پنجشنبه, 30 فروردین 1403 2024,April

اگر رفلاکس معده دارید بخوانید

06 اسفند 1402
اگر رفلاکس معده دارید بخوانید

این عارضه در حوزه پزشکی با اسامی دیگری مثل بازگشت اسید به مری نیز شناخته می‌شود. این بیماری مانند بسیاری از بیماری‌های دیگر، به صورت خفیف یا شدید بروز پیدا می‌کند.

به گزارش بانک اول اگر علائم رفلاکس معده بیشتر از دو بار در هفته مشاهده شود، باید به پزشک مراجعه کنید. در غیر این صورت، آسیب‌های شدیدی به بدن شما وارد خواهد شد. اکثر افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، برای تغذیه با مشکل مواجه می‌شوند.

حدود ۲۰ درصد از مردم به این بیماری مبتلا هستند و عوارض جدی آن را تجربه می‌کنند. انتخاب مواد غذایی و وعده‌های مناسب در این بیماری اهمیت بسیار زیادی دارد.

بنابراین اگر به رفلاکس معده مبتلا هستید، پیشنهاد می‌کنیم بهترین مواد غذایی را برای وعده‌های صبحانه، ناهار یا شام انتخاب کنید. در ادامه این مطلب قصد داریم بهترین نمونه‌های صبحانه مناسب برای رفلاکس معده را به شما معرفی کنیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.


رفلاکس معده چیست؟

رفلاکس معده یک بیماری گوارشی تقریباً شایع است که منجر به سوزش معده می‌شود. حتماً برای شما پیش آمده است که در ناحیه پایینی قفسه سینه احساس سوزش داشته باشید. این عارضه معمولا با عنوان سوزش سر دل شناخته می‌شود و چندان خطرناک نیست. اما اگر به صورت مکرر تکرار شود ممکن است، بسیار آزاردهنده باشد.

سوزش سر دل ناشی از برگردانده شدن اسید معده به داخل مری است. با توجه به اینکه دریچه مری دارای پوشش مناسبی نیست، نمی‌تواند اثرات نامناسب اسید معده را خنثی کند. در نتیجه، باعث بروز مشکلاتی مثل سوزش معده، خلط گلو یا رفلاکس معده می‌شود. همه افراد حداقل یک بار در زندگی خود این مسئله را تجربه می‌کنند.
برخی از مهم‌ترین علائم این بیماری یا سوزش سر دل، شامل موارد زیر هستند:

باد گلو یا آروغ‌های مکرر
احساس طعم اسیدی در دهان
دل درد
ترش کردن
مشکل یا درد هنگام بلعیدن غذا
جمع شدن بیش از حد بزاق در دهان
گلودرد مزمن
گرفتگی حنجره یا صدا
برخی از مهم‌ترین علائم خطرناک رفلاکس معده یا سوزش سر دل، شامل موارد زیر هستند:

التهاب لثه
بوی بد دهان
درد قفسه سینه
احساس توده در گلو
مدفوع خونی یا سیاه یا استفراغ خونی
صبحانه برای سوزش سر دل یا رفلاکس معده


بهترین وعده‌های صبحانه مناسب برای رفلاکس معده شامل موارد زیر هستند:

۱.بلغور جو دوسر
بلغور جو دو سر، یک صبحانه مناسب برای این بیماری است. این ماده نه تنها به سلامتی قلب کمک می‌کند، بلکه برای کاهش فوری اسید معده مناسب است. در نتیجه از بازگشت اسید معده به داخل مری جلوگیری می‌کند. این ماده به عنوان یک درمان طبیعی برای سوزش سر دل شناخته شده است. یکی از مهم‌ترین مزایای آن، این است که به راحتی با سایر ترکیبات غذایی ادغام می‌شود.

به عنوان مثال می‌توانید آن را با یک میوه مناسب مثل موز ترکیب کنید. موز به تنهایی تاثیر بسیار زیادی در کاهش علائم دارد و طعم این غذا را تغییر می‌دهد. به طور کلی، توصیه می‌کنیم بلغور جو دوسر را به برنامه غذایی خود اضافه کنید. این ماده غذایی سرشار از فیبر، پروتئین، کربوهیدرات و انواع مواد مغذی است.

به همین دلیل تاثیر بسیار زیادی بر حفظ سلامت بدن دارد. برای تهیه این صبحانه، کافی است مقداری بلغور جو دو سر پخته شده را با موز ورقه شده و کمی شیر ترکیب کنید. البته اگر نسبت به شیر حساسیت دارید، پیشنهاد می‌کنیم این ماده را از وعده غذایی حذف کنید یا قبل از مصرف آن با پزشک مشورت کنید.

۲.غلات صبحانه
غلات صبحانه طرفداران بسیار زیادی دارد و همراه با شیر یا شیر کاکائو میل می‌شود. یکی از بهترین وعده‌های غذایی برای رفلاکس معده، غلات صبحانه است. این یک وعده غذایی سبک است که فشار زیادی به معده وارد نمی‌کند. در نتیجه از بازگشت اسید معده به مری جلوگیری خواهد شد.

برای تهیه این صبحانه، پیشنهاد می‌کنیم یک کاسه کوچک غلات را همراه با شیر میل کنید. اگر نسبت به شیر گاو حساسیت دارید، پیشنهاد می‌کنیم شیر بادام را با غلات صبحانه ترکیب کنید. برای بهبود طعم غذا و افزایش پروتئین آن، بهتر است مقداری کشمش و آجیل خرد شده را به غذا اضافه کنید.

۳.تخم مرغ آب پز
اطلاعات متناقضی در رابطه با تاثیر تخم مرغ آب‌پز بر بیماری رفلاکس معده وجود دارد. برخی محققان معتقد هستند، این ماده باعث بروز علائم بیماری نمی‌شود. در مقابل، برخی افراد اعتقاد دارند تخم مرغ آب‌پز علائم این بیماری را تشدید می‌کند. در هر صورت، همه چیز به نحوه تهیه تخم مرغ و مقدار مصرف آن بستگی دارد. به طور کلی، بهتر است تخم مرغ از برنامه غذایی حذف نشود.

زیرا سرشار از پروتئین است و مواد مغذی مورد نیاز بدن شما را تامین می‌کند. بهتر است تخم مرغ را به صورت سرخ شده مصرف نکنید. برخی افراد برای سرخ کردن تخم مرغ از کره یا روغن آفتابگردان استفاده می‌کنند. تخم مرغ آب پز گزینه بهتری نسبت به تخم مرغ سرخ کرده است. می‌توانید این غذا را همراه با مقدار کمی گرانولا میل کنید تا فیبر مورد نیاز بدن شما تامین شود.

۴.اسموتی
اسموتی طرفداران بسیار زیادی در بین ورزشکاران و بدنسازان دارد. این ماده غذایی، یک صبحانه مناسب برای رفلاکس معده است. اسموتی حتی به عنوان وعده قبل تمرین نیز مصرف می‌شود و مواد مغذی مورد نیاز بدن شما را تامین می‌کند.

برخی مطالعات نشان می‌دهد، اسموتی‌ها باعث تحریک بازگشت اسید معده به مری نمی‌شوند. همانطور که می‌دانید، برای تهیه اسموتی به میوه نیاز دارید. میوه‌هایی مانند موز یا توت فرنگی و هلو، انتخاب خوبی برای تهیه اسموتی هستند.

بهتر است میوه‌های منجمد را برای تهیه این وعده غذایی انتخاب کنید. برای افزایش پروتئین این وعده غذایی، بهتر است یک قاشق کره بادام زمینی شیرین نشده به آن اضافه کنید. همچنین می‌توانید آن را با شیر بادام یا جو دوسر ترکیب کنید. همچنین می‌توان اسموتی را همراه با شیر بادام یا جو دوسر میل کرد. برای دریافت ویتامین و مواد معدنی، مقداری سبزیجات باید اضافه کنید.

۵.میوه و ماست
بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد، لبنیات پر چرب باعث افزایش علائم بیماری رفلاکس معده می‌شوند. اما اغلب افراد می‌توانند ماست کم چرب یا بدون چربی را تحمل کنند. به همین دلیل، می‌توان این ماده غذایی را در وعده صبحانه مصرف کرد. البته نوعی ماست‌ غیر لبنی مثل ماست شیر نارگیل و شیر بادام وجود دارد که جایگزین مناسبی برای ماست لبنی است.

می‌توانید ماست را همراه میوه‌های مختلف مثل هلو یا تکه‌های سیب میل کنید. برای تهیه این صبحانه، مقداری ماست کم چرب یا غیر لبنی را با چند تکه میوه خرد شده ادغام کنید. همچنین می‌توان از میوه‌ها برای تزیین ماست استفاده کرد.

اخبار مرتبط
یک سری نوشیدنی‌های ساده می‌توانند به سم زدایی بهتر و موثرتر کبد کمک کنند و سلامت آن را بهبود بخشد. در این مطلب به پنج نوشیدنی ساده اشاره می‌کنیم که ممکن است به سم زدایی کبد کمک کنند.
افرادی که با افزایش سن نیروی جوانی خود را حفظ می‌کنند، معمولاً عادت‌های روزانه خاصی را اتخاذ می کنند. و، باور کنید یا نه، اینها تغییرات بزرگ نیستند، بلکه تمرین های ساده و روزمره هستند.
متخصصان تغذیه ۲ ماده غذایی ارزان‌قیمت را مشخص کردند که در برابر سرطان، چاقی و کلسترول محافظت ایجاد می‌کنند.
سالانه تقریباً ۶۰ میلیون نفر از مردم دچار اختلالات خواب می شوند . مشکلات خواب شامل دیر به خواب رفتن، زود بیدار شدن از خواب، پریدن از خواب، بی کیفیت و بیش از حد سبک بودن خواب و غیره می باشد. معمولاً برای بهبود این مسئله از داروهای خواب آور استفاده می کنند. راه کارهای ریلکسیشن نیز در این امر موثر خواهد بود اما یکی از ساده ترین راهکار ها بهبود عملکرد کبد است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها