ﺳﻪشنبه, 4 اردیبهشت 1403 2024,April

قیمت بیمه شخص ثالث سال ۱۴۰۳ چگونه محاسبه خواهد شد؟

08 اسفند 1402
قیمت بیمه شخص ثالث سال ۱۴۰۳ چگونه محاسبه خواهد شد؟

خرید بیمه شخص ثالث در طرح بخشودگی جرایم دیرکرد موجب کاهش قیمت این بیمه نامه می‌شود.

به گزارش بانک اول قیمت بیمه شخص ثالث از طرف بیمه مرکزی و با توجه به عوامل مختلفی تعیین می‌شود. خرید این بیمه‌نامه برای تمامی وسایل نقلیه زمینی اجباری است و صندوق تامین خسارات بدنی برای نداشتن این بیمه‌نامه مجازات‌های مختلفی را در نظر گرفته است. اعمال جریمه، توقیف خودرو و ابطال کارت سوخت برخی از جرایمی هستند که به تازگی برای رانندگان فاقد بیمه شخص ثالث در نظر گرفته شده است. همین عوامل موجب می‌شود که افراد به دنبال تهیه یک بیمه‌نامه با قیمت مناسب باشند.

از طرفی با نزدیک شدن به روزهای پایانی اسفند1402 ، شروع تعطیلات نوروزی و طرح بخشودگی ; دهه فجر، بهتر است این فرصت طلایی را برای پیش خرید بیمه شخص ثالث از دست ندهید. پیش خرید بیمه شخص ثالث به شما این امکان را می‌دهد تا با خیالی آسوده تعطیلات خود را بگذارنید و بیمه‌نامه خود را با قیمت کمتری تهیه کنید.در ادامه می‌خواهیم در مورد قیمت بیمه شخص ثالث و عوامل موثر با آن با شما صحبت کنیم تا در زمان خرید بیمه‌نامه، بهترین انتخاب را داشته باشید.

فاکتورهای موثر در تعیین قیمت بیمه شخص ثالث

یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین کننده قیمت بیمه شخص ثالث، نرخ دیه است. نرخ دیه در هر سال توسط قوه قضاییه تعیین می‌شود و سپس با توجه به آن حق بیمه پایه بیمه شخص ثالث به وسیله بیمه مرکزی تعیین می‌شود. البته لازم است بدانید علاوه بر نرخ دیه عوامل زیر نیز در تعیین حق بیمه شخص ثالث خودرو تاثیرگذار هستند:

  • نرخ دیه
  • تعداد سیلندر
  • کاربری خودرو
  • تخفیف عدم خسارت
  • سقف پوشش‌های مالی بیمه‌نامه
  • جریمه دیرکرد
  • تخفیفات ویژه شرکت‌های بیمه
  • مدت اعتبار بیمه‌نامه

قیمت بیمه شخص ثالث موتور نیز با توجه عوامل زیر تعیین می‌شود:

  • نوع و ساختار موتور
  • جریمه دیرکرد
  • سقف تعهد پوشش مالی
  • تخفیف عدم دریافت خسارت
  • تعداد سیلندر
  • سال تولید

تاثیر کاربری خودرو در قیمت بیمه شخص ثالث

کاربری خودرو تعیین کننده میزان ریسک ایجاد حادثه برای خودروها است. به عبارتی ریسک بروز حادثه در خودروهایی با کاربری تاکسی یا خودروهای آموزش رانندگی بیشتر از خودروهای سواری است و این افراد باید حق بیمه بیشتری پرداخت نمایند.

قیمت بیمه شخص ثالث تاکسی‌ها

قیمت بیمه شخص ثالث تاکسی بیشتر از حق بیمه پایه خودروهای سواری است. همچنین لازم است بدانید که خودروهایی با کاربری خاص مانند آمبولانس، حمل خون، آتش‌نشانی و بارکش‌ها باید حق بیمه بیشتری نسبت به سایر خودروها پرداخت نمایند. وسایل نقلیه‌ای که بیش از 15 سال از تولید آن‌ها گذشته است نیز به ازای هر سال 2 درصد به مبلغ حق بیمه آن‌ها افزوده می‌شود. در جدول زیر میزان افزایش قیمت بیمه شخص ثالث را برای تاکسی‌ها و خودروهای آموزش رانندگی مشاهده می‌کنید:

قیمت بیمه شخص ثالث

تاکسی‌های درون شهری

10 درصد

خودروهای آموزش رانندگی

15 درصد

تاکسی‌های برون شهری

20 درصد

قیمت بیمه شخص ثالث خودروهای سواری

قیمت بیمه شخص ثالث خودروهای سواری در سال 1402 به شرح زیر است:

نرخ بیمه شخص ثالث خودروهای سواری در سال 1402

نوع خودرو سواری

قیمت بیمه شخص ثالث به تومان

خودروهای کمتر از 4 سیلندر

3.047.200

پیکان، پراید و سمند

3.608.800

ماشین‌های 4 سیلندر

4.241.900

خودروهایی با بیش از 4 سیلندر

4.747.600

تخفیف عدم خسارت و تاثیر آن بر قیمت بیمه شخص ثالث

تخفیف عدم خسارت به نسبت تعداد سال‌هایی که بیمه‌گزار از بیمه شخص ثالث استفاده نکرده است، تعیین می‌شود. این تخفیفات به ازای هر سال 5 درصد افزایش می‌یابند و در نهایت در سال دهم به 70 درصد می‌رسند. در جدول زیر درصد تخفیفات عدم خسارت را مشاهده می‌کنید:

تعداد سال عدم دریافت خسارت

درصد تخفیف

دو

5 درصد

سه

10 درصد

چهار

15 درصد

پنج

20 درصد

شش

30 درصد

هفت

35 درصد

هشت

40 درصد

نه

45 درصد

ده تا چهارده

70 درصد

لازم است بدانید که در صورتی که قیمت بیمه شخص ثالث در سال 1402 برای خودرویی 6 میلیون تومان باشد و مالک 10 سال تخفیف عدم خسارت داشته باشد، فقط کافی است 3 میلیون تومان پرداخت نماید.

جریمه دیرکرد از عوامل موثر بر افزایش قیمت بیمه شخص ثالث

جریمه دیرکرد به صورت روزانه تعیین و موجب افزایش قیمت بیمه شخص ثالث می شود

جریمه دیرکردیکی از جرایمی است که برای خودروهای فاقد بیمه‌نامه در نظر گرفته شده است. این جریمه بر اساس فرمول زیر محاسبه می‌شود و در افزایش قیمت بیمه شخص ثالث تاثیرگذار است:

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث = حق بیمه پایه خودرو تقسیم بر 365 روز

نکته قابل توجه این است که وجود جریمه دیرکرد تاثیری بر تخفیفات بیمه شخص ثالث خودرو ندارد.

تاثیر پوشش مالی بر قیمت بیمه شخص ثالث

پوشش مالی نشان‌دهنده تعهد مالی شرکت بیمه در مقابل بیمه‌گزار است. در سال 1402 حداقل پوشش مالی 30 میلیون تومان و حداکثر میزان آن 600 میلیون تومان است. انتخاب پوشش مالی بالاتر موجب افزایش قیمت بیمه شخص ثالث می‌شود.

اثرگذاری مدت اعتبار بیمه‌نامه بر قیمت بیمه شخص ثالث

مدت اعتبار بیمه‌نامه می‌تواند از چند روز تا یک سال متغیر باشد. اما بیمه‌نامه یکساله قیمت مناسب‌تری نسبت به بیمه‌نامه‌های کوتاه مدت دارد. بیمه‌نامه‌های کوتا مدت ریسک بیشتری دارند، به همین دلیل شرکت‌های بیمه این بیمه‌نامه‌ها را با قیمت بیشتری ارائه می‌دهند.

کاهش قیمت بیمه شخص ثالث با تخفیفات شرکت‌های بیمه

برخی شرکت‌های بیمه با توجه به قوانین بیمه مرکزی، بیمه‌نامه شخص ثالث را با قیمت کمتری به بیمه‌گزاران ارائه می‌دهند. البته میزان تخفیفات بیمه شخص ثالث توسط شرکت‌های بیمه نباید از حد تعیین شده بیشتر باشد. همچنین حق بیمه دریافتی توسط این شرکت‌ها نیز نباید از حق بیمه اعلام شده توسط بیمه مرکزی کمتر باشد.

خرید بیمه شخص ثالث با بهترین قیمت

قیمت بیمه شخص ثالث با توجه به مواردی که در این مقاله ذکر شد تعیین می‌شود. برای خرید یک بیمه‌نامه با قیمت مناسب باید به تمامی عوامل موثر در تعیین قیمت این بیمه‌نامه توجه کنید. همچنین فراموش نکنید که خرید بیمه‌نامه با قیمت پایین همیشه بهترین انتخاب نیست. در زمان خرید بیمه شخص ثالث حتما سقف تعهدات مالی را به گونه‌ای تعیین نمایید که در زمان بروز حادثه برای دریافت خسارت با مشکل مواجه نشوید. امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات مورد نیاز خود را در مورد نحوه تعیین قیمت بیمه شخص ثالث به دست آورده باشید.

اخبار مرتبط
به اطلاع نمايندگان ایران خودرو میرساند، شرايط تبديل متمركز مختص تعهدات منقضي، مطابق جدول پيوست اعلام مي شود؛ لازم است نمايندگان در خصوص اطلاع رساني به مشتريان تعهدات منقضي اقدام لازم را مبذول فرمايند.
بورس کالا در سال ۱۴۰۳ نیز به عنوان بستری مطمئن و شفاف برای عرضه خودرو به کار خود ادامه می‌دهد. نخستین مزایده در سال ۱۴۰۳، مربوط به کامیون کشنده فاو می‌شود که از روز یکشنبه مورخ ۹ اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳ در ویترین بورس کالا قرار می‌گیرد.
متقاضیان فوق میتوانند طی مدت 10 روز یا زمان تکمیل ظرفیت با مراجعه به سایت فروش اینترنتی ایران خودرو نسبت به واریز وجه اقدام نمایند. زمان فعالسازی این بخشنامه بر روی سایت esale.ikco.ir بعد از ارسای پیامک از سوی ایران خودرو خواهد بود.
در طرح اعلام شده از سوی کرمان موتور، قیمت قطعی خودرو یک‌ میلیارد و ۳۲۵ میلیون تومان اعلام شده اما کرمان موتور تخفیف ۲۵ میلیون تومانی در نظر گرفته است. مبلغ پیش پرداخت ۴۰۰ میلیون تومان شامل آورده راننده و مبلغ اسقاط خودرو و تسهیلات کرمان موتور ۶۰۰ میلیون تومان اعلام شده است، صندوق کارآفرینی امید نیز ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات به این طرح اختصاص داده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها