جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

مردم مصنوعات طلا بخرند/ ۶۰ درصد از حساب طلافروشان رفع مسدودی شد

05 اسفند 1402
مردم مصنوعات طلا بخرند/ ۶۰ درصد از حساب طلافروشان رفع مسدودی شد

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به رفع مسدودی از ۶۰ درصد حساب‌های طلافروشان، از درخواست اتحادیه برای ممنوعیت فروش طلای دست دوم خبر داد و به مردم توصیه کرد تا طلا را به صورت مصنوعات نو خریداری نمایند.

به گزارش بانک اول  نادر بذرافشان، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین درباره وضعیت بازار طلا و سکه اظهار داشت: در هفته گذشته بازار طلا کم نوسان بود؛ البته به‌ صورت کلی قیمت‌ها افزایشی بود و سکه‌ها به طور میانگین ۱۵۰ هزار تومان تا ۲۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشت؛ ضمن اینکه قیمت طلا نیز حدوداً این هفته ۱۷ هزار تومان رشد کرد.

 وی با بیان اینکه بازار هفته آرامی را پشت سر گذاشت، اضافه کرد: هفته‌ای با نوسانات حداقلی داشتیم حتی در بازارهای جهانی هم تغییرات چشمگیر افزایشی یا کاهشی نبود.

 رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره وضعیت تقاضا در بازار طلا نیز گفت: وضعیت تقاضا فعلاً تغییر خاصی نداشته است، ۲۲ اسفند ماه رمضان آغاز می‌شود و ممکن است در این فرصت باقی‌مانده، صنعت طلا که از ابتدای سال شرایط خوبی نداشته است رونق بگیرد.

 بذرافشان در پاسخ به سوالی درباره بازگشایی حساب‌های مسدود شده فعالان بازار طلا نیز گفت: باتوجه‌به پیگیری و نامه‌نگاری‌هایی که اتحادیه تهران با وزیر اقتصاد و مسئولان وزارت صمت، اتاق اصناف و بانک مرکزی و ارگان‌های مختلف داشت حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد حساب‌ها باز شد؛ اما متاسفانه ترکش‌های این مسدودی در یک ماه اخیر آسیب‌های مالی و اقتصادی به همکاران ما در صنعت طلا وارد کرد که امیدواریم دیگر تکرار نشود.

 وی افزود: برای فعالان اصناف در سراسر کشور مخصوصاً در صنعت طلا باید امنیت اقتصادی وجود داشت تا بتواند در آرامش فعالیت کند.

 بذرافشان همچنین درباره عرضه‌های شمش طلا و سکه بانک مرکزی و تاثیر آن در بازار طلا اظهار داشت: این عرضه‌ها برای بازار بسیار خوب بوده است. بخش تولید و فروشندگان طلای آب شده در صنعت طلا همیشه دچار آسیب بودند. در این مدت عرضه این افراد می‌توانند بسته به مقداری که نیاز دارند خریداری کنند استقبال هم در این عرضه‌ها خوب بوده است.

 وی اضافه کرد: در عرضه مرکز مبادلات دست واسطه‌ها کوتاه شده است و فقط تولیدکنندگان صنعت طلا و فروشندگان طلای آب شده می‌توانند خرید کنند دلیل ورود آب شده فروش‌ها هم این است که خرید یک کیلو طلا الان ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان هزینه دارد؛ اما چون قدرت خرید پایین است این افراد بسته به نیاز متقاضی خریداری می‌کنند و آن را خورد کرده و به بخش تولید می‌دهند.

 رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در بخش دیگر از این گفتگو با هشدار نسبت به خرید طلای آب شده و دست دوم، گفت: توصیه ما به مردم این است فقط مصنوعات نوی طلا را خریداری کنند؛ طلای آب شده بیشتر در حوزه کارهای عملیاتی صنفی کاربرد دارد. برای سرمایه‌گذاری هم اگر کسی خواست در حوزه طلا وارد شوند، بهتر است مصنوعات طلا بخرند که باعث تقویت بخش تولید می‌شود و از طرف دیگر مشکلات و آسیب‌هایی که طی امسال و سال‌های گذشته این صنعت داشت برطرف می‌شود.

 وی اضافه کرد: خرید مصنوعات طلا یک سرمایه‌گذاری درازمدت است که می‌توان به‌صورت زینت هم استفاده کرد. از طرف دیگر به اشتغال‌زایی و رشد اقتصاد کشور کمک می‌کند؛ اما متاسفانه مردم فقط دنبال حفظ ارزش پول خود هستند به همین دلیل به سمت خرید طلای آب شده، سکه و بعضاً طلای دست می‌روند که به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌کنیم.

 بذرافشان با اشاره به درخواست اتحادیه طلا برای ممنوعیت فروش طلای دست‌دوم، عنوان کرد: ما به‌صورت مرتب با مسئولان نامه‌نگاری انجام دادیم در جلسات حضوری هم اعلام کردیم که باید قانونی مصوب شود که فروش طلای دست‌دوم ممنوع شود و فقط مصنوعات نو فروخته شود.

 وی با بیان اینکه فروش طلای دست‌دوم به بخش تولید صنعت طلا آسیب زده است؛ افزود: برخی از طلاهای دست‌دومی که مردم خریداری می‌کنند ساخت قدیم بوده است که کد استاندارد هم ندارد و گاهی مشاهده شده این طلاها مشکل عیار نیز دارند. توصیه ما این است مردم به سمت خرید طلای دست‌دوم و کم اجرت نروند.

 بذرافشان اضافه کرد: شاید به جرات بتوان گفت طلاهای دست‌دوم حدود ۵۰ درصد به بخش تولید کشور آسیب زده است، بنابراین از مسئولان صادقانه تقاضا داریم تا از طریق قانون فروش طلای دست‌دوم را متوقف کنند. این طلاها باید ذوب شود و مجدداً به چرخه تولید برود و به شکل مصنوعات جدید با مدل‌های روز و کد استاندارد وارد بازار شود. اگر این کار انجام شود می‌تواند مشکلات زیادی را از تولیدی‌های صنعت طلا حل کند.

 رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه در بازار طلا مصنوعات نو کم اجرت نیز وجود دارد، عنوان کرد: گاهی مردم طلای دست‌دوم را با ۵۰ هزار تومان، ۱۰۰ هزار تومان حتی ۱۵۰ هزار تومان خریداری می‌کنند که می‌توانند به‌جای آن مصنوعات نوی طلا خریداری کنند. مصنوعات طلایی وجود دارد که به دلیل هزینه پایین ساخت، اجرت آن از ۱۰۰ هزار تومان تا ۴۰۰ هزار تومان است.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: خرید مصنوعات نو علاوه بر تقویت بخش تولید به دلیل کد استانداردی که دارد امن‌تر است؛ اگر مردم در فروش طلای دست‌دوم خریداری شده دچار مشکل شوند اتحادیه هیچ‌گونه پیگیری قانون نمی‌تواند داشته باشد، چون اتحادیه نمی‌تواند طلایی را که کد استاندارد ندارد و مشخص نیست در کدام کارخانه تولید شده است پیگیری کند.

 وی افزود: همان‌طور که گفته توصیه ما به مردم خرید مصنوعات نو طلاست. در بازار طلا اجرت‌های مختلف دارد و فضای انتخاب برای متقاضی فراهم است. خرید مصنوعات طلا می‌تواند در دراز مدت به‌عنوان یک سرمایه امن باشد.

 بذرافشان در پیش‌بینی از روند بازار نیز اظهار داشت: به نظر می‌رسد بازار نوسان چشمگیری نداشته باشد، شرایط مرکز مبادله عرض و طلا اقدام خوبی بوده که شمش‌های وارداتی مستقیم به دست مصرف‌کننده برسد طبق صحبت رییس کل بانک مرکزی نیز قرار است مبادلات ارز، سکه و طلا ازاین‌پس از مرکز مبادله صورت بگیرد که باتوجه‌به فضای معاملات در این مرکز، قیمت‌گذاری و نظارت بانک مرکزی می‌تواند شرایط خوبی برای بازار طلا رقم بزند./اقتصادانلاین

اخبار مرتبط
سرمایه‌گذاران اکنون منتظر گزارش شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی ایالات‌متحده هستند که قرار است در روز جمعه اعلام شود تا فدرال‌رزرو چه زمانی شروع به کاهش نرخ بهره کند.
بذرافشان تاکید کرد: «این اقدام بانک مرکزی با هدف جمع شدن رانت و رسیدن مواد اولیه به دست مصرف‌کننده نهایی بود و مشکل تولید‌کننده‌ها را در ارتباط با مواد اولیه حل کرده است.»
در حال حاضر برخی از فعالان بازار می گویند روز گذشته قیمت سکه در بازار نیمه تعطیل به دلیل رشد تقاضا و کمبود عرضه به صورت هیجانی بالا رفت.
بذرافشان درباره نوسان قیمت سکه های گرمی در طول سال گذشته گفت:نوسان خاصی نسبت به ابتدای سال نداشت و در آخرین روز 7 میلیون تومان نسبت به ابتدای سال ثابت ماند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها