پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403 2024,April

کدام وام‌های قرض‌الحسنه کارمزدشان صفر است؟

10 اسفند 1402
کدام وام‌های قرض‌الحسنه کارمزدشان صفر است؟

به‌دنبال اظهارات وزیر اقتصاد مبنی‌بر صفر شدن کارمزد وام‌های خرد قرض‌الحسنه از ابتدای دی ماه، مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از کارمزد صفر برای وام‌های زیر۲۰ میلیون تومان خبر داد.

به گزارش بانک اول ، احسان خاندوزی چندی پیش اعلام کرد که امسال میزان برخورداری مردم از تسهیلات در تنها بانک قرض‌الحسنه دولتی کشور دو برابر افزایش یافته است و تا پایان سال نیز تعداد تسهیلات‌گیرندگان از این بانک به بیش از سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر می‌رسد.

به گفه وی، میزان تسهیلات در مقایسه با پارسال ۶۰ درصد افزایش مبلغی خواهد داشت.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین خاطرنشان کرد: کارمزد تسهیلات وام‌های خرد نیز از دی ماه صفر شده و برای سال آینده تلاش این است که به‌ مرور برای وام‌های متوسط و با سطوح بالاتر سطح کارمزد از چهار درصد کمتر و کمتر شود.

مراجعه به برخی شعبه‌های بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، حاکی از آن است که وام خرد، همچنان با کارمزد چهار درصدی ارائه می‌شود. بانکدارها در پاسخ به اینکه چرا همچنان کارمزد چهار درصدی ارائه می‌شود، این‌طور توضیح می‌دهند که منظور از وام‌های خرد، وام‌های ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومانی است. این در حالی است که از سال ۱۴۰۰، اصطلاح وام خرد به وام‌های کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان تعلق می‌گیرد. 

همچنین در این راستا سعید شمسی‌نژاد - مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران - توضیحاتی را ارائه داد.

شمسی‌نژاد به ایسنا توضیح داد که کارمزد وام‌های زیر ۲۰ میلیون تومان از اول دی‌ماه صفر شده است که این رقم از سال آینده پله پله بالاتر می‌رود.

به گفته وی، الزاماتی هم نزد بانک مرکزی و دستورالعمل‌ها وجود دارد که اگر آن را انجام دهند، این افزایش سریع‌تر انجام می‌شود و محدودیتی در وام‌های خرد وجود ندارد.

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به عنوان تنها بانک قرض الحسنه دولتی، وام‌ دیگری هم دارد که همان وام کالا یا کالاکارت است با سقف ۱۰۰ میلیون تومان که شرایط پرداخت این وام هم به‌همان صورت و با پازداخت با کارمزد چهار درصدی خواهد بود.

اخبار مرتبط
وام ازدواج از جمله تسهیلاتی است که دولت برای آغاز زندگی مشترک جوانان درنظر گرفته است و هرساله تعداد زیادی از زوجین، این وام را دریافت می‌کنند. اما چگونه وام ازدواج را زودتر بگیریم؟ کدام بانک برای دریافت وام ازدواج بهتر است؟
نداشتن بدهی معوق و چک برگشتی، عدم استفاده قبلی از وام کالا و خرج کردن این مبلغ در فروشگاه‌های طرف قرارداد بانک ملت از دیگر شروط استفاده از این وام محسوب می‌شود. این تسهیلات در قالب کارت اعتباری به متقاضیان واجد شرایط پرداخت شده و نرخ سود آن 23 درصد و مدت زمان بازپرداخت آن بین 12 تا 36 ماه متغیر است.
در حال حاضر بانک‌های ملت، ملی، مسکن، صادرات، بانک رفاه کارگران، سپه، تجارت، شهر، سامان، پاسارگاد، خاورمیانه، پارسیان، سینا، کارآفرین، آینده، گردشگری، اقتصاد نوین، ایران زمین، پست بانک و موسسه اعتباری ملل به عنوان بانک‌های عامل پرداخت وام ودیعه مسکن معرفی شده‌اند.
طبق ابلاغیه جدید، بانک‌های عامل، برای پرداخت این وام باید فقط یک ضامن رسمی از متقاضی بخواهند؛ اما این وام قرض‌الحسنه که به نام وام خرد و فوری هم معروف است، خیلی هم دریافتش فوری نیست!

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها