پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403 2024,April

زمان واریز یارانه جدید مشخص شد + شرایط دریافت و مشمولان

08 اسفند 1402
زمان واریز یارانه جدید مشخص شد + شرایط دریافت و مشمولان

یارانه نقدی را می‌توان از خودپرداز برداشت کرد اما این امکان برای مبلغ یارانه تشویقی وجود ندارد.

به گزارش  بانک اول  یارانه تشویقی تا پایان اردیبهشت سال آینده درقالب طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی به حساب سرپرستان خانوار پرداخت خواهد شد.

مهر در گزارشی نوشت: آن‌طور که محاسبات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می‌دهد طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی شامل حال ۶۱ میلیون ایرانی می‌شود و همین عدد می‌تواند بیانگر اهمیت بالای ماجرا باشد. از زمان آغاز داستان طرح کالابرگ الکترونیکی در قالب طرح فجرانه، بخش قابل توجهی از مخاطبان فرارو با ابهام‌ها و پرسش‌های زیادی روبرو بودند و در این مطلب سراغ ۱۰ تا از پرتکرارترین موارد رفتیم.

یارانه تشویقی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

یارانه تشویقی که در قالب کالابرگ الکترونیکی پرداخت می‌شود، از تابستان امسال به سرپرستان دهک‌های یک تا سه درآمدی تعلق می‌گرفت، اما از مهرماه شامل سرپرستان دهک‌های درآمدی چهار، پنج، شش و هفت نیز می‌شود. آنطور که محاسبات دوستان در وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی نشان می‌دهد فعلا جمعیت هدف طرح یارانه تشویقی ۶۱ میلیون ایرانی هستند و همین عدد اهمیت بالای طرح طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک را مشخص می‌کند.

شرط دریافت یارانه تشویقی چیست؟

یارانه تشویقی که در قالب طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی طراحی شده، بدون اعمال شرط خرید ۲۰۰ هزار تومانی تعلق می‌گیرد و طبق وعده اعلام شده از سوی وزارت رفاه این طرح به‌مدت سه ماه یعنی از ۱۷ بهمن تا ۱۷ اردیبهشت سال آینده ادامه خواهد داشت.

شرط استفاده از کالابرگ الکترونیکی تا الان به‌شکلی بود که اگر هر یک از هموطنان ۲۰۰ هزارتومان از مبلغ یارانه ماهانه را از میان ۱۱ قلم کالای اساسی خریداری می‌کرد، ۱۲۰ هزار تومان اعتبار مضاعف یا همان یارانه تشویقی دریافت می‌کرد، اما با اجرای طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی، شرط خرید ۲۰۰ هزار تومانی کنار گذاشته شده است.

یارانه تشویقی را می‌توانیم به‌شکل نقدی استفاده کنیم؟

خیر. یارانه نقدی را می‌توان از خودپردازها برداشت کرد، اما این امکان برای مبلغ یارانه تشویقی وجود ندارد. این خبری است که از زمان اجرای طرح واریز یارانه تشویقی در تابستان درجریانش هستیم و حالا معاون رفاه و امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفتگو با رسانه‌ها تاکید دارد، اعتبار شارژ شده صرفا برای خرید از فروشگاه‌ها طراحی شده و امکان برداشت نقدی یارانه تشویقی وجود نخواهد داشت.

یارانه تشویقی برای خرید کدام کالا طراحی شده است؟

یارانه تشویقی یکجور اعتبار برای خرید و دسترسی داشتن به ۱۱ قلم کالا طراحی شده که به قول مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بابت تأمین حداقل کالری، پروتئین، ریزمغذی و ویتامین‌های لازم برای هر فرد (منطبق با نظر انستیتو تغذیه ایران و وزارت بهداشت) انتخاب شده‌اند. دقیقا کدام کالاها؟ گوشت مرغ، گوشت قرمز، برنج، روغن، ماکارونی، شیر، پنیر، ماست، قند و شکر، تخم‌مرغ و حبوبات.

کالای طرح تشویقی کالابرگ را از کجا بخریم؟

یارانه تشویقی فعلا از بستر بیش از ۱۴۵ هزار فروشگاه در سراسر کشور قابل استفاده است و مشمولان طرح می‌توانند با نصب برنامه و اپلیکیشن «شما» نزدیکترین فروشگاه متصل به طرح را شناسایی کنند. فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای مثل افق کوروش، رفاه، دیلی مارکت، جانبو، گندم و هفت و ۲۰ هزار مغازه نیز به طرح اضافه شدند و امکان خرید غیرحضوری برای کالابرگ از مسیر اسنپ‌مارکت وجود دارد. آنطور که مسئولان وزارت رفاه ادعا می‌کنند، درحال حاضر فاصله هر شخص به نزدیک‌ترین فروشگاه‌های حاضر در طرح یارانه تشویقی به ۱۵۰ تا ۱۷۰ متر رسیده است.

مهلت استفاده از طرح کالابرگ تا کی خواهد بود؟

طرح کالابرگ الکترونیکی از بهمن امسال تا اردیبهشت سال آینده ادامه دارد و در سه نوبت اعتبار تشویقی جدید به حساب سرپرستان خانوار اضافه می‌شود. با این حال مهلت استفاده از شارژ تشویقی تا زمان شارژ یارانه جدید خواهد بود. مثلا اعتباری که برای سرپرست خانواری در بیستم ماه فعلی شارژ شده، تا زمان شارژ در روز بیستم ماه آتی مهلت استفاده خواهد داشت.

طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی تا کی ادامه دارد؟

یارانه تشویقی از تابستان امسال به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود و بحثی درباره اتمام این ماجرا وجود ندارد. اما داستان طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی همانطور که از اسمش پیداست برای بازه مشخصی طراحی شده و آنطور که مسئولان وزارت رفاه می‌گویند، می‌توانیم تا پایان اردیبهشت چشم‌انتظار تداوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی باشیم.

چطور بفهمیم در کدام دهک قرار داریم؟

استعلام دهک درآمدی خانوار می‌تواند از مسیر سامانه مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها انجام شود. برای انجام این کار ابتدا به نشانی hemayat.mcls.gov.ir مراجعه می‌کنید و در قدم بعدی بعد از انتخاب گزینه ورود/ثبت نام اطلاعاتی مثل شماره ملی سرپرست خانوار، شماره حساب واریز یارانه، مشخص کردن تعداد خانوار، شماره ملی یکی از اعضای خانوار تحت پوشش و ... وارد می‌کنید. در این قسمت وضعیت یارانه شما مشخص می‌شود و متوجه می‌شوید شامل دریافت یارانه نقدی هستید یا خیر. استعلام دهک خانوار از طریق شماره گویا ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ و کد دستوری #کد ملی*۴۳۸۵۷*۴* راه‌های دیگری برای استعلام دهک‌بندی خانوار است.

روش اعتراض به دهک‌بندی خانوار؟

نحوه اعتراض به دهک‌بندی درآمد خانوار به‌شکلی است که باید ابتدا وارد سامانه مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها شوید. آنوقت روی گزینه ورود به سامانه کلیک کنید و تمامی اطلاعات خواسته شده را وارد کنید. به‌هر حال اگر مشمول دریافت واریز یارانه هستید، عبارت مشمول برای شما نمایش داده می‌شود و شما قادر به اعتراض نخواهید بود. اما اگر عبارت غیر مشمول را می‌بینید، می‌توانید اعتراض خود را ثبت کنید. به این شکل که در قسمت شناسنامه اقتصادی – اجتماعی شما، تمامی اعضای خانواده و جزئیات دیگر وجود دارد. درصورت وجود مغایرت، می‌توانید گزینه ثبت اعتراض را انتخاب کنید. نهایتا روی گزینه پایان کلیک کنید تا اعتراض شما توسط کارشناسان بررسی شود.

یارانه جدید کی پرداخت می‌شود؟

پرداخت یارانه نقدی از بهمن امسال با سروشکل تازه و زمان‌بندی جدیدی انجام می‌شود. طبق برنامه قرار است بیستم هر ماه یارانه افرادی که تحت‌پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی کشور قرار دارند، واریز شود. بیست و پنجم هر ماه یارانه افراد حاضر در دهک‌بندی درآمدی یک تا سه پرداخت خواهد شد. سی‌ام هر ماه موعد پرداخت یارانه نقدی و معیشتی سایر خانوارهاست و یارانه دارو و هزینه حمل‌ونقل و ذخیره‌سازی سوخت نیز از ابتدای هر ماه واریز خواهد شد.

اخبار مرتبط
تاکنون مبلغ یارانه مازاد برای این دسته از مادران معادل ۴۰۰ هزار تومان بود؛ اما اکنون طبق اظهارات صورت مرتضوی، اعتبار خرید بسته‌های غذایی و بهداشتی به میزان حدود ۶۰۰ هزار تومان برای مادران واجد شرایط در تمام استان‌های کشور تأمین شده است و افراد شامل این طرح می‌توانند اقدام به خرید کنند.
سخنگو سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در این خصوص به مهر گفت: در خانوارهای دهک دهم افرادی هستند که به واسطه وجود یکی از فرزندان یا یکی از اعضای زیرمجموعه آنها باعث شده که آن خانواده جز دهک دهم باشند. به عنوان مثال فرزند بالای ۱۸ سال دارد که دارای درآمد بوده و حقوق بالاتر از سایر اعضای خانوار دارد و همین امر سبب می‌شود که خانوار در دهک دهم قرار گیرد.
حضور فرزندان خانوار بالای ۱۸ سال و شاغل در خانواده سطح درآمد پدر خانواده را به عنوان سرپرست خانوار افزایش می‌دهد. این امر خانوار را در دهک دهم قرار داده و یارانه نقدی ندارد. راه‌حل چیست؟
شهروندان پیامک‌های جعلی با عناوین مشابه میزان یارانه معیشتی، ثبت نام و دریافت کالابرگ الکترونیک را نادیده بگیرند و هرگز بر روی لینک‌های آنها کلیک نکنند و در صورت دریافت پیامک حاوی لینک کالابرگ الکترونیکی و یا بسته معیشتی از طرف دوستان و افراد مورد اعتماد، بدانید که این پیامک نشان دهنده هک شدن و آلوده بودن تلفن همراه آنها به بدافزار بوده و دلیلی بر اصالت و تایید پیامک و لینک نیست.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها