جمعه, 31 فروردین 1403 2024,April

مالیات اصناف مختلف چقدر است؟+ روش محاسبه

09 اسفند 1402
مالیات اصناف مختلف چقدر است؟+ روش محاسبه

در دنیای پیچیده و متغیر اقتصاد امروز، مدیریت امور مالیاتی به یکی از چالش‌های اساسی برای اصناف و کسب‌وکارهای مختلف تبدیل شده است. با توجه به اهمیت این موضوع، در این گزارش قصد داریم به بررسی دقیق دو روش کلی محاسبه مالیات سالانه مودیان مالیاتی بپردازیم.

به گزارش بانک اول علاوه بر این، از طریق مثالی عملی، نحوه محاسبه مالیات برای یک کارگاه تولیدی پوشاک را که از ارائه اظهارنامه مالیاتی خودداری می‌کند، شرح خواهیم داد.

دو روش کلی، برای محاسبه مالیات سالانه مودیان مالیاتی وجود دارد:

روش خود اظهاری:

در روش خود اظهاری، مالیات مودیان با توجه به اظهارنامه مالیاتی تقدیمی و اطلاعات مالی موجود آن، توسط ممیز مالیاتی محاسبه و تعیین می‌شد. البته استفاده از این روش منوط به ارائه اطلاعات صحیح مالی، توسط مودی است.

روش اظهارنامه برآوردی:

جریمه عدم ارائه اظهارنامه در زمان مقرر برای اشخاص حقیقی و حقوقی30 درصد است و در این روش در صورتی که مودی اظهارنامه مالیاتی خود را در زمان ارائه ندهد از این روش استفاده می‌شود.

اداره دارایی در این حالت برای مودی اظهارنامه برآوردی صادر می‌کند و به این صورت است که هر چقدر درآمد شناسایی شود، مالیات را برای مودی تعیین و اخذ می‌کند. در واقع این مالیات علاوه بر 30 درصد جرایم ارائه اظهارنامه است. بنابراین نحوه محاسبه مالیات در خود اظهاری و اظهارنامه برآوردی فرقی نمی‌کند و ضریب محاسبه مالیاتی در در هر دو روش یکسان است.

جدول ضرایب مالیاتی

این جدول نمونه جدولی است که هر ساله از سوی سازمان امور مالیاتی کشور، به ادارات مالیات، ابلاغ شده است. در این جدول، ضرایب مالیاتی عملکرد مشاغل مختلف، تعیین شده و سازمان امور مالیاتی با استفاده از ضرایب مالیاتی موجود در این جدول، مالیات مودیان را محاسبه و تعیین می‌کند.

نحوه محاسبه مالیات مشاغل:

مرحله اول:

میزان فروش × درصد ضریب مالیات شغل مورد نظر = مبلغ اولیه

مرحله دوم:

مبلغ اولیه – میزان مبلغ معافیت مالیاتی شغل مورد نظر= مبلغ نهایی

نکته: میزان مبلغ معافیت مالیاتی برای مشاغل مختلف متنوع است.

مرحله سوم :

مبلغ نهایی بدست آمده تا 200 میلیون × 15%

مبلغ نهایی به‌دست آمده 200 میلیون تا 400 میلیون × 20%

مبلغ نهایی به‌دست امده بیشتر از 400 میلیون × 25%

مرحله چهارم:

جمع مبالغ نهایی به‌دست آمده

فرض کنید یک کارگاه تولیدی پوشاک، از ارائه اظهارنامه مالیاتی خودداری می‌کند. در این صورت ممیز مالیاتی، برای محاسبه مالیات این کارگاه، با توجه به اطلاعات مربوط به فروش و خرید سالیانه کارگاه یا همان قراین مالیاتی، حدود درآمد سالانه کارگاه را 10 میلیارد تومان تعیین می کند. حال، اگر مطابق اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، ضریب مالیاتی کارگاه تولیدی پوشاک، 8% تعیین شده باشد.

محاسبه مالیات کارگاه تولیدی پوشاک:

مرحله اول

10/000/000/000 × 8% = 800/000/000

مرحله دوم

800/000/000 – 47/500/000 = 752/500/000

مرحله سوم

200/000/000 × 15% = 30/000/000

200/000/000 × 20% = 40/000/000

352/500/000 × 25% = 88/125/000

مرحله چهارم

30/000/000 + 40/000/000 + 88/125/000 = 158/125/000

با نگاهی دقیق به روش‌های محاسبه مالیات و بررسی مثال عملی یک کارگاه تولیدی پوشاک، اهمیت ارائه دقیق و به موقع اطلاعات مالی به سازمان امور مالیاتی کشور آشکار می‌شود. این گزارش نه تنها به روشن‌سازی جنبه‌های مختلف فرآیند مالیاتی کمک می‌کند بلکه به عنوان یک راهنمای عملی برای اصناف و کسب‌وکارها عمل می‌کند تا با درک بهتری از تکالیف مالیاتی خود، در جهت افزایش شفافیت و کاهش بار مالیاتی خود گام بردارند. امیدواریم این گزارش به عنوان یک منبع مفید برای همه مودیان مالیاتی مورد استفاده قرار گیرد و گامی مثبت در جهت ارتقاء فرهنگ مالیاتی و تقویت ساختار اقتصادی کشور باشد.

اخبار مرتبط
روابط عمومی بانک مرکزی، پیرو بخشنامه شماره ۲۹۶۲۷۳‌‌‌‌‌‌‌/۹۴ مورخ ۱۵‌‌‌‌‌‌‌/۱۰‌‌‌‌‌‌‌/۱۳۹۴ موضوع ابلاغ اصلاحیه «دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‌-ریالی»،‌به استحضار می‌رساند؛ با سپری‌شدن بیش از هشت سال از اجرای دستورالعمل مذکور و تجربیات حاصل از آن و نیز حسب بازخوردهای واصله از مراجع مختلف، به ویژه تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی و همچنین با توجه به این که در سال جاری مقرر شده، حدود ۸۰۰۰ هزار میلیارد ریال از تأمین مالی فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی کشور با استفاده از ابزار اعتبار اسنادی داخلی ‌‌-ریالی
مصوبه مزد کارگران در سال ۱۴۰۲ ابلاغ شده و دستمزد فروردین آنها باید بر اساس معیارهای جدید محاسبه و پرداخت شود. دامنه مزد قانونی کارگران در سال جاری از ۷ تا ۵۰ میلیون تومان تعیین شده است و کارگران بنا به وضعیت شغلی و خانوادگی، مشمول دریافت ارقام بالاتری به‌عنوان مزد مبنا و حداقل مزد خواهند بود.
کاظمی با اشاره به آمادگی کامل گمرک جمهوری اسلامی ایران جهت استقرار تدریجی سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی در امور گمرکی در تمامی گمرکات اجرایی، افزود: سازمان‌های همجوار مجوز دهنده در حوزه تجارت خارجی برای ترخیص کالا، بایست ضمن اتصال به سامانه یکپارچه مجوزها وزارت صمت، مجوزها را از طریق این سامانه به سامانه جدید گمرک ارسال کنند.
دیدار با مردم سمنان و شاهرود، حضور در جشن احیای ۲۰۰ واحد راکد استان در دولت سیزدهم، افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی، جشن واگذاری زمین در قالب طرح جوانی جمعیت و نشست «حل مساله» با محوریت تامین آب، فعالیت معادن و راه‌اندازی کارخانه‌های سهامی، در سفر یکروزه دولت سیزدهم برنامه‌ریزی شده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها