به گزارش بانک اول  در جریان معاملات روز جاری ارزش معاملات در بازار بورس تهران به رقم 3 هزار و 678 میلیارد تومان رسیده است و شاخص کل نیز با افت 16 هزار و 700 واحدی کار را تمام کرد تا ارزش بازار بورس به عدد 7 هزار همتی نزدیک‌تر شود و بازار سرمایه در بازدهی منفی همچنان پیشتاز عمل کند.

شستا و بانک ملت به همراه نماد نوری نمادهایی بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص کل بورس اوراق بهادار داشتند تا این افت در اولین روز کاری جدی بازار 16 هزار واحدی منفی شود.

گروه خودرویی با ارزش معاملاتی بیش از 253 میلیارد تومانی صدر نشین برترتین ارزش معاملاتی روز جاری در صنایع مختلف بود و بعد از آن گروه سیمانی با 143 میلیارد تومان ارزش معاملاتی جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است.

اما با ورود خودروهای برقی به کشور و ایجاد جایگاه‌های شارژ برای این خودروها، مدیر عامل توانیر گفته که تعرفه شارژ خودروهای برقی همانند تعرفه مشترکان تجاری و با نرخ کیلوواتی ۵۴۷ تومان محاسبه می‌شود.

همچنین ۸ نقطه در تهران و سایر مناطق کشور برای ایجاد جایگاه شارژ خودروهای برقی در نظر گرفته شده که در جانمایی و تعبیه ایستگاه‌های موردنظر، قطعاً وزارت نیرو همکاری لازم را برای تأمین برق آنها خواهد داشت.

اما دهمین جلسه حراج شمش طلای استاندارد، فردا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران انجام خواهد گرفت و وجه ضمان مبلغ ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال (350 میلیون تومان) به ازای هر قطعه شمش طلای استاندارد است.

در خصوص نرخ‌های گواهی سپرده خاص علیرضا محجوب، نماینده پیشین مجلس و دبیرکل خانه کارگر این طور عنوان کرده است که «با این گواهی امضای بانکی و سود ۳۵ درصدی، تورم به شکل فاحشی افزایش پیدا می‌کند. تصور می‌کنم افزایش صد در صدی تورم را خواهیم داشت و تورم زیر ۵۰ درصد دیگر موضوعیت ندارد. ادامه این مسیر یعنی بانک محل نزول‌خورها می‌شود و کسانی که پول‌های با سود بزرگ می‌خواهند. برای تولید و کسی که می‌خواهد پول قرض بگیرد توجیه ندارد که این میزان سود بپردازد، بنابراین باید قیمت‌هایش را بالا ببرد که در آن صورت تورم نیز بالا خواهد رفت.»

در ادامه بحث گواهی نرخ های سپرده خاص بانک‌ها امروز بانک تجارت اعلاعیه‌ای را در سامانه کدال بارگذاری کرده است که بخش عمده فروش گواهی سپرده از محل تبدیل سپرده‌های این بانک صورت گرفته است و عملا جذب نقدینگی صورت نگرفته است.

اما بعد از ایران خودرو که گزارش در خصوص صورت‌های مالی در روز شنبه منتشر کرده است سایپا دیگر هم‌گروهی این شرکت نیز در اطلاعیه ای عنوان کرده است که نظر به تغییر ترکیب تولید در 6 ماهه دوم سال جاری در درستور کار قرار گرفته و انتظار می‌رود روند زیان شرکت در سه ماهه چهارم سال با کاهش مواجه گردد.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 

شاخص کل بازار بورس اوراق بهادار تهران در روز جاری نیز روند منفی را به خود گرفت تا محدوده و سطح حمایتی دیگری از بازار (از منظر تکنیکالیست‌ها) ضعیف تر شود و بازار برای فاجعه ای دیگر خود را آماده کند.

در جریان معاملات امروز 16 هزار و 700 واحد سهم افت بازار و شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران بود تا بار دیگر عدد شاخص به رقم 2 میلیون واحدی نزدیک‌تر شود و ارزش بازار به عدد 7 هزار همتی برسد.

اندیکاتور RSI  هیجان بیش فروش در بازار را مخابره می‌کند و مسئولان و مدیران بورسی همچنان سکوت کرده‌اند. 

چند هفته پیش وزیر اقتصاد در مورد بسته‌های احتمالی برای بازار سرمایه خبر داد اما هنوز خبری نیست و مجید عشقی مدیر سازمان بورس اوراق بهادار تهران نیز وعده برگشت بازار و جبران زیان سهم‌داران نسبت به بازار های موازی را داده بود و اما همچنان بازده بورس تهران هیچ رقم خورده است.