ﺳﻪشنبه, 4 اردیبهشت 1403 2024,April

تورم زیر ۵۰ درصد با سود بانکی ۳۵ درصدی دیگر موضوعیت ندارد

07 اسفند 1402
تورم زیر ۵۰ درصد با سود بانکی ۳۵ درصدی دیگر موضوعیت ندارد

دبیرکل خانه کارگر گفت: مردم در شرایط خیلی سختی قرار دارند. با فرصتی که دولت برای ثروتمندان فراهم کرد و با این گواهی امضای بانکی و سود ۳۵ درصدی، من ناچار شدم نامه تندی بنویسم.

به گزارش بانک اول وی گفت چون با این روند به شکل فاحشی تورم افزایش پیدا می‌کند. تصور می‌کنم افزایش صد در صدی تورم را خواهیم داشت و تورم زیر ۵۰ درصد دیگر موضوعیت ندارد.

علیرضا محجوب دبیرکل خانه کارگر در مورد اقدامات گفت: ما طبق ابلاغیه سه بهمن‌ماه نمی‌توانیم در انتخابات شرکت کنیم. مگر آنکه اظهارات و برداشت جدیدی صورت بگیرد و ما منتظر هستیم آیا وزارت کشور نظر جدیدی می‌دهد یا همان نظر قدیمی را دارد. ما هنوز درخواست تطبیق ندادیم اما قانون از لحاظ تصویب قابل اجرا است.

محجوب در پاسخ به این سوال که آیا امکان شکایت به دیوان عالی جهت این موضوع وجود دارد، گفت: نه، این قانون است. اصلا وزارت کشور اظهارنظری انجام نداده است و عین قانون نوشته شده است.

دبیرکل خانه کارگر در پاسخ به این سوال که چه تعداد از خانه کارگر در انتخابات تایید شدند، گفت: ما یک جلسه گذاشتیم بیش از ۴۰ نفری که تایید شدند آمدند اما شاید به ۱۰۰ نفر هم برسد.

محجوب در پاسخ به این سوال که آیا گفت‌وگوهایی با احزاب و جریانات همسو برای شرکت در انتخابات انجام دادید، گفت: ما اصلا گفت‌وگویی نکردیم. چون طبق مصوبه نمی‌توانیم فعالیت سیاسی انجام دهیم./ایلنا

وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما مشارکت مردم در انتخابات به چه شکل خواهد بود، گفت: مردم در شرایط خیلی سختی قرار دارند. با فرصتی که دولت برای ثروتمندان فراهم کرد و با این گواهی امضای بانکی و سود ۳۵ درصدی، من ناچار شدم نامه تندی بنویسم. چون با این روند به شکل فاحشی تورم افزایش پیدا می‌کند. تصور می‌کنم افزایش صد در صدی تورم را خواهیم داشت و تورم زیر ۵۰ درصد دیگر موضوعیت ندارد.

دبیرکل خانه کارگر در پاسخ به این سوال که یعنی با ۳۵ درصد سود بانکی تورم صد در صدی ایجاد می‌شود، گفت: یک زمانی گفتند ما می‌خواهیم یک نوبت این کار را انجام دهیم و این بازخورد داشت. در حال حاضر هم خوششان آمده و می‌خواهند ادامه دهند. ادامه این مسیر یعنی بانک محل نزول‌خورها می‌شود و کسانی که پول‌های با سود بزرگ می‌خواهند. برای تولید و کسی که می‌خواهد پول قرض بگیرد توجیه ندارد که این میزان سود بپردازد،بنابراین باید قیمت‌هایش را بالا ببرد که در آن صورت تورم نیز بالا خواهد رفت.

محجوب درباره رد صلاحیت روحانی گفت: من معتقدم که این موضوع به انتخابات لطمه می‌زند. شورای محترم نگهبان باید بار دیگر با دقت این موضوع را بررسی می‌کرد در آن صورت می‌توانست گشایشی در انتخابات تهران صورت بگیرد.

اخبار مرتبط
گرفتن بهره پول جایز نیست. مرحوم حضرت آیت الله العظمی بهجت (ره): سود سپرده ربا و حرام است؛ مگر با معامله شرعیه در قبال سود معین.
این نرخ در هفته پایانی اسفندماه سال 1402 به 23.66 درصد رسیده بود که بالاترین نرخ بهره بین بانکی از آبان ماه به بعد محسوب می شود؛ بیشترین رکورد این نرخ در هفته نخست مهر 1402 ثبت شده است؛ نرخ بهره بین‌بانکی در پایان هفته منتهی به 5 مهر ماه سال 1402 با رکوردشکنی 10 سال به 23.80 درصد افزایش یافته بود.البته بعد از آن روند کاهشی نرخ سود بین بانکی آغاز شد و در هفته نخست آبان ماه به 23.71 درصد کاهش یافت و بعد ان آن وارد کانال‌های پایین‌تر شد.
حداکثر نرخ سود بانکی در سال ۱۴۰۲ هم ۲۲.۵ درصد باقی ماند؛ هرچند مقرر شد بانک‌ها برای تامین سرمایه در گردش طرح‌های با بازدهی، با انتشار اوراق سپرده گواهی خاص، سودهای ۳۰ درصدی هم ارائه دهند. سال ۱۴۰۱ بود که بانک مرکزی سقف نرخ سود سپرده بانکی را ۲۲.۵ درصد و سود تسهیلات را حداکثر ۲۳ درصد اعلام کرد و نرخ‌های بالاتر از آن تخلف اعلام شد. همچنین همان زمان مسئولان اقتصادی و بانکی کشور تاکید کردند که تصمیمی برای تغییر در نرخ سود بانکی ندارند.
نرخ سود معمولاً به توجه به شرایط بازار و تصمیمات بانک‌ها مشخص می‌شود. به همین دلیل، تعیین نرخ سود سپرده اهمیت زیادی در اقتصاد یک کشور دارد. همچنین بانک‌ها برای تامین سرمایه در گردش طرح‌های با بازدهی، با انتشار اوراق سپرده گواهی خاص، سودهای ۳۰ درصدی هم ارائه دهند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها