ﺳﻪشنبه, 4 اردیبهشت 1403 2024,April

بیشترین وام ها را چه کسانی گرفتند؟

08 اسفند 1402
بیشترین وام ها را چه کسانی گرفتند؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد سهم ۱۵ استان کشور و کل مناطق آزاد از کل تسهیلات پرداختی تا انتهای دی ۱۴۰۲ هرکدام کمتر از ۱ درصد از تسهیلات بوده است.

به گزارش  بانک اول  نسبت تسهیلات به سپرده به تفکیک استان‌ها در این گزارش بررسی شده است. دلیل عدم استفاده از رقم سپرده‌ها پس از کسر ذخیره قانونی این بوده که تسهیلات ارزی ملزم به پرداخت سپرده قانونی نیستند.

براساس بررسی‌ اکوایران، در برخی استان‌هایی که سهم کمتری از تسهیلات پرداختی داشته‌اند، نسبت تسهیلات‌دهی به کل سپرده‌های استان نیز رقم بالاتری را به ثبت رسانده است.

رقم سپرده و تسهیلات کشور در انتهای دی ۱۴۰۲

بر اساس آمارهای منتشر شده از بانک مرکزی، رقم کل سپرده‌ها تا انتهای دی ماه ۱۴۰۲ به ۸ هزار و ۷۸۳ همت رسیده و این درحالیست که رقم نقدینگی موجود در کشور معادل ۷ هزار و ۵۵۶ همت بوده است.

در کل سپرده‌های ارزی یکی از دلایل تفاوت میزان نقدینگی و حجم سپرده‌های کشور هستند.

به‌طور کلی بانک‌ها می‌توانند با اعطای وام، سپرده جدید خلق کنند. به عبارت دیگر به محض ثبت شدن تسهیلات به نام یک شخص، سپرده‌ای نیز معادل همان رقم برای فرد ایجاد می‌شود که به آن خلق شبه پول نیز می‌گویند.

مشاهده می‌شود در پایان دی ماه ۱۴۰۲ مجموعا ۶ هزار و ۶۶۷ همت تسهیلات در شبکه بانکی انباشت شده است.

به بیان دیگر می‌توان مشاهده کرد نسبت تسهیلات به سپرده در انتهای دی ماه سال جاری حدود ۷۶ درصد بوده است اما در مقابل توزیع تسهیلات و سپرده‌ها در شهرهای مختلف یکسان نبوده است.

به طور کلی ممکن است به دلیل درخواست وام در یک استان و پرداخت وام یا باز کردن سپرده در یک استان دیگر به دلیل تعدد شعبه‌های تولیدی‌ها، نسبت تسهیلات به سپرده‌های هر استان متفاوت با دیگری باشد.

بیشترین و کمترین نسبت تسهیلات به سپرده

بررسی‌ها نشان می‌دهد بالاترین نسبت تسهیلات به سپرده در استان خراسان شمالی به ثبت رسیده است. مشاهده می‌شود به‌طور کلی ۴ استان بیش از ۱۰۰ درصد سپرده‌های خود را به تسهیلات اختصاص داده‌اند.

به همین ترتیب خراسان شمالی با نسبت تسهیلات به سپرده ۱۳۱ درصدی، کهگیلویه و بویراحمد ۱۱۵ درصد، ایلام ۱۰۴ درصد و چهارمحال و بختیاری ۱۰۰ درصد دهمین ماه از ۱۴۰۲ را به پایان رسانده‌اند.

در مقابل مشاهده می‌شود نسبت تسهیلات به سپرده‌ها در ۳ استان کمتر از ۶۰ درصد بوده که شامل استان البرز با سهم ۵۰ درصد، فارس با نسبت ۵۳ و گیلان با سهم حدودا ۵۸ درصد مواجه بوده است.

علاوه به این موضوع استان تهران به دلیل فراوانی واحدهای تولیدی، بیش از ۵۸.۳ درصد از کل تسهیلات را به خود اختصاص داده است که مشاهده می‌شود نسبت تسهیلات به سپرده در آن تا انتهای دی ۱۴۰۲ معادل ۸۱.۴ درصد به ثبت رسیده است.

استان‌های کم برخوردار، استان‌هایی با بیشترین نسبت تسهیلات به سپرده

نکته جالب توجه ماجرا آن است که عموما استان‌هایی که بالاترین نسبت تسهیلات به سپرده را به ثبت رسانده‌اند، پایین‌ترین سهم را از کل تسهیلات داشته‌اند.

مشاهده می‌شود استان خراسان شمالی، کهگیلویه و بویر احمد، ایلام و چهار محال و بختیاری که میزان تسهیلات دهی شان بیش از سپرده‌هایشان بوده است، هرکدام کمتر از ۱ درصد از کل تسهیلات در کشور را در اختیار داشته‌اند.

به‌طور کلی مشاهده می‌شود سهم ۱۵ استان و کل مناطق آزاد تجاری کشور هرکدام کمتر از ۱ درصد کل تسهیلات پرداخت شده تا انتهای دی ماه ۱۴۰۲ بوده است.

در مقابل ۸ استان شامل اصفهان، خراسان رضوی، خوزستان، فارس، آذربایجان شرقی، مازندران و کرمان در رده‌های پس از تهران با سهم ۴ تا درصدی از تسهیلات کل، بیشترین سهم از تسهیلات را به خود اختصاص داده‌اند.

اخبار مرتبط
با توجه به هماهنگی های انجام شده با بانک صادرات ایران به عنوان بانک عامل و تامین اعتبار لازم از سوی این بانک، واریز وام ۳۰ میلیون تومانی نوبت هفتم از عصر دیروز به حساب بیش از ۳۲ هزار نفر از متقاضیان واجد شرایط آغاز شده است.
وام سیم کارت نوعی تسهیلات مالی است که به شما امکان می‌دهد تا به اندازه ارزش سیم کارت دائمی همراه اول خود وام دریافت کنید
علاوه براین براساس این اصلاحیه امکان انتقال به بازار سرمایه یا خرید دین اوراق گام (طبق ماده ۵ دستورالعمل) توسط دارنده اوراق گام به صورت ۲۵ درصد توسط متقاضی اول،‌۵۰ درصد توسط متقاضی دوم و ۷۵ درصد توسط متقاضی سوم و بعد از آن فراهم شد.
پیش از این هم محمدرضا جمشیدی دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی کشور گفته بود: بانک مرکزی به شکل رسمی و در دستورالعمل خود اعلام کرده که بانک‌ها موظف هستند برای اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج یک ضامن را قبول کنند، اما گاهی ممکن است متقاضیان فردی را به عنوان ضامن معرفی کنند که بر اساس ارزشیابی بانک، فرد صلاحیت کافی برای ضامن شدن را نداشته باشد بر این اساس بانک اعلام می‌کند که فرد ضامن دیگری را هم معرفی کند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها