جمعه, 31 فروردین 1403 2024,April

استعلام چک بر اساس اقلام اطلاعاتی به آسانی

10 اسفند 1402
استعلام چک بر اساس اقلام اطلاعاتی به آسانی

چک‌های صیادی از سال ۱۴۰۰ با هدف افزایش امنیت معاملات و کاهش کلاهبرداری‌ها جایگزین چک‌های کاغذی شده‌اند. افراد برای استفاده از این چک‌ها باید به سامانه صیاد مراجعه کنند و نقل و انتقالات آن را ثبت کنند. یکی از مهم‌ترین ابزارهای این سامانه، استعلام چک بر اساس اقلام اطلاعاتی است. استعلام چک براساس اقلام اطلاعاتی به گیرنده چک این امکان را می‌دهد که قبل از دریافت چک، از ثبت آن در سامانه صیاد توسط صادرکننده اطمینان حاصل کند. بنابراین اگر قصد استعلام چک ثبت شده آن هم با اقلام اطلاعاتی را دارید این مطلب را دنبال کنید

استعلام چک بر اساس اقلام اطلاعاتی

به گزارش بانک اول امکان استعلام چک براساس اقلام اطلاعاتی فراهم شد این اخباری بود که درسال ۱۴۰۰، چند ماه پس از ارائه سامانه صیادی منتشر شد. اما شاید از خود بپرسید چگونه براساس اطلاعات روی برگه چک ثبت شده استعلام بگیریم؟ استعلام چک ثبت شده یا همان استعلام چک براساس اقلام اطلاعاتی یکی از خدمات اختیاری سامانه چک صیادی می‌باشد. این موضوع بدین معنا است که افراد برای نقل و انتقال چک نیاز نیست که حتماً در سامانه این کار را انجام دهند؛ اما بهتر است تا حد امکان از این خدمت استفاده گردد.

 زیرا با استفاده از این خدمت کلاه‌برداری‌ها و سوءاستفاده از چک صیادی به شدت کاهش می‌یابد. استعلام ثبت چک صیادی بدین منظور است که دریافت کننده چک باید پیش از دریافت چک از ثبت آن توسط صادر کننده اطمینان حاصل نماید؛ زیرا در صورتی که ثبت چک انجام نشده باشد فیزیک چک هیچ تفاوتی با یک کاغذ باطله ندارد.

 بنابراین اگر قصد استعلام چک صیادی براساس اقلام اطلاعاتی (استعلام ثبت چک صیادی) را دارید توصیه می‌کنیم از روش‌های زیر مانند:

  1. سامانه استعلام چک براساس اقلام اطلاعاتی
  2. استعلام ثبت چک صیادی از طریق همراه بانک‌ها

در ادامه با نحوه استعلام ثبت چک بر اساس اقلام اطلاعاتی آشنا خواهید شد.

سامانه استعلام چک براساس اقلام اطلاعاتی

 می‌توانید به چند طریق از ثبت چک به نام خودتان اطمینان حاصل کنید. یکی از این روش‌ها استفاده از سامانه استعلام چک می‌باشد. برای این کار کافی است مراحل زیر را با دقت انجام دهید:

ابتدا سامانه استعلام چک صیادی بانک مرکزی را در مرورگر خود جستجو کنید و روی اولین گزینه کلیک نمایید.

در صفحه جدید، روی گزینه نظام‌های پرداخت و زیرساخت کلیک کنید.

سپس از سمت راست گزینه «استعلام چک» را انتخاب نمایید.

در صفحه باز شده گزینه «استعلام چک بر اساس اقلام اطلاعاتی چک» را انتخاب کنید.

سپس اطلاعات خواسته شده را با دقت وارد کنید، این اطلاعات نظیر کدملی، تاریخ چک، شناسه صیادی روی چک، نوع مشتری و مبلغ آن است

 در نهایت نتیجه به شما اعلام می‌گردد.

استعلام ثبت چک صیادی از طریق همراه بانک‌ها

همچنین شما می‌توانید برای استعلام چک بر اساس اقلام اطلاعاتی چک از همراه بانک‌های مختلف استفاده کنید اما به خاطر داشته باشید که برای استعلام ثبت چک هر بانکی باید برنامه همان بانک را نصب داشته باشید به عنوان مثال شما برای استعلام ثبت چک صیادی بانک ملت باید حتماً همراه بانک ملت را روی گوشی خود نصب داشته باشید.

استعلام چک قدیمی

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم سامانه صیادی از سال ۱۴۰۰ به بعد به‌منظور حفظ امنیت و کاهش کلاه‌برداری‌ها ارائه شده است. در این سامانه افراد باید از طریق شناسه ۱۶ رقمی روی فیزیک چک، آن را ثبت، تایید، رد، انتقال و حتی استعلام بگیرند. اما باید بدانید که شناسه ۱۶ رقمی گفته شده فقط روی چک‌های صیادی درج شده‌اند و چک‌های قدیمی متاسفانه این شناسه را ندارند. به همین منظور افراد نمی‌توانند از چک‌های قدیمی استعلام بگیرند.

درنهایت

استعلام چک صیادی بر اساس اقلام اطلاعاتی، یکی از خدمات اختیاری سامانه صیاد می‌باشد که به فرد اطمینان می‌دهد که چک توسط صادرکننده در سامانه به نام او ثبت شده است یا خیر؟

اخبار مرتبط
اسماعیل محمدجانی ضمن تشریح آخرین وضعیت عملیاتی‌سازی ابزارهای نوین تأمین مالی زنجیره تأمین مانند اوراق گام و فاکتورینگ از عملیاتی‌سازی ابزار «برات الکترونیکی» در آینده نزدیک و هم‌چنین اجرایی‌سازی ابزار جدید تأمین مالی با عنوان «کارت رفاهی متصل به اوراق گام» در سال جاری خبر داد.
در زمان دریافت هر فقره چک از شخص صادرکننده، باید در مورد نقد شدن آن کاملاً مطمئن شوید. همان‌طور که گفتیم، وضعیت نقدینگی چک صیادی برعکس چک‌های قدیمی قابل بررسی است. در واقع برخلاف گذشته، می‌توانید از خوش‌حسابی صاحب چک و وضعیت اعتباری او مطمئن شوید.
در ادامه هم سیاوش غیبی پور دیگر کارشناس اقتصادی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: افزایش شفافیت در حوزه معاملاتی که با چک‌های الکترونیکی شکل می‌گیرد علاوه بر مزیت‌هایی که برای خود افراد دارد در بحث‌های مالیاتی و موارد اقتصادی هم به کمک دولت خواهد آمد. همچنین می‌تواند به رونق معاملات و حتی کاهش بار ترافیکی و صرفه جویی در زمان و هزینه‌ها نیز کمک شایانی کند.
رنگ ظاهری همه چک‌های صیادی جدید بنفش است، ولی رنگ‌بندی دیگری برای استعلام سابقه اعتباری صادرکنندگان چک صیادی وجود دارد. شما می‌توانید با استفاده از برنامه‌های پرداخت موبایل و سایت بانک مرکزی، وضعیت اعتباری صادرکننده چک را بررسی کنید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها