پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

چرا «وتجارت» و «وبصادر» می‌خرند؟ | نگاهی به یک روایت بازاری

24 خرداد 1401
 چرا «وتجارت» و «وبصادر» می‌خرند؟ | نگاهی به یک روایت بازاری

به گزارش بانک اول تا این لحظه ارزش معاملات سهام بانک تجارت بیش از 166 میلیارد تومان و ارزش معاملات سهام بانک صادرات به حدود 88 میلیارد تومان رسیده است. عرضه‌ها پرقدرت بوده اما میزان تقاضا به خصوص در بانک تجارت کاملا چشم‌گیر است و تا لحظه تنظیم این گزارش نیز این سهم از سقف عقب ننشسته است. در این گزارش تنها به روایت‌های بازاری که به نظر می‌رسد بر روند قیمتی سهم اثرگذار بوده پرداخته می‌شود و فارغ از نگاه تحلیلی «دنیای بورس» است.

علت رشد قیمتی سهام بانک تجارت و صادرات را برخی در نمودار زیر عنوان می‌کنند. بر این اساس عنوان می‌شود که سهام این دو سهم بانکی از بازدهی چشم‌گیر بورس در سال 98 جا مانده است و با توجه به قیمت پایین آن‌ها (از نظر اندازه و نه ارزش‌گذاری سهم) این نمادها توانایی رشد قیمت را دارا هستند. بازدهی بورس تهران از ابتدای سال به حدود 140 رسیده است و این در حالی است که «وتجارت» تنها 38 درصد و «وبصادر» تنها 61 درصد بازدهی را از ابتدای سال تجربه کرده‌اند. بر این اساس همین موضوع از نگاه فعالان بازار سهام دلیل خوبی برای رشد قیمتی مطرح می‌شود.

در چرایی استفاده از چنین استدلالی عنوان می‌شود که ارزش بازار این دو بانک نیز باید با کل بازار تعدیل شود. بر این اساس یا باید سهام مسیر اصلاح را در پیش گرفته و بخشی از رشد قیمتی خود را از دست بدهد تا این‌که این نمادها باید مسیر صعودی را تجربه کرده و خود را با ارزش جدید بازار سهام و دیگر نمادها هماهنگ سازند. البته در پاسخ به این‌که آیا نباید مسیر قیمتی از ابتدای 97 در نظر گرفته شود نیز پاسخ مناسبی دریافت نشد اما به اعتقاد این افراد معیار بررسی سال 98 است.

به هر حال با چنین استدلالی سهام این بانک‌ها در حال رشد است و در شرایطی که دیگر سهام رشد قابل توجهی را تجربه کرده‌اند این نمادها نیز به دنبال جبران عقب‌افتادگی از بازار برآمده‌اند. در نگاه کلی نیز با توجه به این‌که قیمت این نمادها از کف قیمتی یک سال اخیر خود فاصله کمتری در مقایسه با دیگر نمادهای بازار گرفته (قیمتی کنونی فاصله چندانی با کف قیمتی سالانه دارا نیست، البته در مقایسه با دیگر نمادهای بازار) در نتیجه از نگاه معامله‌گران این نمادها در میان دیگر سهام با رشدهای عجیب قیمتی امن‌تر به نظر می‌آیند.

اخبار مرتبط
شاخص فرابورس ایران نیز در معاملات امروز و در ادامه روند نزولی خود با ۵۱ واحد رشد، از مرز ۲۶ هزار واحد عبور کرد و به ۲۶ هزار و هفت واحد رسید.
یک کارشناس اقتصادی درباره موضوعات مختلف اعم از انس طلا، رمزارز، بورس ایران معتقد است سال آینده باید بهترین پرتفو را از میان این گزینه ها انتخاب کرد.
به این ترتیب به نظر می‌رسد اگرچه بازار سهام طی روزهای آینده ممکن است فراز و فرودهایی را تجربه کند اما دست کم تا پیش از آغاز فصل مجامع، عرصه چرخش سرمایه باشد.
سازمان خصوصی سازی در 2 اطلاعیه جداگانه قیمت پایه و شرایط عرضه سهام دو شرکت فرهنگی ورزشی استقلال و پرسپولیس را اعلام کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها