ﺳﻪشنبه, 4 اردیبهشت 1403 2024,April

هشدار به خریداران طلا درباره مالیات خرید

08 اسفند 1402
هشدار به خریداران طلا درباره مالیات خرید

معاون پژوهشی سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه صدور صورتحساب الکترونیکی به صورت کلی به عهده فروشنده است، گفت: مالیات بر ارزش افزوده بر اساس صورتحساب‌های الکترونیکی ثبت شده محاسبه می شود.

به گزارش بانک اول به نقل از مهر، اشکان هراتی، معاون پژوهشی سازمان امور مالیاتی درباره قوانین مربوط به صورتحساب‌های الکترونیکی گفت: صدور صورتحساب الکترونیکی به صورت کلی به عهده فروشنده بوده و خریدار هیچ مسئولیتی در این خصوص ندارد. چنانچه طرف دیگر قرارداد نیز خود یکی از مودیان باشد و برای کسب و کار خود خریدی انجام دهد، می‌تواند صورتحساب الکترونیکی را در کارپوشه خود مشاهده کند.

وی افزود: صورتحساب الکترونیکی دربردارنده اطلاعات فروشنده است و خریدار می‌داند که از یک مودی واقعی خرید کرده است. مهم‌ترین ویژگی این صورتحساب این است که کدی ۲۲ کاراکتری است که از ۴ بخش تشکیل شده ۶ کاراکتر آن به کد شناسه یکتا اشاره دارد.

هراتی اظهار کرد: زمانی که خریداران خود در جایگاه مودی باشند، می‌توانند صورتحساب صادر شده را در کارپوشه خود ببینند و ۳۰ روز زمان برای تأیید آن وجود دارد. اگر عدم تأیید در این بازه از طرف خریدار انجام نشود، در نهایت پس از ۳۰ روز تأیید به صورت خودکار صورت گرفته و اعتبار این معامله برای خریدار لحاظ می‌شود. اگر خریدار صورتحساب الکترونیکی را دریافت نکند، این اعتبار برای آن‌ها لحاظ نخواهد شد.

وی افزود: یکی از وظایف فروشنده این است که بعد از صدور صورتحساب، نسخه‌ای چاپی یا غیر چاپی از صورتحساب را در اختیار خریدار قرار دهد. به طور کلی ما سه نوع صورتحساب داریم. نوع اول صورتحسابی است که مشخصات خریدار نیز در آن درج شده و وی به عنوان یک مودی می‌تواند بعداً به جهت مالیات بر ارزش افزوده‌ای که پرداخته است، از سازمان امور مالیاتی اعتبار دریافت کند. صورتحساب نوع دو، مشخصات خریدار را در بر ندارد. یعنی مصرف‌کننده نهایی که مردم عزیز هستند، صورتحسابی با کد شناسه یکتا دریافت می‌کنند.

وی در مورد مالیات بر ارزش افزوده طلا گفت: نکته مهم این است که به اصل طلا مالیات بر ارزش افزوده تعلق نمی‌گیرد و تنها اجرت و دستمزد هستند که مشمول مالیات می‌شوند. لذا خریداران به هیچ عنوان برای کالای معاف از مالیات، مالیات بر ارزش افزوده پرداخت نمی‌کنند.

هراتی در مورد مزایای صدور و دریافت صورتحساب الکترونیکی اظهار کرد: به موجب ماده ۴ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، مأمور سازمان مالیاتی به هیچ عنوان حق مراجعه به دفاتر کسانی که صورتحساب الکترونیکی صادر کرده و در چارچوب این قانون حرکت می‌کنند را ندارد. نکته حائز اهمیت این است که مالیات بر ارزش افزوده بر اساس صورتحساب‌های الکترونیکی ثبت شده محاسبه خواهد شد. یعنی در اینجا مودی تا زمانی که مرتکب تخلف نشده، یک شخص کاملاً قابل اعتماد است.

اخبار مرتبط
امروز قیمت دلار روند صعودی را تجربه کرده است، قیمت سکه امامی اما پایین آمد
طبق اعلام مرکز مبادله، مبلغ وجه الضمان باید به حساب واسط مرکز مبادله ارز و طلای ایران، مشروط به تایید واریز وجه از سوی این مرکز واریز شود. گفتنی است، بیستمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران درحالی امروز برگزار می‌شود که طی ۱۹ جلسه حراج حضوری شمش طلای استاندارد در مرکز مبادله ایران ۲۶۳۶ کیلوگرم شمش مورد معامله قرار گرفته است
امروز نیم سکه با کاهش ۱۰۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته، ۲۵ میلیون ۴۰۰ هزار تومان و ربع سکه بدون تغییر نسبت به روز گذشته ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان مورد معامله قرار گرفت.
زبردست با اظهار امیدواری به کاهش بیشتر قیمت ارز در روزهای آتی گفت: قطعا اگر شرایط به همین گونه پیش برود می توان امیدوار بود که کاهش قیمت ارز ادامه دار باشد؛ چراکه با اعلام موضع آمریکا نسبت به وعده صادق و عدم پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی، دلیلی برای نگرانی بیشتر مردم و فعالان اقتصادی در بازار وجود ندارد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها