جمعه, 31 فروردین 1403 2024,April

لطفا شماره شبای خود را هر چه زودتر وارد کنید!

08 اسفند 1402
لطفا شماره شبای خود را هر چه زودتر وارد کنید!

به گفته مسئولان، اگر تا ۱۰ اسفند افراد فرآیند انتقال سهام عدالت متوفیان را انجام دهند و شماره شبای معتبر بانکی داشته باشند، سود آن‌ها همزمان با مرحله دوم پرداخت سود سهام عدالت عملکرد سال ۱۴۰۱ واریز می‌شود.

به گزارش بانک اول ۱۵ آبان امسال بود که سرانجام از سامانه انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث پس از کش و قوش‌های فراوان رونمایی شد. حالا وراث متوفیان دارای سهام عدالت می‌توانند با چند گام اقدامات انتقال سهام را انجام دهند بر این اساس یکی از وراث که حتما باید سجامی شده باشد در ابتدا باید به درگاه یکپارچه ذی‌نفعان بازار سرمایه به آدرس «ddn.csdiran.ir» وارد شود و در گام بعدی با ورود به بخش «امور سهام عدالت متوفی» و با وارد کردن کدملی و تاریخ تولد متوفی در بخش «استعلام نوبت تشکیل پرونده» نسبت به زمان فرارسیدن تشکیل پرونده و نوع دارایی متوفی آگاهی لازم را کسب کرده، پس از آن در صورت تایید زمان تشکیل پرونده می‌تواند به هر یک از دفاتر کارگزاری و بانک‌های منتخب مراجعه کند و در پایان نیز پس از تشکیل پرونده در یکی از دفاتر، امکان پیگیری پرونده از طریق بخش «استعلام وضعیت پرونده» در درگاه یکپارچه برای تمامی وراث، قابل مشاهده خواهد بود.

اما برای فرآیند انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث چه مدارکی لازم است؟

تصویر کارت ملی و صفحه اول شناسنامه متوفی

اصل یا تصویر برابر با اصل کارت ملی و صفحه اول شناسنامه تمامی وراث تعیینی در گواهی حصر وراثت (با این توضیح که رسید متقاضی کارت ملی و یا گواهی شماره ملی ممهور به مهر سازمان ثبت احوال می‌تواند جایگزین کارت ملی باشد)

اصل یا تصویر برابر با اصل گواهی حصر وراثت متوفی (در صورتی که مادر در عداد وراث باشد؛ مستنبط از بند ب ماده ۸۹۲ قانون مدنی جهت کنترل حاجب، صفحات شناسنامه مربوط به تعداد فرزندان پدر و مادر متوفی نیز الزامی است)

در صورتی که متوفی دارای وصیت نامه رسمی باشد که در گواهی حصر وراثت نیز به آن اشاره شده است، ارائه اصل یا تصویر برابر با اصل وصیت نامه نیز ضروری است.

همانطور که اعلام شده برای طی کردن مراحل فرآیند انتقال سهام عدالت متوفیان، وراث نیازمند این هستند که به یکی از شعب بانک‌های منتخب و کارگزاری‌های مشخص شده مراجعه کنند تا فرآیند به شکل رایگان انجام شود. در همین راستا مهدی حاجی‌وند مشاور و دستیار ویژه رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: باید بر این نکته تاکید کرد که وراثی که از طریق بازار سرمایه (شعب کارگزاری‌ها و شعب بانک‌های منتخب) اقدام به انحصار وراثت سهام عدالت کنند فرآیند برای آن‌ها رایگان خواهد بود.

او در ادامه بیان کرد: افراد باید به کارگزاری‌های منتخب جهت انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث مراجعه کنند؛ به عبارتی با توجه به نکته‌ای که در ابتدا مطرح شد تمام کارگزاری‌ها فرآیند انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث را انجام نمی‌دهند و تنها ۴۴ کارگزاری این اقدام را انجام می‌دهند.

انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث در کارگزاری‌های منتخب

حاجی‌وند در ادامه اظهار کرد: اگر برخی کارگزاری‌ها فرآیند انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث را انجام نمی‌دهند به این دلیل است که جزئی از این ۴۴ کارگزاری نیستند بنابر این افراد باید توجه کنند که به کارگزاری‌های منتخب مراجعه کنند و کارگزاری‌های منتخب این اقدام را انجام می‌دهد.

پیش از این هم اعلام شده بود کارگزاری‌های منتخب «معاملات آرتان، توسعه فردا، آتیه، سهام پژوهان، دانایان پارس، آبتین استاک، توسعه اندیشه دانا، آرمان تدبیر نقش جهان، شاخص سهام، سهم آشنا، ساوآفرین، سرمایه‌گذاری ملی، آراد ایرانیان، فارابی، هامرز، آسمان، نماد شاهدان، آگاه، مبین سرمایه، مفید، نهایت نگر، پویان، هوشمند رابین، شهر، تدبیرگران فردا، کاریزما، اندیشه و بینش پیشرو، بازار سهام، ملل پویا، آرمون بورس، آپادانا، اقتصاد بیدار، خبرگان، کالای خاورمیانه، بانک سامان، رفاه، سپه، پاسارگاد، انصار، تجارت، ملت و پارسیان، ملی و کارآفرین» هستند.

اما یکی از موارد حائز اهمیت در بحث انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث به مسئله سود تقسیمی بازمی‌گردد که در این رابطه محمود حسنلو معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی مطرح کرده بود: در پایان سال فرآیند توزیع سود سهام عدالت را خواهیم داشت، اگر فرآیند تقسیم سود سهام عدالت متوفیان حداکثر تا ۱۰ اسفند ماه به پایان برسد، سود سهام عدالت امسال و سال‌های گذشته به حساب وراث پرداخت خواهد شد.

۱۰ اسفند آخرین فرصت برای دریافت سود سهام عدالت متوفیان در سال ۱۴۰۲

تعیین زمان ۱۰ اسفند برای انجام فرآیند انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث؛ محمد باغستانی مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در پاسخ به این پرسش که احتمال تمدید زمان بیشتر از ۱۰ اسفند برای وراث جهت طی کردن فرآیند انتقال سهام عدالت متوفیان و دریافت سود قبل از پایان سال وجود دارد؟ گفت: با توجه به اینکه فرآیند ثبت و تقسیم ارث وراث زمان بر است، متاسفانه امکان تمدید زمان فوق وجود ندارد.

تامین سرمایه نوین

او در رابطه با واریز سود سهام عدالت متوفیان به وراث هم اظهار کرد: اگر وراث سجامی بوده و شماره شبای معتبر بانکی داشته باشند، سود آن‌ها همزمان با مرحله دوم پرداخت سود سهام عدالت عملکرد سال ۱۴۰۱ به حساب این افراد واریز می‌شود.

باغستانی در پاسخ به این پرسش که سود افرادی که تا ۱۰ اسفندماه نتوانند فرآیند انتقال سهام عدالت متوفیان را طی کنند، چه خواهد شد؟ بیان کرد: سهامداران نباید نگران باشند، زیرا سود آن‌ها در مراحل بعدی پرداخت سود سهام عدالت به حسابشان واریز خواهد شد.

گفتنی است، بنابر آمار اعلامی بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار سهامدار سهام عدالت از سال ۱۳۸۴ فوت کرده‌اند که وراث آن‌ها می‌توانند فرآیند انتقال سهام عدالت را انجام دهند.

اخبار مرتبط
مرحله سوم سود سهام عدالت مربوط به سال مالی ۱۴۰۱ که ناشی از قصور هشت شرکت در واریز سود مرحله‌ی دوم سال گذشته بود قرار است خرداد ۱۴۰۳ پرداخت شود.
بنابر اعلام مسئولان سازمان بورس، احتمالا مرحله سوم و تسویه سود سهام عدالت عملکرد مالی ۱۴۰۱ شرکت‌ها خرداد خواهد بود، سودی که برای دریافت آن نیاز به مراجعه به هیچ سایتی نیست.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: ارائه ابزارهای لازم به بنگاه‌ها برای تأمین مالی یکی از اقداماتی بود که در سال‌های اخیر از طریق شرکت‌ سهامی عام پروژه‌ها برای مشارکت افراد حقیقی انجام دادیم. تاکنون دو پروژه به این شکل تأمین مالی شده، در پروژه اول ۱۰۰ هزار نفر شرکت کردند و ماه بعد به بهره‌برداری می‌رسد و در پروژه دوم هم ۸۰ هزار نفر مشارکت داشتند و در دست اجراست.
وراثی که موفق نشده‌اند در این مرحله سود سهام عدالت متوفیان را دریافت کنند، اگر تا خردادماه فرایند انتقال سهام و ثبت‌نام یا به‌روزرسانی اطلاعات خود در سامانه سجام را انجام بدهند، سود سهام عدالت خود را در مرحله سوم واریز سود سهام عدالت دریافت خواهند کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها