکناس مورد نظر مسافر در فرودگاه و چندساعت مانده به پرواز تحویل داده خواهد شد.

افزایش سهمیه ارز مسافرتی برای همه متقاضیان ابلاغ شده است؟

به گزارش بانک اول افزایش سهمیه ارز مسافرتی روز پنجشنبه سوم اسفند از سوی روابط عمومی بانک مرکزی اعلام شد و آنطور که در خبر می‌خوانیم از روز هفت اسفند اجرا می‌شود. تا الان سقف سهمیه‌ای که متقاضیان درقالب ارز مسافرتی دریافت می‌کردند، ۵۰۰ یورو بود، اما از الان با لحاظ یکسری شرط‌وشروط امکان دریافت هزار یورو برای هر مسافر وجود دارد.

افزایش سهمیه ارز مسافرتی البته فعلا برای متقاضیانی که با ویزا قصد سفر هوایی دارند، ابلاغ شده و خبری درباره مسافرانی که به شکل زمینی و ریلی از کشور خارج می‌شوند، وجود ندارد. تا قبل از این، مسافرانی که مثلا راهی ترکیه و عراق می‌شدند از حداکثر ۳۰۰ یورو به عنوان سهمیه ارز مسافرتی برخوردار بودند و فعلا افزایش سهمیه ارز مسافرتی برای گروه مشخصی تعیین‌تکلیف شده است. خبری که درباره افزایش سهمیه ارز مسافرتی روی خروجی بانک مرکزی قرار گرفته، اطلاعات سودمند دیگری را در دسترس متقاضیان این سهمیه قرار می‌دهد.

شرایط دریافت ارز مسافرتی؛ از کدام بانک اقدام کنیم؟

ارز مسافرتی در دسته ارز دولتی قرار می‌گیرد. با نرخ کمتری نسبت به بازار آزاد ارز در اختیار من و شما قرار می‌گیرد و به همین دلیل بانک مرکزی در تخصیص ارز مسافرتی با وسواس عمل می‌کند.

شرایط دریافت ارز مسافرتی باوجود افزایش سهمیه ارز مسافرتی، تفاوتی با گذشته ندارد. تا قبل از اعمال سختگیری‌های بانک مرکزی هر کسی با ادعای درپیش بودن سفر خارجی، می‌توانست راهی صرافی شود و اقدام به خرید سهمیه ارز مسافرتی کند. الان، اما ارائه بلیط هواپیما برای دریافت ارز مسافرتی الزامی است. ارائه گذرنامه و رسید پرداخت عوارض خروج از کشور نیز مدارک دیگری است که موقع مراجعه به بانک برای دریافت ارز مسافرتی احتیاج دارید.

پرداخت ارز مسافرتی با سروشکل جدیدی که از یک سال قبل طراحی شده، برای اولین بار از مسیر بانک ملی اجرا شد و حالا بانک ملت و سامان نیز در پرداخت ارز مسافرتی مشارکت دارند.

افزایش سهمیه ارز مسافرتی؛ سود ۱۵ میلیونی از تفاوت یورو دولتی و آزادقیمت یورو خدماتی تقریبا ۱۵ هزار تومان زیر یورو آزاد است و سهمیه ارز مسافرتی می‌تواند ۱۵ میلیون به نفع متقاضی باشد

نحوه دریافت ارز مسافرتی؛ تحویل از خودپرداز فرودگاه

نحوه دریافت ارز مسافرتی به شکلی است که متقاضی چندساعت مانده به پرواز می‌تواند به یورو یا ارز موردنظر و انتخابی خودش دسترسی داشته باشد. تا پارسال ارز مسافرتی در صرافی به متقاضی تحویل داده می‌شد، اما الان به‌شکلی پرداخت می‌شود تا اصطلاحا شاهد حذف تقاضای کاذب برای ارز دولتی باشیم.

ارز مسافرتی طبق شیوه‌ای که الان پرداخت می‌شود از طریق خودپرداز‌های حاضر در فرودگاه‌ها به دست مسافر می‌رسد. متقاضی بعد از پشت سر گذاشتن مراحل ثبت‌نام و ارائه درخواست ارز مسافرتی به بانک‌ها، دقیقا در روز پرواز می‌تواند از خودپرداز‌های موجود در فرودگاه، ارز مسافرتی تحویل بگیرد. متقاضی دریافت ارز مسافرتی در قدم اول باید پای خودپرداز شماره حواله یا همان کدرهگیری که از بانک دریافت کرده را وارد کند. نهایتا با وارد کردن کد ملی، سهمیه‌ای که از قبل رزرو و هزینه آن پرداخت شده، از طریق خودپرداز به متقاضی تحویل داده می‌شود. به همین راحتی.

تفاوت قیمت ارز مسافرتی و آزاد؛ ۱۵ میلیون تومان

ارز مسافرتی با نرخ یورو خدماتی تحویل داده می‌شود و قیمت آن به شکل روزانه از سوی مرکز مبادله ارز و طلا کشور اطلاع‌رسانی خواهد شد. قیمت یورو خدماتی در آخرین به‌روزرسانی مرکز مبادله ارز و طلا در کانال ۴۶ هزار تومان حضور داشت و حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان کمتر از یورو آزاد ارزش داشت.

قیمت یورو خدماتی دقیقا ۴۶ هزار و ۴۲۵ تومان است و کسی که برای دریافت سقف سهمیه ارز مسافرتی، یعنی هزار یورو اقدام می‌کند، باید در همان مرحله ثبت‌نام و ارائه درخواست چیزی نزدیک ۴۶ میلیون و ۴۲۵ هزار تومان پرداخت کند. فراموش نکنید تهیه همین میزان یورو از بازار آزاد و طبق نرخ‌های مورد نظر دلال‌ها حدود ۶۲ میلیون تومان آب می‌خورد و می‌توانیم بگوییم تفاوت قیمت ارز مسافرتی و آزاد درحال حاضر حدود ۳۳ درصد محاسبه می‌شود و حدود ۱۵ میلیون به‌نفع متقاضی است.

اخبار مرتبط
بنا بر نظر بسیاری از کارشناسان اقتصادی، ازآنجایی‌که بازار طلا با مشکلاتی از قبیل فعالیت بدون دریافت مجوز، خریدوفروش با حساب‌های اجاره‌ای و فعالیت‌های ارزی برخی سودجویان به اسم طلافروش و فروش طلا با عیار پست مواجه است، این بازار نیازمند یک ساماندهی در تمامی بخش‌های صنفی و معاملاتی خود می باشد.
، بازار امروز شاهد روند نزولی قیمت طلا و سکه نسبت به روز گذشته است.
با برگزاری بیستمین حراج حضوری شمش طلای مرکز مبادله ایران، حجم معاملات این تالار طی 3 ماه از مرز 2,7 تن گذشت.، حراج حضوری شمش طلا از 27 دی ماه 1402 در مرکز مبادله ایران آغاز و با گذشت 3 ماه و برگزاری 20 حراج، 2716 کیلوگرم شمش طلای استاندارد با عیار حداقل 995 در هزار معامله شد.
آن‌طور که آمارها نشان می‌دهند نیم‌سکه نه فقط در بازار آزاد، بلکه در حراج‌های مرکز مبادله نیز در صدر تقاضای متقاضیان است. همچنین طبق اعلام بانک مرکزی سقف تراکنش غیرحضوری دوبرابر شده و روزانه به ۲۰۰میلیون تومان رسیده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها