شنبه, 1 اردیبهشت 1403 2024,April

«شرکت دولتی پست بانک» به «بانک» تبدیل شد

09 اسفند 1402
«شرکت دولتی پست بانک» به «بانک» تبدیل شد

مدیرعامل بانک با اشاره به اینکه ابلاغ اساسنامه جدید پست بانک ایران ظرفیت‌های ویژه‌ای برای بانک ایجاد می‌کند، گفت: تمام موضوعاتی که شرکت‌های سرمایه پذیر برای حضور در بازار سرمایه باید رعایت کنند در این اساسنامه دیده شده است تا پیش از این، پست بانک ایران به عنوان یک شرکت دولتی شناخته می‌شد ولی بر اساس ماده‌های ۱ و ۲ این اساسنامه، پست بانک به استناد قانون تاسیس شرکت دولتی مصوب ۱۳۷۴ با اصلاحات بعدی آن به اختصار «بانک» نامیده می‌شود که یک بانک سهامی عام است و حداقل ۵۱ درصد سهام آن متعلق به دولت است.

به گزارش بانک اول بهزاد شیری با اشاره به سیر تاریخی تاسیس شرکت دولتی پست بانک ایران در سال ۱۳۷۴، اظهار کرد: قانون‌گذار برای مدیریت رفت و آمد بین شهرها، خدمات پست مالی را ارائه کرد و در سال ۱۳۸۳ برای انجام عملیات بانکی، مجوز ارائه خدمات مالی در کنار پست مالی از بانک مرکزی اخذ شد و دهمین بانک دولتی در کشور متولد شد.

وی با اشاره به واگذاری ۴۹ درصد از سهام پست بانک ایران به بخش خصوصی برای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در سال ۱۳۸۶، افزود: قانون‌گذار در سال ۱۳۹۱ بر اساس ماده واحده ای، واگذاری سهام پست بانک ایران تا ۸۰ درصد را مشروط به تقبل ارائه خدمات مالی و بانکی در روستا توسط بانک دیگری اعلام کرد.

مدیرعامل بانک با تاکید بر اینکه پست بانک ایران تنها بانکی دولتی است که ۴۹ درصد سهام آن در دست بخش خصوصی و ۵۱ درصد در اختیار دولت است، ادامه داد: پست بانک ایران تنها بانکی دولتی بورسی سهام عام در جهان است و همچنین بر اساس ماده ۳۱ اساسنامه شرکت ملی پست بانکی را برای ارائه خدمات به بخش فناوری اطلاعات پیش بینی کرده است که انجام وظیفه کند.

شیری با اشاره به ارائه خدمات بانکی به صورت تخصصی در حوزه‌های مختلف، گفت: چهار بانک تخصصی توسعه صادرات، صنعت و معدن، کشاورزی و مسکن بیشترین تمرکز را حوزه‌های تخصصی خود دارند و قانون‌گذار پست بانک ایران را در سال ۱۳۹۵مکلف کرد که به عنوان بانک تخصصی بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات به این بخش ورود کند و در کنار آن ارائه خدمات بانکی در مناطق روستایی و کم‌تر برخوردار و پست مالی نیز بر عهده پست بانک ایران قرار داده شد.

وی افزود: در همین تبصره وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف شد که اساسنامه پست بانک ایران را تدوین و به تصویب هیات وزیران برساند.

شیری با اشاره به برگزاری جلسات مختلف در پست بانک ایران، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت امور اقتصادی و دارایی برای تدوین اساسنامه بانک، گفت: پایه این اساسنامه بر اساس ضوابط مقررات حوزه‌های شرکت‌ها و بانک‌های دولتی، شرکت‌های بورسی و سهامی عام تهیه شده است و در سال ۱۴۰۰ شورای پول و اعتبار مصوبه‌ای را برای اساسنامه پست بانک ایران برای طرح در هیات دولت صادر می‌کند و پس از هفت سال در ۳۰ بهمن ماه ۱۴۰۲، اساسنامه پست بانک ایران توسط شورای نگهبان تایید و به دولت ابلاغ شد.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های زیادی در این اساسنامه برای بانک ایجاد شده است که تا پیش از آن برای ارائه آنها به دلیل ضعف در اساسنامه، با مشکلات قانونی روبرو بودیم، افزود: بر اساس ماده ۳ اساسنامه؛ هدف بانک توسعه بانکداری خرد در مناطق روستایی و کمتر برخوردار و ایجاد بانک تخصصی و توسعه‌ای بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور است./ایسنا

اخبار مرتبط
بانک اول - معاونت سازمان و برنامه ریزی پست بانک ایران بخشنامه‌‍‌ای انتقال سپرده‌های سرمایه گذاری بلند مدت به پدر، مادر، همسر و فرزندان سپرده‌گذار را با شرایط جدید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به شعب سراسر کشور ابلاغ کرد.
بانک اول - هیات مدیره پست بانک ایران، نرخ حق الوکاله به کارگیری سپرده های سرمایه‌گذاری و توزیع مابه التفاوت سود قطعی با سود علی الحساب سال ۱۴۰۱ را سه درصد اعلام کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها