جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

بهترین محل برای سرمایه‌گذاری کجاست؟

24 خرداد 1401
بهترین محل برای سرمایه‌گذاری کجاست؟

به گزارش بانک اول این مقدار بازده هزاردرصد بیشتر از میانگین بازده بازار سکه به‌عنوان دومین بازار پربازده سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران است.
 این روز‌ها در شرایطی که میانگین تورم سالانه به 42.7درصد رسیده این پرسش مطرح است که برای حفظ ارزش دارایی‌های نقدی چه باید کرد؟ به‌طور معمول تورم به کاهش ارزش پول منجر می‌شود و این موضوع اهمیت سرمایه‌گذاری در بازار‌ها را بیشتر می‌کند؛ زیرا راکد ماندن دارایی‌های مالی موجب کاهش قدرت خرید و ارزش آن می‌شود. در چنین شرایطی مروری بر یک دهه سرمایه‌گذاری در بازار‌های موازی ایران بیانگر نکات جالبی است و به این پرسش پاسخ می‌دهد که بهترین محل برای سرمایه‌گذاری کجاست؟

بازده 2382 درصدی
آمارها نشان می‌دهد در طول 10سال اخیر بازار سهام با فاصله بسیار زیادی نسبت به سایر بازارها بیشترین بازده را نصیب سرمایه‌گذاران کرده است. مجموع نرخ تورم یک دهه گذشته 513درصد ارزیابی می‌شود؛ به این ترتیب بورس توانسته با قدرت از دارایی سرمایه‌گذاران محافظت کند. شاخص کل بورس تهران که بیانگر میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بازار سهام است نشان می‌دهد این شاخص در ابتدای آبان‌ماه 1388در محدوده 12هزارو 176واحد در نوسان بوده؛ این شاخص در دوره 10ساله گذشته یعنی تا ابتدای آبان امسال در مجموع با 290هزار واحد رشد به رقم 302هزارو 176واحد رسید، این اعداد نشان می‌دهد سرمایه‌گذارانی که در یک دهه گذشته در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند به‌طور متوسط 2382درصد بازده به‌دست آورده‌اند. این مقدار بازده هزار درصد بیشتر از بازده سرمایه‌گذاری در بازار سکه، به‌عنوان دومین بازار پربازده اقتصاد ایران است.
مطابق داده‌های موجود، قیمت هر سکه بهار آزادی در ابتدای آبان‌ماه 88، معادل 253هزارتومان بود. این مقدار در آبان‌ماه امسال به 3میلیون و 961هزار تومان رسید. به این ترتیب میانگین بازده بازار سکه بهار آزادی در 10سال گذشته 1466درصد ارزیابی می‌شود. همچنین سرمایه‌گذارانی که بخشی از نقدینگی‌شان را در 10سال اخیر به دلار تبدیل کرده‌اند ارزش هر دلارشان 1035درصد رشد کرده است.

تورم و سپرده گذاری بانکی - اگر فردی 10سال پیش بخشی از درآمدهایش را در حساب‌های بلندمدت بانکی با نرخ سود 20درصد سپرده‌گذاری می‌کرد اگرچه بازدهی همسان با تورم 513درصدی به‌دست می‌آورد اما این مقدار بازده به‌مراتب کمتر از بازده بازار‌های طلا، ارز، مسکن و بورس می‌بود؛ ضمن اینکه باید درنظر گرفت سپرده‌گذاری بانکی، تابعی از سیاست‌های بانک مرکزی است؛ زیرا در یک دهه گذشته سیاست‌های نرخ سود بارها تغییر کرده و حتی در دوره‌های چندساله بین 12تا 15درصد در نوسان بوده است. هم‌اکنون نیز نرخ سود رسمی برای بانک‌ها 15درصد است و فقط برخی بانک‌ها بدون درنظر گرفتن سیاست‌های بانک مرکزی نرخ سود 20درصدی به سپرده‌های بانکی اعطا می‌کنند.
براساس گزارش همشهری، به این ترتیب اگر فردی 10سال پیش یک میلیون تومان از پس‌انداز‌هایش را در سپرده‌های بانکی با نرخ سود 20درصد سرمایه‌گذاری می‌کرد ارزش این نقدینگی در آبان‌ماه امسال به‌صورت مرکب به 5میلیون و 160هزار تومان می‌رسید؛ درحالی‌که اگر همین مقدار پول در بورس سرمایه‌گذاری می‌شد ارزش آن به 23میلیون و 820هزار تومان می‌رسید.

رشد 11 میلیون تومانی مسکن
مقایسه آماری بازده بازارها دریک دهه گذشته نشان می‌دهد مسکن، سومین محل مناسب برای حفظ ارزش دارایی‌ها در مقابل تورم و کاهش ارزش پول بوده است. میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در مناطق 22گانه شهر تهران در یک دهه گذشته 11میلیون تومان افزایش یافته و از یک میلیون و 640هزار تومان به 12میلیون و 667هزار تومان در آبان امسال رسیده؛ به این ترتیب میانگین بازده بازار مسکن در 10سال گذشته 672درصد بوده که بیشتر از مقدار بازده سپرده‌گذاری بانکی و حتی خرید خودروست، اما در مقابل بازده کمتری نسبت به سرمایه‌گذاری در بورس، طلا و ارز دارد. با این حال ویژگی‌های بازار مسکن و در عین حال مصرفی بودن بخش بزرگی از این بازار، مسکن را به‌عنوان یک بازار پرقدرت برای سرمایه‌گذاری در ایران تبدیل کرده است.
همچنین محاسبه میانگین قیمت سبدی شامل 7خودروی داخلی در 10سال گذشته نشان می‌دهد میانگین قیمت خودرو‌های تولید داخل در این مدت 587درصد افزایش یافته است که این مقدار رشد بیشتر از میانگین تورم 513درصدی در یک دهه گذشته است، اما در مقابل کمتر از بازده بازارهای طلا، ارز، مسکن و بورس است.



-میانگین نرخ تورم در یک دهه گذشته 513درصد ارزیابی می‌شود.
-بازار سهام با 2382درصد رشد، پر بازده‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاران در طول یک دهه گذشته بوده است.
- بازده سرمایه‌گذاری در بازار سکه بهار آزادی در 10سال گذشته 1466درصد رشد  داشته است.
-قیمت هر سکه بهار آزادی از 253هزار تومان در ابتدای آبان 88به 3میلیون و 961هزار تومان در آبان امسال رسیده است .
-میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بازار دلار در 10سال گذشته 1035درصد تخمین زده می‌شود.
- بازده 10ساله سپرده‌گذاری در حساب‌های بلندمدت بانکی 513درصد ارزیابی شده است.
-میانگین بازده بازار مسکن در 10سال گذشته 672درصد تخمین زده می‌شود.
-دریک دهه گذشته مسکن سومین محل مناسب برای حفظ ارزش دارایی‌ها بوده، در این دوره میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در تهران 11میلیون تومان افزایش یافته است.
- محاسبه بازده سرمایه‌گذاری در یک سبد شامل 7خودروی داخلی در 10سال گذشته نشان می‌دهد میانگین قیمت خودرو در این مدت 587درصد افزایش یافته که کمتر از بازده بازارهای طلا، ارز، مسکن و بورس است.

اخبار مرتبط
شاخص فرابورس ایران نیز در معاملات امروز و در ادامه روند نزولی خود با ۵۱ واحد رشد، از مرز ۲۶ هزار واحد عبور کرد و به ۲۶ هزار و هفت واحد رسید.
یک کارشناس اقتصادی درباره موضوعات مختلف اعم از انس طلا، رمزارز، بورس ایران معتقد است سال آینده باید بهترین پرتفو را از میان این گزینه ها انتخاب کرد.
به این ترتیب به نظر می‌رسد اگرچه بازار سهام طی روزهای آینده ممکن است فراز و فرودهایی را تجربه کند اما دست کم تا پیش از آغاز فصل مجامع، عرصه چرخش سرمایه باشد.
سازمان خصوصی سازی در 2 اطلاعیه جداگانه قیمت پایه و شرایط عرضه سهام دو شرکت فرهنگی ورزشی استقلال و پرسپولیس را اعلام کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها