پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

شگفتی‌های فهرست جدید محصولات ایران خودرو

10 اسفند 1402
شگفتی‌های فهرست جدید محصولات ایران خودرو

فهرست جدید محصولات ایرانخودرو که به‌شکل غیررسمی در کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود، شباهت زیادی با ابتدای سال ندارد. از یک طرف شاهد کنار گذاشتن مدل‌های قدیمی زیادی مثل پژو ۲۰۶، پژو ۴۰۵ و پژو پارس هستیم و از آن طرف مدل‌های دیگری مثل تیپ‌های جدید دنا و تارا به فهرست محصولات ایرانخوردو اضافه شدند. همین الان مدیران ایرانخودرو بحث افزایش قیمت محصولات در آغاز سال آینده را مطرح می‌کنند اما بررسی‌ها مشخص می‌کند در سالی که آرام‌آرام به روز‌های پایانی آن نزدیک می‌شویم، قیمت محصولات ایرانخودرو در کارخانه به بهانه‌های مختلف تا حدود ۷۰ درصد بالا رفته است.

کنار رفتن سه خودرو قدیمی از فهرست محصولات ایرانخودرو

به گزارش بانک اول فهرست محصولات ایرانخودرو در اسفند امسال نسبت به ابتدای سال از سه محصول قدیمی خالی شده است؛ پژو ۲۰۶، پژو ۴۰۵ و پژو پارس.

پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که آخرین عضو از این خانواده به‌حساب می‌آید، از همان ماه‌های ابتدایی امسال از فهرست محصولات ایرانخودرو کنار رفت. البته با انتقال موتور TU۳ به پژو ۲۰۷، هنوز ژن پژو ۲۰۶ در محصولات ایرانخودرو دیده می‌شود و یک نسخه دیگر از پژو ۲۰۷ تحت‌عنوان تیپ پنج، با داشبورد ۲۰۶ طراحی شده است.

پژو ۴۰۵ یکی دیگر از مدل‌های قدیمی ایرانخودرو است و این یکی نیز بعد سه دهه سرنوشتی مثل ۲۰۶ داشت و در ماه‌های پایانی سال، نوبت به انتشار خبر توقف تولید پژو پارس رسید. مدلی که قابلیت اضافه‌شدن آپشن‌های مدنظر سازمان ملی استاندارد را نداشت و نهایتا ایرانخودرو بعد از پشت‌سر گذاشتن انواع و اقسام حاشیه‌ها حاضر به کنارگذاشتن آن از خط تولید شد.

اضافه شدن دو محصول جدید به فهرست محصولات ایرانخودرو

فهرست محصولات ایرانخودرو درقیاس با فروردین امسال با حضور دو محصول نسبتا جدید منتشر شده است. اولی تارا اتوماتیک تیپ V۴ است و دومی دنا پلاس اتوماتیک آپشنال.

تارا اتوماتیک تیپ V۴ اساسا همان تارا اتوماتیک تیپ V۲ است که به آپشن‌های بیشتری مجهز شده وگرنه در بحث فنی همچنان با موتور TU۵ پلاس روبرو هستیم. درعوض همان چندتا آپشن قیمت تارا اتوماتیک تیپ V۴ در کارخانه را نسبت به تیپ V۲، حدود ۱۹۱ میلیون تومان بالا برده است.

دنا پلاس اتوماتیک آپشنال نیز علاوه بر پیشرفت جزیی که در بخش فنی داشته، با آپشن‌های بیشتری مثل سیستم تهویه اتوماتیک دوکاناله و سیستم روشنایی اتوماتیک چراغ‌ها و سیستم کنترل پایداری الکتریکی راهی بازار شده و این یکی نسبت به نسخه قبلی در کارخانه نزدیک ۱۵۰ میلیون بیشتر قیمت دارد. فراموش نکنید دنا پلاس اتوماتیک آپشنال با قیمت تقریبی ۶۹۲ میلیون تومان، گران‌ترین خودرو در فهرست محصولات ایرانخودرو و تمام مدل‌های داخلی است و تارا اتوماتیک V۴ با حول‌وحوش ۶۸۱ میلیون تومان قیمت، در جایگاه دوم قرار می‌گیرد.

همزمان با کنار رفتن ۲۰۶، ۴۰۵ و پژو پارس، مدل‌های دیگری مثل تیپ‌های جدید دنا و تارا به فهرست محصولات ایرانخودرو اضافه شد

افزایش قیمت محصولات ایرانخودرو

قیمت محصولات ایرانخودرو در کارخانه درحدفاصل فروردین تا اسفند تا حدود ۷۰ درصد بالا رفت.

پژو ۲۰۷ دستی سقف‌شیشه‌ای به‌عنوان مثال در فهرست فروردین‌ماه محصولات ایرانخودرو حدود ۲۸۸ میلیون تومان قیمت داشت، اما الان با اسم پژو ۲۰۷ دستی سقف‌شیشه‌ای ارتقایافته، کمی بیش از ۴۹۸ میلیون قیمت دارد.

قیمت پژو ۲۰۷ دستی سقف‌شیشه‌ای در کارخانه به این ترتیب ظرف یک سال نزدیک ۲۱۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد که معادل جهش ۷۲ درصدی است.

تارا دستی که الان با اسم تارا دستی P۱ در فهرست محصولات ایرانخودرو دیده می‌شود، ۵۸۰ میلیون تومان یعنی ۱۶۴ میلیون بیشتر از ابتدای سال قیمت دارد. دنا پلاس اتوماتیک آپشنال نسبت به رقمی که ایرانخودرو در فروردین ماه برای آن تعیین کرده بود، حدود ۵۰ درصد گران شده و بین محصولات مونتاژی می‌توانیم به رشد ۲۸۰ میلیونی قیمت هایما S۷ اشاره کنیم.

بیشتر بدانید| ایرانخودرو براساس آمار‌های رسمی از حیث حجم و تعداد خودرو‌های وارداتی، ششمین شرکت واردکننده خودرو در ماه‌های گذشته بوده است. از کل شش هزار و ۵۳۲ خودرویی که تا پایان بهمن امسال به کشور وارد شده، زحمت ۵۰۶ محصول به دوش ایرانخودرو بوده و بدنیست بدانید سایپا با سهم ۳۰ درصدی از ماجرا، صدرنشین فهرست شرکت‌های واردکننده به‌حساب می‌آید

فهرست محصولات ایرانخودرو سانسور می‌شود؟

فهرست محصولات ایرانخودرو از هشت ماه قبل به این طرف در سایت این خودروساز آپدیت نشده است. آخرین بار فهرست محصولات ایرانخودرو تیرماه امسال به‌شکل رسمی در سایت این خودروساز قرار گرفت و چیزی که الان در کانال‌ها و سایت‌های حوزه خودرو به‌اسم فهرست محصولات ایرانخودرو در اسفندماه دست‌به‌دست می‌شود، سروشکل غیررسمی دارد. در حالت خوشبینانه می‌توانیم بگوییم ماجرای زیان انباشته و این حرف‌ها آنقدر جدی است که دوستان با مشکلات زیادی مثل پرداخت حقوق نیروی کار روبرو هستند. در حالت بدبینانه هم احتمالا تمایلی برای انتشار فهرست جدید محصولات از سوی خود ایرانخودرو وجود ندارد و با چیزی شبیه سانسور فهرست محصولات ایرانخودرو طرف هستیم.

اخبار مرتبط
نسل چهارم هیوندای توسان فعلی از سال ۲۰۲۰ در ایالات متحده عرضه شد. اکنون این شاسی بلند جمع و جور بالاخره برای مدل سال ۲۰۲۵ فیس لیفت شده است. اگرچه ممکن است در نمای بیرونی بدون تغییر به نظر برسد، اما تغییرات اندکی در جلوپنجره و قسمت پایینی سپر وجود دارد که باعث می‌شود توسان عریض‌تر به نظر برسد.
تورم وسایل نقلیه از ابتدای سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۹۲ درصد بوده است که ادامه‌ این روند برای بازار خودرو در سال ۱۴۰۳ نشان از رشد ۳۹درصدی قیمت‌ها در بازار خودرو دارد.
ساینا دنده‌ای ساده یکی از ارزان‌ترین سواری‌های صفرکیلومتر است و ۳۸۰ میلیون قیمت دارد. کوییک دنده‌ای ۳۸۵ میلیون فروخته می‌شود و قیمت تیبا صندوقدار به ۳۹۰ میلیون تومان رسیده است.
با انتشار گزارش تلفیقی ۶ ماهه شرکت ایران خودرو مشخص شد که جمع کل زیان انباشته صنعت خودروسازی از مرز ۲۰۰ هزار میلیارد تومان عبور کرده است. از این میزان ۱۰۶ هزار میلیارد تومان مربوط به ایران خودرو ۸۹ هزارو ۵۲۷ میلیارد تومان مربوط به گروه سایپا و ۲۰ هزارو ۵۸۷ میلیارد تومان مربوط به پارس خودرو است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها