جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

استعلام چک با کد ملی به ساد‌ه‌ترین روش ممکن

06 اسفند 1402
استعلام چک با کد ملی به ساد‌ه‌ترین روش ممکن

آیا قصد استعلام چک با کد ملی را دارید؟ اما نمی‌دانید چگونه باید این کار را انجام دهید؟ در این مطلب به طور کامل به نحوه استعلام چک صیادی پرداخته شده است شما در این مطلب با روش‌های مختلف استعلام خوش حسابی چک با کد ملی آشنا خواهید شد.

استعلام چک صیادی در سامانه صیادی

به گزارش بانک اول بانک مرکزی در سال ۱۴۰۰ به منظور جلوگیری از کلاه برداری‌ها و سوء استفاده‌های مالی سامانه صیاد (پیچک) را راه‌اندازی نمود. به‌همین منظور افراد باید تمام عملیات‌های مربوط به نقل و انتقال چک صیادی را در این سامانه انجام دهند. این عملیات‌ها به شرح زیر هستند:

  • ثبت چک صیادی
  • رد چک صیادی
  • انتقال چک صیادی
  • تایید چک صیادی
  • ثبت مفقودی و سرقتی چک و غیره

موارد گفته شده در بالا باید حتما در سامانه صیاد انجام گردند، در غیر این صورت فیزیک چک هیچ فرقی با یک کاغذ باطله ندارد و مبلغ به فرد پرداخت نمی‌گردد.

اما سامانه صیادی به همین خدمات محدود نمی‌شود و برای جلوگیری از کلاه‌برداری‌ها و افزایش شکایت‌ها در قوه قضائیه چندین خدمت اختیاری نیز قرار داده است. یکی از کاربردی‌ترین خدمات اختیاری، خدمت استعلام چک صیادی می‌باشد. افراد در این سامانه می‌توانند از خوش حسابی صادرکننده اطمینان حاصل کنند و حتی تعداد چک‌های برگشتی صادرکننده را بررسی نمایند و در نهایت آن را تایید کنند و در صورت نامناسب بودن وضعیت حساب صادرکننده، چک را رد نمایند. در ادامه با چگونگی استعلام چک برگشتی با کد ملی بیشتر آشنا خواهید شد.

توجه: یکی دیگر از خدمات اختیاری سامانه صیادی، استعلام چک ثبت شده است، افراد در این سامانه می‌توانند از ثبت چک توسط صادرکننده به نام خودشان اطمینان حاصل کنند، سپس چک را دریافت کنند.

استعلام چک با کد ملی از طریق پیامک

یکی از روش‌های استعلام چک، از طریق پیامک است، برای این کار باید کد ۱۶ رقمی روی برگه چک را بدون هیچ‌گونه کاراکتر اضافی به سرشماره ۷۰۱۷۰۱ (سامانه استعلام پیامکی بانک مرکزی) ارسال نمایید. با این روش شما می‌توانید از مبلغ و تعداد چک‌های برگشتی و وضعیت حساب صادرکننده چک مطلع شوید.

پاسخ استعلام در این روش نهایتا پس از ۱۵ دقیقه برای شما در قالب یک پیامک ارسال می‌شود. نتیجه استعلام به‌صورت رتبه‌بندی براساس رنگ‌های تعیین شده به شرح زیر است:

سفید: فرد دارای هیچ‌گونه چک برگشتی نیست یا از آن‌ها رفع سوء اثر کرده است.

زرد: فرد دارای یک فقره چک برگشتی است یا مبلغ آن حداکثر ۵ میلیون تومان می‌باشد.

نارنجی: فرد دارای ۲ تا ۴ چک برگشتی است یا حداکثر مبلغ آن ۲۰ میلیون تومان می‌باشد.

قهوه‌ای: فرد دارای ۵ تا ۱۰ فقره چک برگشتی است یا حداکثر مبلغ ۵۰ میلیون تومان می‌باشد.

قرمز: فرد دارای بیش از ۱۰ فقره چک صیادی است یا بیش از مبلغ ۵۰ میلیون تومان چک برگشتی دارد.

هزینه استعلام پیامکی: ۳۵۰۰ ریال است.

تعداد استعلام در روز: افراد می‌توانند روزانه ۴ بار با این روش استعلام بگیرند.

چنانچه نتیجه پس از ۱۵ دقیقه برای شما ارسال نشد، مجددا استعلام چک صیادی را انجام دهید.

لازم است بدانید که در این روش شما نیازی به کدملی صادرکننده چک ندارید و به راحتی می‌توانید از طریق کد۱۶ رقمی روی چک، استعلام بگیرید.

استعلام چک با کد ملی از طریق سایت صیاد

یکی دیگر از روش‌های استعلام چک برگشتی با کد ملی از بانک مرکزی است، برای این کار باید مراحل زیر را طی کنید:

ابتدا آدرس اینترنتی بانک مرکزی به نشانی cbi.ir را در مرورگر خود جستجو کنید.

سپس در صفحه جدید گزینه “نظام های پرداخت و زیرساخت” را انتخاب کنید.

در صفحه بعدی گزینه “استعلام وضعیت اعتباری چک” را از سمت چپ انتخاب نمایید.

در نهایت کد ۱۶ رقمی روی برگه چک را در فیلد تعیین شده وارد نموده و سپس کد امنیتی را با دقت وارد کنید.

در این روش استعلام چک برگشتی با کد ملی امکان پذیر نیست و فقط با شناسه ۱۶ رقمی روی چک استعلام گرفته می‌شود.

همچنین لازم است بدانید که در این روش استعلام چک رایگان نیست.

نرم افزار استعلام چک با کد ملی از بانک‌های مختلف

یکی دیگر از راه‌های استعلام چک استفاده از نرم‌افزارهای بانک‌های مختلف است. اما باید بدانید که برای استعلام چک با کد ملی بانک صادرات شما باید از همراه بانک صادرات استفاده نمایید یا برای استعلام چک با کد ملی بانک ملی شما باید از همراه بانک ملی استفاده کنید. بنابراین شما باید برای استعلام چک هر بانکی، یک نرم‌افزار روی گوشی خود نصب کنید. همچنین لازم است بدانید که در این روش هم برخلاف تصور عموم جامعه نیازی به کد ملی نیست.

اخبار مرتبط
پیرو بخشنامه شماره ۶۲۰۷۸‌/۰۲ مورخ ۲۱‌/۳‌/۱۴۰۲ موضوع نحوه تأمین کسری مبلغ چک توسط صادرکننده چک برگشتی؛ بر اساس بررسی‌های صورت گرفته و مکاتبات واصله، در حال حاضر در اجرای تکالیف قانونی ناظر بر انسداد وجوه حساب‌های بانکی متعلق به صادرکننده چک برگشتی و نحوه رفع انسداد از وجوه مسدود شده در اجرای دستورات / آراء‌/ اجراییه‌های واصله از مراجع ذیصلاح قضایی و ثبتی، رویه واحدی در شبکه بانکی کشور وجود ندارد.
پیرو بخشنامه شماره ۶۲۰۷۸‏/۰۲ مورخ ۲۱‏/۳‏/۱۴۰۲ موضوع نحوه تأمین کسری مبلغ چک توسط صادرکننده چک برگشتی؛ بر اساس بررسی‌های صورت گرفته و مکاتبات واصله، در حال حاضر در اجرای تکالیف قانونی ناظر بر انسداد وجوه حساب‌های بانکی متعلق به صادرکننده چک برگشتی و نحوه رفع انسداد از وجوه مسدود شده در اجرای دستورات ‏/ آراء‏/ اجراییه‌های واصله از مراجع ذیصلاح قضایی و ثبتی، رویه واحدی در شبکه بانکی کشور وجود ندارد.
یکی از مهم‌ترین خدمات بانک‌ها، ارائه چک به متشریان متقاضی است و از گذشته تا امروز شاهد انواع مختلف آن مانند چک صیادی و تضمین شده هستیم و امروز با ارائه چک‌های الکترونیک می‌توان از همه چک‌ها به صورت دیجیتال بهره‌مند شد. چک یکی از خدماتی است که بانک برای ارائه ضمانت و تضمین در معاملات، به مشتریان خود ارائه می دهد که بسته به نوع و کاربرد معاملات انواع مختلفی دارد. چک‌های بانکی عادی، تضمینی، رمزدار، تایید شده، موردی، صیادی و الکترونیک، انواع مهم چک بانکی هستند.
در این بین افرادی هستند که با دانستن قوانین و همچنین اطلاع از سخت‌گیری‌های مجازات برای چک بلامحل، این افراد برای اینکه موقعیت خود را از دست ندهند و درگیر دادگاه و مجازات نشوند، اقدام به صدور چک با تاریخ خاص می‌کنند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها