چهارشنبه, 5 اردیبهشت 1403 2024,April

پیش بینی آینده بازار سرمایه در سه سناریو

08 اسفند 1402
پیش بینی آینده بازار سرمایه در سه سناریو
با نزدیک شدن مجدد شاخص‌کل بورس به سطح ۲‌ میلیون‌واحدی، مجددا سوال‌هایی در بین فعالان بازار سهام ایجاد شده‌است که بازار در ادامه مسیر معاملاتی در آخر سال به کدامین سمت و سو خواهد رفت.

به گزارش بانک اول نزول نماگر‌های تالار شیشه‌ای در روز گذشته نیز ادامه‌دار بود و شاخص‌کل بورس تهران سومین روز منفی معاملاتی متوالی منفی خود را تجربه کرد تا شاخص مجددا به همسایگی مرز روانی ۲‌ میلیون‌واحدی برسد. شاخص‌کل در روز گذشته، ۰.۸۱‌ درصد از ارتفاع خود را از دست داد تا نهایتا در سطح ۲‌ میلیون و ۴۹‌ هزار واحدی کار خود را به اتمام برساند. گفتنی است که سطح تجربه شده توسط شاخص‌کل در روز گذشته، کمترین مقدار تجربه‌شده نماگر اصلی بازار سهام از ۷ آذر سال‌جاری به بعد بوده‌است.

 از ابتدای زمستان شاخص‌کل، افت ۷.۲۷‌ درصدی را تجربه‌کرده است تا روزبه‌روز از ارتفاع این شاخص کاسته شود و بازدهی این شاخص از ابتدای سال به ۴.۵۴ درصد محدود شود، بنابراین همان‌طور که از آمار نیز قابل‌استنباط است، بورس در سال‌جاری در آستانه اتمام سال، یکی از بدترین بازار‌های دارایی به لحاظ ثبت بازدهی لقب گرفته‌است. همچنین در روز گذشته، شاخص هم‌وزن نیز با افت ۱.۴۸‌ درصدی همراه شد تا این شاخص نیز به مجاورت پله‌های ابتدایی کانال ۷۰۰‌ هزار‌ واحدی برسد. افت روز گذشته این شاخص، سنگین‌ترین افت این شاخص از ۳ بهمن امسال به بعد بوده‌است.

در فرابورس نیز شاخص‌کل این بازار نزول ۱.۰۳‌ درصدی داشت. ارزش معاملات خرد بازار سهام که شامل سهام و حق‌تقدم می‌شود، رقم ۳‌ هزار و ۸۷‌ میلیارد‌ تومان را ثبت کرد. ثبت چنین ارقام نازلی در ارزش معاملات گویای رکود حاکم بر جریان معاملات سهام است. همچنین در روز گذشته، ۲۹۲‌ میلیارد تومان دیگر از گردونه معاملات سهام خارج شد.

شاخص و مرز روانی مهم

بازار سهام، معاملات سال‌جاری را توفانی آغاز کرد و شاخص‌کل توانست تا سطح ۲‌ میلیون و ۵۳۵‌ هزار واحدی رشد داشته‌باشد. سقف تاریخی سال ‌۹۹ بورس تهران پس از ۳۱ ماه و در فروردین سال‌جاری شکسته شد، اما خزان بورس بسیار زود فرا رسید و شاخص‌کل تا سطح یک‌میلیون و ۹۳۸‌ هزار‌ واحدی نیز عقب‌نشینی داشت. شاخص‌کل در سال‌جاری به کرات با سطح روانی ۲‌ میلیون‌واحدی برخورد داشته‌است و هر‌ بار که شاخص به زیر این سطح روانی رسیده، بازار با حضور گروهی از خریداران حمایت شده و شاخص مجددا به بالای این سطح صعود کرده‌است. حال مجددا شاخص به سمت و سوی این مرز روانی مهم متمایل شده‌است و باید دید نوع واکنش بازار در این نوبت چگونه خواهد بود. گفتنی است که با افت روز گذشته شاخص‌کل بورس تهران، فاصله شاخص مذکور از سقف تاریخی به ۱۹.۲‌ درصد رسید.

سناریو‌های آتی بازار

با نزدیک شدن مجدد شاخص‌کل به سطح ۲‌ میلیون‌واحدی، مجددا سوال‌هایی در بین فعالان بازار سهام ایجاد شده‌است که بازار در ادامه مسیر معاملاتی در آخر سال به کدامین سمت و سو خواهد رفت. در پاسخ به این سوال می‌توان سناریو‌های مختلفی را مطرح کرد. اولین سناریو این است که بازار سطح ۲‌ میلیون‌واحدی را به سمت پایین بشکند و با توجه به فقدان محرک و همچنین فشار‌هایی که از ناحیه نرخ بدون‌ریسک بالای ۳۰‌ درصد وجود دارد، همچنان پایین‌تر از این سطح مورد معامله قرار بگیرد.

سناریوی دیگر این است که به‌رغم نزول شاخص به زیر این سطح، بازار با ورود گروه جدیدی از خریداران حمایت شود و مجددا به بالای این سطح بازگردد و در همین محدوده‌های فعلی به نوسان خود ادامه دهد. سناریوی دیگر این است که با توجه به رشد دلار در بازار آزاد، بازار از این محدوده نزول معناداری را تجربه نکند. نکته حائز توجه این است که دلار در بازار آزاد همچنان تمایلات افزایشی از خود بروز می‌دهد و بازار سهام همچنان به این موضوع بی توجه است. به‌رغم اینکه بورس تهران همواره در سنوات اخیر به نوسانات قیمت دلار توجه وافری داشته، در ماه‌های اخیر، ریسک‌های دیگر به بازار اجازه قدرت نمایی نداده است و در هر مقطع بازار با سایه شوم یک ریسک جدید مورد تهدید و فشار قرار گرفته‌است. تصمیمات و عدم‌حمایت‌های سیاستگذار بورسی، اقدامات سیاستگذار پولی در راستای افزایش نرخ بهره، ماجرای نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی و ریسک‌های ژئوپلیتیکی که در نتیجه منازعه خاورمیانه به‌وقوع پیوست، از مهم‌ترین ریسک‌هایی بود که در این مدت بورس را در تنگنا و مضیقه قرار داد.

در گزارش روز گذشته «دنیای‌اقتصاد» تحت‌عنوان «بازی خوانی بزرگان بورس» نیز به همین موضوع اشاره شد که ریسک‌های موجود در بازار سهام مانع از آن شده که بازار با استقبال همراه شود و این موضوع خود را در افت ارزش معاملات سهام و صندوق‌های اهرمی نشان‌داده و متعاقبا صندوق‌های طلا با افزایش ارزش معاملات همراه شده‌اند.

دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط
خبر جالب امروز را مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن مطرح کرد که قرار است بخش املاک پلتفرم‌های دیوار و شیپور مسدود شوند. گفته می‌شود با توجه به مصوبه شورای عالی مسکن برای انتشار آگهی در سکوهای اینترنتی باید احراز هویت مالک و کد پستی انجام شود و اگر این سکوها تا هفته آینده این بخش وب‌سرویس را انجام ندهند، بخش املاک آنها با مجوز شورای امنیت و دستگاه‌های امنیتی مسدود خواهد شد.
گفتنی است سه نماد «فولاد»، «فملی» و «شپنا» بیشترین تأثیر در شاخص کل بورس و سه نماد «خاور»، «ارفع» و «هرمز» بیشترین تأثیر را در شاخص فرابورس داشته‌اند، همچنین سه نماد «ذوب»، «کاما» و «فولاد» سه نماد پرتراکنش بازار بورس و سه نماد «خاور»، «فزر» و «کرمان» سه نماد پرتراکنش در بازار فرابورس در روز جاری بودند.
تا اسفند سال ۱۴۰۰، ۴۰۰ هزار نفر از مردم و طرفداران اقدام برای افزایش سرمایه کردند و از محل افزایش سرمایه و با بورسی شدن سلب حق تقدم انجام شد و در سال ۱۴۰۱ سه مرتبه تلاش شد از طریق عرضه به بخش‌های خصوصی و تعاونی فرآیند مالکیت انجام شود که مشکلی برای مراجع آسیایی صورت نگیرد و مالکیت باشگاه‌ها برای این مراجع مشخص شود، اما با توجه به پابان مهلت‌ای افی سی در انتهای سال گذشته از طریق مشارکت کنسرسیومی از بانک‌های غیر دولتی و کنسرسیومی از ذیل پتروشیمی امروز صبح در فرابورس محقق شد.
لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار امروز مورخ 3 اردیبهشت ماه 1403، مبلغ 5 هزار میلیارد و 500 میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در روز جاری حدود 1 میلیارد تومان به بازار سهام تزریق کردند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها