پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403 2024,April

هزینه مسکن ملی یک میلیارد تومان شد!

05 اسفند 1402
هزینه مسکن ملی یک میلیارد تومان شد!

در حالی قیمت تمام شده واحدهای نهضت ملی مسکن همچنان نامشخص است که آورده متقاضیان این طرح در برخی پروژه‌ها بیش از یک میلیارد تومان خواهد بود.

 به گزارش بانک اول طبق جدیدترین اظهارات وزیر راه و شهرسازی و معاون مسکن و ساختمان وی در زمان حاضر دو میلیون و 244 هزار واحد نهضت ملی مسکن در کشور در حال ساخت است.

هادی عباسی معاون وزیر راه و شهرسازی هفته گذشته با اشاره به ساخت 2.4 میلیون واحد نهضت ملی مسکن درباره قیمت تمام شده هر واحد از این پروژه گفته بود: قیمت تمام شده‌ پروژه‌ها به دستمزد و مصالح ساختمانی بستگی دارد که در انتهای مرحله ساخت و ساز محاسبه می‌شود.

او  با اشاره به کاهش نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن از 23 به 18 درصد کاهش یافته است، یادآور شد: مبلغ اقساط دو سال اول تسهیلات 5.9 میلیون تومان است که در استان زنجان اجرایی شده است. میزان اقساط این وام در سال سوم تا سال بیستم به دوره مشارکت (زمان ساخت واحد مسکونی) بستگی دارد.

مهرداد بذرپاش اواسط بهمن امسال با اشاره به مخالفت عده‌ای با خروج سیمان و فولاد از بورس درباره قیمت نهضت ملی مسکن در سال آینده،گفته بود:‌ باید توجه داشت که قیمت تمام شده مسکن تابعی از تورم است اما همواره یکی از خواسته‌های ما این بوده بخش‌ها و متغیرهایی که قیمت تمام شده مسکن را تحت الشعاع قرار می‌دهند به‌ویژه فولاد و سیمان در حوزه مصالح مورد توجه قرار گیرند که در جلسه آینده شورای‌عالی مسکن تصمیمات خوبی اتخاذ می‌شود.

وی افزود: با وجود پیگیری‌های وزارت راه و شهرسازی عده‌ای با خروج این دو مصالح از بورس کالا مخالف بودند، اما امیدواریم سال آینده مصالح ساختمانی به‌ویژه فولاد و سیمان با تمهیدات وزارت اقتصاد و دارایی ارزان‌تر در اختیار سازندگان و پروژه‌ها قرار بگیرد.

بخش قابل توجهی از آمار اعلام شده در خصوص ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن مربوط به پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن دولت قبل و واحدهای مسکن مهر است.

یکی از ابهامات پروژه‌های نهضت ملی مسکن عدم آگاهی متقاضیان نسبت به آورده است. در زمان حاضر متقاضیان پس از اعلام ادارات راه و شهرسازی استان‌ها (شرکت عمران شهرهای جدید) در بازه‌های مشخص 40 میلیون تومان باید واریز کنند. ابتدا اعلام شد حداکثر پرداختی متقاضیان 8 قسط 40 میلیون تومانی یعنی 320 میلیون تومان است.

این در حالی است که پیگیری‌های تسنیم نشان می‌دهد آورده متقاضیان در برخی پروژه‌های نهضت ملی مسکن به بیش از یک میلیارد تومان افزایش یافته است. در کنار این مبلغ باید وام 550 میلیون تومانی با سود 18 درصدی را نیز در نظر داشت.

دیماه سال 1400 وزیر سابق راه و شهرسازی با اشاره به آغاز ساخت 800 هزار واحد نهضت ملی مسکن گفته بود: پیش‌بینی می‌کنیم فردی که در تهران زندگی می‌کند اگر 150 میلیون تومان آورده خودش باشد حتماً صاحب خانه خواهد شد، چون زمین رایگان است، تمهیدات خوبی با وزارت صمت داشتیم که مصالح به‌گونه‌ای خریداری شود که تورم کمتر در آن تأثیر داشته باشد، پروانه کار با قیمت ارزان در اختیار قرار می‌گیرد، سهم هزینه نظام مهندسی کمتر است و همچنین مالیات بسیار کمتری پرداخت می‌شود.

تسنیم

اخبار مرتبط
این مصوبه برای تعیین سقف اجاره و نظارت در این زمینه در اختیار خوبی به دولت می‌دهد. البته کاهش نرخ تورم تولید مسکن را سال گذشته شاهد بودیم و امیدواریم شاهد افزایش نرخ اجاره مانند سال گذشته نباشیم. نظارت گسترده بر بنگاه‌های املاک، مالیات بر خانه‌های خالی، سامانه رایگان خودنویس و هم‌چنین افزایش عرضه زمین و افزایش ساخت مسکن از جمله اقدامات ما در این زمینه است.
بازارهای مسکن و اجاره باید منتظر تحول بزرگی که حوزه آگهی باشند؛ اگر مسئولان وزارت راه و شهرسازی روی حرفشان بمانند، از یک هفته دیگر با حذف آگهی‌های دروغی و مشقی و تکراری از سکوهای اینترنتی، بساط قیمت سازی برای آشفته کردن بازار مسکن جمع خواهد شد.
تورم مسکن خصوصا از سال ۹۸ به این‌سو از نرخ میانگین تورم در کشور جلوتر بوده است و هر سال بیش از نرخ تورم به نرخ اجاره‌ها افزوده شده است. اما پیگیری اخبار اقتصادی نشان می‌دهد سرعت تورم در سال گذشته گرفته شده و احتمالا در سال جدید هم این روند ادامه پیدا می‌کند.
ابوالفضل نوروزی با اشاره به انتشار آگهی املاک در سکوهای دیوار و شیپور،‌ اظهار کرد: بعضاً دلالان و سوداگران از این بستر استفاده کرده و املاکی را که اصلاً وجود خارجی ندارند را در این سکوها آگهی می‌کنند. وی با بیان این‌که این کار به صورت گسترده و با هماهنگی دلالان برای قیمت‌سازی انجام می‌شود، افزود: با توجه به مصوبه شورای عالی مسکن برای انتشار آگهی در سکوهای اینترنتی باید احراز هویت مالک و کد پستی انجام شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها