چهارشنبه, 29 فروردین 1403 2024,April

اگر یارانه تشویقی می خواهید این کد را بزنید!

10 اسفند 1402
اگر یارانه تشویقی می خواهید این کد را بزنید!

استفاده از کد دستوری (#کد ملی*۴۳۸۵۷*۴*) را به عنوان کد استعلام دهک خانوار معرفی کردند که اشتباه است و تنها کاربرد این کد برای اطلاع از اینکه فرد، از یارانه برخوردار است یا خیر، می‌باشد.

به گزارش بانک اول وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به این‌که «نزدیک به ۳۷ میلیون نفر از طرح فجرانه کالابرگ استفاده کرده‌اند»، عنوان کرد: مرحله اول این طرح تا ۱۷ اسفند ادامه دارد و بعد از آن دو ماه به صورت ماهانه هر ماه جداگانه اعتبارات را شارژ خواهیم کرد.

سید صولت مرتضوی صبح چهارشنبه دوم اسفند ۱۴۰۲ در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران گفت: «طرح کالابرگ از اسفند پارسال آغاز شد و روش‌های مختلف و ابداعاتی را اجرایی کردیم که در دهه فجر امسال به اوج این طرح رسیدیم و مقرر شد یارانه مضاعف یا تشویقی برای هفت دهک جامعه پیش‌بینی و به صورت کالابرگ الکترونیکی پرداخت شود.»

وی با بیان این‌که «طرح فجرانه کالابرگ با موفقیت اجرا شد و در مرحله نخست به مدت سه ماه ادامه دارد»، افزود: مرحله اول آن که از ۱۸ بهمن‌ماه آغاز شد تا روز گذشته تقریبا با استقبال ۱۲ میلیون و ۸۹۲ هزار و ۱۶ خانوار مواجه بوده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین گفت: حدودا جمعیتی بالغ بر ۳۷ میلیون نفر یعنی حدود ۶۲.۵ درصد تاکنون از این طرح فجرانه کالابرگ استقبال کرده‌اند و مرحله اول این طرح تا ۱۷ اسفند ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: دهک‌های درآمدی که از طرح فجرانه کالابرگ استفاده کرده‌اند شامل دهک یک ۸۵.۷، دهک دو ۶۸ درصد، دهک سه ۶۹ درصد، دهک چهار ۸۴ درصد، دهک پنج ۴۳ درصد، دهک ششم ۴۶ درصد و دهک هفت ۴۲ درصد هستند.

مرتضوی در ادامه بیان کرد: معدل اعتباری که صورت گرفته است و خریدی که از بنگاه‌های مختلف هم شرکت‌های زنجیره‌ای و هم فروشگاه‌های عمومی تاکنون صورت گرفته است ۳۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان ۳۴.۶ همت خرید شده است که از این مجموع ۷.۸ همت از یارانه و ۲۶.۸ از منابع مردم استفاده شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان گفت: دهک‌های مختلف خیلی تعجیل نداشته باشند مرحله اول این طرح تا ۱۷ اسفند ادامه دارد و دو ماه دیگر هم بعد از ۱۷ اسفند به صورت ماهانه هر ماه جداگانه اعتبارات را شارژ خواهیم کرد و امید است بتوانیم بخشی از وظایفمان را نسبت مردم به‌خصوص به دهک‌های ضعیف ایفا کرده باشیم.

مسئولان وزارت کار با انتشار گزارشی، اطلاعات مربوط به اجرای طرح کالابرگ را به همراه جزئیات دیگری از اجرای این طرح اعلام کردند.

این طرح طبق گفته صولت مرتضوی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی به مدت سه ماه و به منظور ثبیت قیمت‌ها آغاز شده است و نکته مهم درباره آن افزایش مبلغ یارانه تشویقی نسبت به دوره گذشته است. بنا به آنچه علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در نشست خبری اخیر خود درباره طرح فجرانه بیان کرده است: مبلغ ۴۰۰ هزار تومانی کالابرگ با ۲۲۰ هزار تومان افزایش به ازای هر نفر به ۶۲۰ هزار تومان می‌رسد. به طور مثال یک خانواده ۴ نفره مبلغ ۲ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.

چگونه یارانه تشویقی به خانوار تعلق می‌گیرد؟

فروشگاه‌های افق کوروش، جانبو، دیلی مارکت، فروشگاه هفت، گندم طلایی، رفاه در سراسر کشور تحت پوشش طرح کالابرگ الکترونیکی هستند.

با توجه به طرح جدید یارانه کالا برگ الکترونیکی که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام شده است، ۶۱ میلیون نفر از مستحقان دریافت یارانه هفتگی با درآمد پایین، در صورت خرید یکی از ۱۱ قلم کالای اساسی از فروشگاه‌های متصل به شبکه کالابرگی، از مبلغ ۱۲۰ هزار تومان یارانه تشویقی به مبلغ ۲۲۰ هزار تومان یارانه افزایش می‌یابند. این قلم‌های کالایی عبارتند از: برنج، گوشت گوساله (گرم و منجمد)، حبوبات، شیر کم چرب، پنیر، ماست دبه ۲.۵ کیلویی، مرغ (گرم و منجمد)، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی و قند و شکر.

فروشگاه‌های افق کوروش، جانبو، دیلی مارکت، فروشگاه هفت، گندم طلایی، رفاه در سراسر کشور تحت پوشش طرح کالابرگ الکترونیکی هستند.

افراد مشمول طرح کالابرگ الکترونیکی که می‌خواهند مبلغ یارانه واریزی خود را به خرید کالا اختصاص دهند، می‌توانند برای اطلاع از آمار و ارقام موجود در حساب خود، شارژ حساب توسط دولت، فروشگاه‌های متصل به شبکه نزدیک محل سکونت، کالا‌های تحت پوشش و نحوه استفاده از کارت و کد اعتباری خود و حتی پاسخ به سوالات‌شان، به اپلیکیشن تلفن همراه «شما» (شبکه ملی اعتبار) مراجعه این این نرم‌افزار را روی تلفن همراه خود (از این لینک مستقیم) نصب کنند.

سید صولت مرتضوی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی، درباره مرحله جدید طرح ملی کالابرگ الکترونیکی با عنوان ” طرح فجرانه ” به شرح زیر نوشت: با توجه به لطف خداوند و با اعتماد مردم، مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیکی با استقبال بسیار خوبی روبرو شده است. در مدت ۱۰ روز از آغاز این طرح، حدود ۹ میلیون و ۱۵۳ هزار خانوار، معادل تقریباً ۳۰ میلیون نفر، در آن شرکت کرده‌اند.

وی افزود: استفاده از ۲۲۰ هزار تومان اعتبار تشویقی ماهانه به ازای تعداد اعضای خانوار، تا ۱۷ اردیبهشت با خرید ۱۱ کالای اساسی از ۲۱۰ هزار فروشگاه متصل به طرح امکان‌پذیر است.

نقش دولت در واریز یارانه‌های تشویقی به جامعه بسیار حائز اهمیت است. دولت معمولاً برنامه‌ها و سیاست‌هایی را برای تشویق و حمایت از اقشار ضعیف و نیازمند جامعه تدوین می‌کند. یارانه‌های تشویقی به عنوان یکی از ابزار‌های مهم دولت در تعادل اجتماعی و کاهش نابرابری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند

نقش دولت در واریز یارانه‌های تشویقی عموماً شامل موارد زیر است:

برنامه‌ریزی و تدوین سیاست‌ها: دولت مسئول برنامه‌ریزی و تدوین سیاست‌های مربوط به یارانه‌ها است. این سیاست‌ها شامل تعیین مبلغ و نوع یارانه‌ها، مدت زمان پرداخت و شرایط لازم برای دریافت آن‌ها است.

جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات: دولت برای اجرای صحیح برنامه‌های یارانه‌دهی نیاز به جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات دارد. این اطلاعات می‌تواند شامل اطلاعات مالی و اقتصادی، اطلاعات جمعیتی و اجتماعی، و اطلاعات مربوط به شرایط افراد دریافت کننده یارانه باشد.

اجرا و پرداخت یارانه‌ها: دولت مسئول اجرا و پرداخت یارانه‌های تشویقی است. این شامل تشکیل سازمان‌ها و سامانه‌های مربوطه، ثبت نام دریافت کنندگان، بررسی صحت و شرایط دریافت یارانه، و انتقال مستقیم و پرداخت به دریافت کنندگان است.

نظارت و کنترل: دولت مسئول نظارت و کنترل صحیح بر فرایند پرداخت یارانه‌ها است. این شامل بررسی و تحقیق در مورد سوءاستفاده و تقلب در دریافت یارانه، ارائه گزارش‌های مربوطه و اتخاذ تدابیر قانونی برای جلوگیری از تخلفات است.

اطلاع‌رسانی و آموزش: دولت مسئول اطلاع‌رسانی به جامعه درباره یارانه‌های تشویقی، شرایط دریافت و اهداف آن‌ها است. همچنین، ارائه آموزش‌های مربوطه به افراد و خانواده‌های نیازمند نیز بر عهده دولت است.

به طور کلی، دولت نقش مهمی در برنامه‌ریزی، اجرا، نظارت و کنترل یارانه‌های تشویقی دارد تا از اهداف اجتماعی و اقتصادی مورد نظر خود برخوردار شود. این نقش شامل تدوین سیاست‌های مناسب، جمع‌آوری اطلاعات، پرداخت یارانه‌ها، نظارت بر فرایند و پیشگیری از تخلفات است.

استعلام یارانه دهک خانوار با کد دستوری:

استفاده از کد دستوری (#کد ملی*۴۳۸۵۷*۴*) را به عنوان کد استعلام دهک خانوار معرفی کردند که اشتباه است و تنها کاربرد این کد برای اطلاع از اینکه فرد، از یارانه برخوردار است یا خیر، می‌باشد.

اخبار مرتبط
رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان با اشاره به ثبت آخرین به‌روزرسانی دهک‌بندی خانوارها، گفت: باتوجه به اینکه آخرین به‌روزرسانی دهک‌بندی‌ها در دی ماه سال گذشته انجام شده است، مرحله بعدی اوایل شهریورماه انجام می‌شود. علیرضا محمدی، اظهار کرد: مطابق قانون بودجه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است نسبت به به‌روزرسانی داده‌های ثبتی، متقن و قابل اتکا دریافتی از دستگاه‌های مختلف برای دهک‌بندی و وسع‌سنجی خانوارها، ۲ بار در سال (هر ۶ ماه یکبار) اقدام کند.
یارانه کمک معیشتی مرحله ۱۵۸ مربوط به فروردین‌ماه ۱۴۰۳ به حساب تمام سرپرستان خانوار دهک‌های اول تا سوم در سراسر کشور واریز و از ساعت ۲۴ روز شنبه ۲۵ فروردین‌ماه قابل برداشت است.
رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان با اشاره به ثبت آخرین به‌روزرسانی دهک‌بندی خانوارها، گفت: باتوجه به اینکه آخرین به‌روزرسانی دهک‌بندی‌ها در دی ماه سال گذشته انجام شده است، مرحله بعدی اوایل شهریورماه انجام می‌شود.
اساس لایحه بودجه ۱۴۰۳ دولت ۳۱۵ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی و معیشتی و کالابرگ الکترونیک پیش‌بینی کرده که این رقم نسبت به سال قبل تغییری نکرده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها