پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403 2024,April

از الف تا‌ ی خواص میوه‌ها و سبزیجات گوناگون

10 اسفند 1402
از الف تا‌ ی خواص میوه‌ها و سبزیجات گوناگون

صرف یک سیب در روز شما را از مراجعه به پزشک دور نگه می‌دارد. با این وجود، میوه‌ها و سبزیجات می‌توانند کار‌های بسیار بیشتری را نیز انجام دهند. دانشمندان دریافته اند که خوردن مقدار زیادی سبزی به رفع خروپف کمک می‌کند این بدان خاطر است که مواد مغذی موجود در سبزیجات به کاهش سطح دسی بل افراد پر سروصدا کمک می‌کند. با این وجود، سایر میوه‌ها و سبزیجات چه کاری می‌توانند انجام دهند؟

به گزارش بانک اول  به نقل از سان، در ادامه به میوه و سبزیجات و ذکر خواص و فواید آن‌ها خواهیم پرداخت:

آووکادو

به لطف آنتی اکسیدان‌های لوتئین و زآگزانتین که به تنظیم دقیق بینایی کمک می‌کنند از سلامت چشم محافظت می‌کند.

 انگور فرنگی سیاه

حاوی فلاونوئید‌هایی است که همراه با ورزش می‌تواند خطر اختلال نعوظ را کاهش دهد.

گل کلم

گل کلم می‌تواند به کند کردن پیری کمک کند. هم چنین، گل کلم حاوی ماده شیمیایی سولفورافان است  که به کاهش التهاب و خنثی کردن سموم کمک می‌کند و در عین حال از DNA محافظت می‌نماید.

خرما

خرما می‌تواند زایمان طبیعی را آسان‌تر کند. مطالعات نشان داده اند زنان باردار که خرما مصرف می‌کنند در مقایسه با زنانی که خرما مصرف نمی‌کنند زودتر زایمان را انجام می‌دهند.

اقطی(در مناطقی از ایران انگور کولی نیز نامیده می‌شود)

زمانی که دچار سرفه و گلودرد هستید مصرف اقطی برای میان وعده گزینه‌ای عالی می‌باشد.

بری (توت)

مصرف انواع بری (توت) به دلیل مواد مغذی‌ای که درون آن‌ها وجود دارد به کوتاه شدن مدت زمان احساس بیماری کمک می‌کنند و می‌توانند سیستم ایمنی بدن را برای محافظت در برابر آنفولانزا تحریک کنند.

رازیانه

مطالعات نشان داده اند که رازیانه یک سبزی عالی برای خوردن در صورت ابتلا به یائسگی است. هم چنین، رازیانه به تسکین گرگرفتگی، خشکی واژن و اختلالات خواب در زنان یائسه کمک می‌کند.

انگور

تصور می‌شود انگور با مهار رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها به مبارزه با آن‌ها کمک می‌کند. انگور‌ها هم چنین حاوی آنتوسیانین هستند که می‌توانند دیوار سلولی باکتری را از بین ببرند.

ترب کوهی

ترب کوهی برای کاهش وزن کمک کننده است. این چاشنی کم کالری و سرشار از فیبر است و همراهی خوب برای یک وعده غذایی سالم می‌باشد.

کاهوی آیس برگ

به لطف تمام ویتامین‌هایی که دارد برای قلب مفید است. پتاسیم درون آن به تنظیم فشار خون کمک می‌کند و در نتیجه احتمال حمله قلبی را کاهش می‌دهد.

جک فروت

به شما کمک می‌کند بهتر بخوابید. سرشار از منیزیم و آهن است که نقش مهمی در داشتن یک شب خوب دارند.

کیوی

به دلیل داشتن مواد مغذی و محتوای بالای ویتامین ث می‌تواند علائم آسم را تسکین دهد.

لیموترش

سطح سیترات را افزایش می‌دهد که می‌تواند از سنگ کلیه جلوگیری کند. مطالعات نشان داد افرادی که مرکبات مصرف می‌کردند خطر ابتلا به این سنگ‌ها در آنان به میزان قابل توجهی کم‌تر بود.

سبزی خردل

به دلیل توانایی در جلوگیری از تولید سبوم یک ماده روغنی روی سطح پوست می‌تواند به جلوگیری از آکنه کمک کند. مواد مغذی موجود در آن سبزیجات با طعم فلفلی نیز می‌تواند به بهبود شرایط عمومی پوست کمک کند.

شلیل

شلیل می‌تواند به کاهش خطرات بارداری کمک کند. این میوه سرشار از پتاسیم است که به فشار خون کمک می‌کند و می‌تواند فشار خون را همراه با سایر بیماری‌ها متوقف کند.

زیتون

حاوی اولئوروپین  است ترکیبی که سلامت استخوان‌ها را افزایش می‌دهد. نتیجه یک مطالعه در سال گذشته نشان داد افرادی که مقادیر زیادی روغن زیتون فرابکر مصرف می‌کنند ۵۱ درصد کم‌تر در معرض خطر شکستگی پوکی استخوان قرار دارند.

ازگیل

ازگیل می‌تواند به آرامش شما کمک کند. سبزیجات ریشه دار حاوی فالکارینول هستند که باعث تولید سروتونین شیمیایی مغز شده که باعث می‌شود احساس خنکی کنید.

به

سرشار از فیبر است که آن را به یک درمان طبیعی عالی برای یبوست تبدیل می‌کند. مواد مغذی موجود در به می‌تواند انقباضات روده را تحریک کند و هم چنین برای تسکین سوء هاضمه مفید است.

ریواس

به دلیل دارای بودن غلظت بالایی از ویتامین کا می‌تواند به لخته شدن درست خون کمک می‌کند. ریواس هم چنین می‌تواند به بهبود موثرتر زخم‌ها کمک کند.

اسفناج

به احیای کوتیکول‌ها کمک می‌کند. اسفناج می‌تواند باعث رشد ناخن‌های قوی و سالم شود، زیرا حاوی بتاکاروتن و همچنین ویتامین‌های آ و ث می‌باشد. این سبزی هم چنین به احیای کوتیکول‌ها کمک می‌کند.

گوجه فرنگی

ممکن است به افزایش باروری مردان کمک کند. نتیجه یک مطالعه نشان داد که مصرف روزانه ۱۹۸ میلی لیتر گوجه فرنگی در روز به شکل آب میوه باعث افزایش حرکت اسپرم می‌شود.

اوگلی

اوگلی یا نارنگی جامائیکایی سرشار از ویتامین ب ۶ است که می‌تواند سطح انرژی را افزایش دهد. همراه با کربوهیدرات‌هایی که در مرکبات نیز وجود دارد این یک راه طبیعی برای بیدار نگه داشتن خود است.

پیاز ویدالیا (شیرین)

برای تضمین استحکام استخوان‌ها عالی است، زیرا سرشار از ویتامین ث است که به جذب کلسیم کمک می‌کند.

شاهی

یان سبزی می‌تواند به بهبود عملکرد ورزشی شما کمک کند. برگ آن حاوی آهن است که در انتقال اکسیژن در گلبول‌های قرمز خون حین ورزش نقش دارد.

هندوانه

در کاهش درد عضلانی تاخیری در ورزشکاران موثر است.

سیب زمینی شیرین

یک راه عالی برای تقویت باروری است. ترکیبی به نام فیتو استروژن در ریشه آن می‌تواند هورمون‌ها را تنظیم کند که در دوران بارداری فوایدی دارد. سیب زمینی شیرین هم چنین می‌تواند تخمک گذاری را افزایش دهد.

کدو سبز

برای کمک به حفظ وضعیت پروستات مفید است. عصاره دانه آن ممکن است به محدود کردن بزرگ شدن پروستات کمک کند که معمولا باعث مشکلات ادراری و جنسی در مردان مسن می‌شود.

اخبار مرتبط
ویتامین D به بدن شما کمک می‌کند تا کلسیم غذای مصرفی را جذب کند. در واقع این یکی از مهمترین نقش‌های آن است. با این حال، اگر مصرف ویتامین D شما بیش از حد باشد، می‌تواند موجب بروز مشکلاتی در سلامت شما شود
همه می‌دانیم که شکر چقدر برای ما ضرر دارد. اما اعتیاد به آن طوری است که به سختی می‌توانیم ترکش کنیم. به‌نظر می‌رسد به‌جای ترک شکر، باید جایگزین‌هایی برای آن پیدا کنیم. اما چه جایگزین‌هایی؟
بر اساس این گزارش که در مجله Journal of Neuroscience منتشر و رسانه‌های عربی هم آن را بازنشر داده‌اند: محققان بعد از بررسی و تحلیل توانمندی‌های فکر ۷۵۱ شهروند سوئیسی که سن آنها بین ۵۰ تا ۹۱ سال بود و با در نظر گرفتن سطح علمی آنها و اینکه آیا در طول زندگی به بیماری‌های قلبی و عروقی، افسردی، نگرانی مبتلا بوده یا مواد مخدر مصرف کرده‌اند آن را با نتایج سیتی‌اسکن‌های آنها مطابقت دادند.
اگر در طول خواب با مشکلاتی مانند تعریق شبانه، سردرد، تلاش زیاد برای به خواب رفتن و دندان قروچه مواجه هستید به‌احتمال زیاد دچار بیماری‌ای هستید که تاکنون تشخیص داده نشده یا نسبت به درمان آن اقدام نکرده‌اید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها