به گزارش بانک اول  ارزش معاملات روز جاری در بازار بورس اوراق بهادار تهران در حوالی 3 هزار و 300 میلیارد تومانی قرار گرفت و بازار با افت 4000 هزار واحدی شاخص کل کار را تمام کرد.

تاپیکو ، سدشت و شپنا نمادهایی بودند که بیشترین افت را به شاخص کل وارد کردند. ارزش معاملاتی گروه خودرویی که اکثر اوقات بیشترین ارزش معاملاتی را به خود می گرفت در روز جاری رقمی برابر با 181 میلیارد تومان بود که خود نشان از بی‌رقمی در ارزش معاملات است.

اما خبری که امروز در بازار دست به دست می‌شد نامه نگاری رییس سازمان بورس اوراق بهادار با رییس دولت سیزدهم بود. طبق شنیده‌ها نامه‌ عشقی به رئیسی در خصوص تاثیر گواهی سپرده بانک مرکزی بر بورس با این مضمون بوده است که عدم کنترل نرخ دلار با وجود اجرای این سیاست، عدم جذب نقدینگی و تبدیل بخش قابل توجهی از سپرده‌های بانکی به این گواهی‌ها، بالا رفتن نرخ تسهیلات برای بخش تولید، تاثیرات منفی این تصمیم بر بازار سرمایه از جمله خروج پول از صندوق‌های درآمد ثابت و ... را به همراه داشته است.
باید گفت که این نامه نگاری نوشدارو بعد از مرگ سهراب است و بازار مدت‌ها قبل به اقدامات از سوی سازمان بورس نیاز داشت. سازمانی که طبق ماده 5 قانون قانون بازار اوراق بهادار مؤسسه عمومی غیردولتی محسوب می‌شود که دارای شخصیت حقوقی و مالی مستقل بوده و از محل کارمزدهای دریافتی و سهمی از حق پذیرش شرکت‌ها در "بورس"‌ها و سایر درآمدها اداره می‌شود نباید این قدر متکی به دولت باشد. سوال این است که چرا خود این سازمان قوانین خود را زیر پا می‌گذارد و تا کارد به استخوان سهامدار خرد نرسد دست به قلم نمی‌شود.

در این میان صحبت‌های چند روز پیش وزیر اقتصاد در خصوص انتشار گواهی سپرده خاص با نرخ 30 درصدی برای کنترل بازارها در بین اهالی بازار سرمایه دست به دست می‌شد تا نتیجه عکس این موضوع برای دولت مردان آشکار شود. این موضوع از اطلاعیه بانک تجارت آغاز شد که در شفاف سازی عنوان کرده است که این گواهی‌ها تنها باعث جابجایی پول در بین حساب‌ها شده است و جذب نقدینگی صورت نگرفته است.

و حال خبر مخالفت وزیر یا این گواهی‌ها منتشر می‌شود تا بار دیگر تناقض بین صحبت‌های مدیران دولتی به چشم آید.

امروز وزیر اقتصاد درباره آخرین وضعیت خصوصی‌سازی شرکت‌های خودروساز و اقدامات دولت در این زمینه، گفت: دولت در واگذاری سهام خودروسازان تردیدی ندارد و پیش از رئیس‌جمهور دستورات لازم برای انجام مقدمات خصوصی‌سازی خودروسازان را به وزیر صمت وقت داده است.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با افت بیش از 4 هزار واحدی خود باز هم ارتفاع کم کرد تا در نهایت این افت‌ها رییس سازمان بورس پس از این که روزنامه دنیای اقتصاد با تیتر «عشقی کجا است؟» سراغی از او گرفت دست به قلم شد و نامه‌ای را به رییس دولت سیزدهم مبنی بر عواقب انتشار گواهی خاص با نرخ 30 درصد منتشر کرد.

البته اهالی بازار سرمایه ریشه این ناکامی در بازار بورس را در این موضوع نمی‌بینند ویا حداقل وزن خیلی کمی به آن می‌دهند. موضوع از بودجه نویسی سال پیش شروع شد و دولت با انتشار بخش نامه و دستورالعمل‌های مختلف به بازار سرمایه ضربه زد تا در نهایت تیر خلاص بازار سرمایه در 17 اردیبهشت ماه سال جاری به بازار زده شود.

در چنین شرایطی بعید به نظر می‌رسد نامه نگاری‌ها دردی از بازار دوا کند، همچنان که استعفای نمایشی چند ماه قبل تأثیر چندانی در چشم انداز بازار سرمایه نداشت. 

اما شاخص کل از منظر تکنیکالی همچنان در محدوده‌های منفی در حال دست و پنجه نرم کردن با اندیکاتور RSI  است که هیچان بیش فروش را به بازار مخابره می‌کند.

در ادامه بازار روز جاری (پس از بسته شدن نمادهای بورسی) و ادامه کار صندوق های بازار شاهد رنج‌های مثبتی در صندوق‌های اهرمی بودیم تا این امید در دل اهالی بازار سرمایه ایجاد شود که بازار تصمیم به برگشت دارد.

کل