شنبه, 1 اردیبهشت 1403 2024,April

بهترین و بدترین استان‌ها برای سرمایه‌گذاری / رتبه استانتان را از نظر امنیت سرمایه گذاری ببینید

08 اسفند 1402
بهترین و بدترین استان‌ها برای سرمایه‌گذاری / رتبه استانتان را از نظر امنیت سرمایه گذاری ببینید

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش اخیر خود به پایش امنیت سرمایه‌گذاری به تفکیک استان‌ها و حوزه‌های کاری در تابستان ۱۴۰۲ پرداخته که در این میان سه استان کهگیلویه و بویراحمد، تهران و چهارمحال و بختیاری نامناسب‌ترین و سه استان هرمزگان، گلستان و خراسان‌شمالی مناسب‌ترین وضعیت را از منظر شاخص امنیت سرمایه‌گذاری کسب کرده‌اند.

به گزارش بانک اول امنیت سرمایه‌گذاری کلید توسعه پایدار اقتصادی است؛ به همین دلیل اغلب کشورهای دنیا با بهبود فضای کسب‌وکار و خلق قوانین و مقررات مناسب تلاش می‌کنند فضای سرمایه‌گذاری را در اقتصاد امن‌ترکنند. این موضوع منجر به رشد اقتصادی، افزایش اشتغال و حتی پیشرفت دانش و فناوری می‌شود. درچنین شرایطی تازه‌ترین آمارهای مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران درحال بهبود است.

طبق این اطلاعات، وضعیت شاخص امنیت سرمایه‌گذاری بعد از پاییز ۱۴۰۱فصل به فصل بهتر شده و به میزان چشمگیری بهبود پیدا کرده است. وضعیت شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در ۲۳فصل گذشته نشان می‌دهد این شاخص در تابستان ۱۴۰۲در مناسب‌ترین حالت قرار داشته است.

بهترین و بدترین استان‌ها

آمارها نشان می‌دهد مناسب‌ترین استان‌ها از امنیت سرمایه‌گذاری به‌ترتیب استان‌های هرمزگان، گلستان و خراسان شمالی‌اند؛ درحالی‌که استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، تهران و چهارمحال و بختیاری به‌عنوان نامناسب‌ترین استان‌ها از نظر امنیت سرمایه‌گذاری شناسایی شده‌اند.

بررسی‌های جزئی‌تر مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد برخی از استان‌ها به‌طور متناوب به‌عنوان نامناسب‌ترین استان‌ها و برخی دیگر به‌طور متوالی به‌عنوان مناسب‌ترین استان‌ها از نظر شاخص امنیت سرمایه‌گذاری شاخته می‌شوند؛ برهمین اساس مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد کرده است اقدامات فوری برای استان‌هایی که وضعیت مطلوبی ندارند، انجام شود.

طبق گزارش بازوی پژوهشی مجلس استان‌های چهارمحال و بختیاری، تهران، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد به‌طور مداوم و در دوره‌های مختلف جزو استان‌هایی بوده‌اند که وضع مناسبی از نظر امنیت سرمایه‌گذاری ندارند، اما در مقابل استان‌های هرمزگان، گلستان و خراسان شمالی همواره وضعیت خوبی داشته‌اند که نشان‌دهنده عملکرد مطلوب مقام‌های استانی است که می‌تواند مورد توجه سیاستگذاران قرار گیرد.

 

نماگرهای تعیین‌کننده در امنیت سرمایه‌گذاری

طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شاخص امنیت سرمایه‌گذاری با محاسبه برخی مولفه‌ها یا نماگرهای مهم به‌دست می‌آید. درواقع بازوی پژوهشی مجلس با ارزیابی ۷نماگر اصلی شامل وضعیت عملکرد دولت در فضای اقتصادی، ثبات اقتصاد کلان، فرهنگ وفای به عهد، صداقت و درستی، تضمین حقوق مالکیت، ثبات و پیش‌بینی‌پذیری مقررات، شفافیت و سلامت اداری، مصونیت جان و مال شهروندان از تعرض، شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در ایران را محاسبه می‌کند.

اطلاعات به‌دست آمده نشان می‌دهد که نماگر مهمی همچون مصونیت جان و مال شهروندان با ۴.۷۱ بهترین عملکرد را داشته است و عملکرد دولت با نمره ۶.۵۹ بدترین وضعیت را در میان مولفه‌های تعیین‌کننده امنیت سرمایه‌گذاری داشته است. با این حال باید دقت کرد که نمره عملکرد دولت نسبت به فصول گذشته بهتر شده و از ۷.۷۱ به ۶.۵۹ رسیده است. عدد ۱۰ به‌معنای بدترین عملکرد است و هرچه این عدد کاهش یابد به‌معنای آن است که نماگر وضعیت بهتری پیدا کرده است.

رتبه استان‌ها از نظر شاخص امنیت سرمایه‌گذاری

رتبه

استان

مقدار شاخص

۱

هرمزگان

۵.۱۴

۲

گلستان

۵.۲۳

۳

خراسان شمالی

۵.۳۷

۴

کرمان

۵.۴۰

۵

سمنان

۵.۴۲

۶

خراسان جنوبی

۵.۴۵

۷

آذربایجان غربی

۵.۴۶

۸

مازندران

۵.۴۸

۹

فارس

۵.۵۲

۱۰

کرمانشاه

۵.۵۶

۱۱

مرکزی

۵.۵۸

۱۲

خراسان رضوی

۵.۶۰

۱۳

یزد

۵.۶۱

۱۴

همدان

۵.۶۴

۱۵

زنجان

۵.۶۴

۱۶

بوشهر

۵.۶۹

۱۷

البرز

۵.۷

۱۸

سیستان و بلوچستان

۵.۷۱

۱۹

کردستان

۵.۷۱

۲۰

قزوین

۵.۷۳

۲۱

گیلان

۵.۷۷

۲۲

اصفهان

۵.۷۸

۲۳

اردبیل

۵.۸

۲۴

قم

۵.۸۱

۲۵

ایلام

۵.۸۶

۲۶

خوزستان

۵.۸۷

۲۷

آذربایجان شرقی

۵.۸۹

۲۸

لرستان

۵.۹۳

۲۹

چهارمحال و بختیاری

۵.۹۴

۳۰

تهران

۶.۰۸

۳۱

کهگیلویه و بویراحمد

۶.۱۷

عدد ۱۰به‌معنای بدترین عملکرد است و هرچه عدد شاخص کوچک‌تر باشد به‌معنای عملکرد بهتر است.

نماگرهای امنیت سرمایه‌گذاری و مقایسه آن نسبت به گذشته

نماگر

مقدار شاخص

تغییر نسبت به قبل

عملکرد دولت

۶.۵۹

مناسب تر

ثبات اقتصاد کلان

۵.۷۸

مناسب تر

فرهنگ وفای به عهد، صداقت و درستی

۵.۶۸

مناسب تر

تضمین حقوق مالکیت

۵.۶۵

مناسب تر

ثبات و پیش‌بینی‌پذیری مقررات

۵.۱۵

مناسب تر

شفافیت و سلامت اداری

۵.۱۲

مناسب تر

مصونیت جان و مال شهروندان از تعرض

۴.۷۱

مناسب تر

اخبار مرتبط
روابط عمومی بانک مرکزی، پیرو بخشنامه شماره ۲۹۶۲۷۳‌‌‌‌‌‌‌/۹۴ مورخ ۱۵‌‌‌‌‌‌‌/۱۰‌‌‌‌‌‌‌/۱۳۹۴ موضوع ابلاغ اصلاحیه «دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‌-ریالی»،‌به استحضار می‌رساند؛ با سپری‌شدن بیش از هشت سال از اجرای دستورالعمل مذکور و تجربیات حاصل از آن و نیز حسب بازخوردهای واصله از مراجع مختلف، به ویژه تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی و همچنین با توجه به این که در سال جاری مقرر شده، حدود ۸۰۰۰ هزار میلیارد ریال از تأمین مالی فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی کشور با استفاده از ابزار اعتبار اسنادی داخلی ‌‌-ریالی
مصوبه مزد کارگران در سال ۱۴۰۲ ابلاغ شده و دستمزد فروردین آنها باید بر اساس معیارهای جدید محاسبه و پرداخت شود. دامنه مزد قانونی کارگران در سال جاری از ۷ تا ۵۰ میلیون تومان تعیین شده است و کارگران بنا به وضعیت شغلی و خانوادگی، مشمول دریافت ارقام بالاتری به‌عنوان مزد مبنا و حداقل مزد خواهند بود.
کاظمی با اشاره به آمادگی کامل گمرک جمهوری اسلامی ایران جهت استقرار تدریجی سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی در امور گمرکی در تمامی گمرکات اجرایی، افزود: سازمان‌های همجوار مجوز دهنده در حوزه تجارت خارجی برای ترخیص کالا، بایست ضمن اتصال به سامانه یکپارچه مجوزها وزارت صمت، مجوزها را از طریق این سامانه به سامانه جدید گمرک ارسال کنند.
دیدار با مردم سمنان و شاهرود، حضور در جشن احیای ۲۰۰ واحد راکد استان در دولت سیزدهم، افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی، جشن واگذاری زمین در قالب طرح جوانی جمعیت و نشست «حل مساله» با محوریت تامین آب، فعالیت معادن و راه‌اندازی کارخانه‌های سهامی، در سفر یکروزه دولت سیزدهم برنامه‌ریزی شده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها