پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403 2024,April

نرخ سود سپرده بانکی در کدام کشورها بالا است؟

24 خرداد 1401
نرخ سود سپرده بانکی در کدام کشورها بالا است؟

به گزارش بانک اول با کاهش نرخ سود بانکی نرخ سود تسهیلات و هزینه های تولید نیز کاهش می یابند و در نتیجه قیمت کالاها و خدمات نیز کاهش خواهند یافت و در ادامه نیز می تواند به صورت نسبی قدرت خرید مردم را تحت تاثیر قرار دهد و موجب افزایش آن شود.

نرخ سود سپرده‌های بانکی حالا به ۱۵ درصد رسیده است . پیش تر هر چند شورای پول و اعتبار این نرخ را برای بانک ها تعیین کرده بود اما برخی بانک ها بیش از این رقم را به سپرده گذاران پرداخت می کردند. حالا اما مقرر شده است نرخ سود سپرده های بانکی در ایران سقف ۱۵ درصد قرار گیرد.

با کاهش نرخ سود بانکی هزینه بانک‌ها، اضافه برداشت از بانک مرکزی و رشد نقدینگی، رشد پایه پولی و نرخ تورم، نیز کمتر می‌شود چراکه هر سال صدها هزار میلیارد تومان سود بانکی توسط بانک‌ها پرداخت می‌شد که عملا به دلیل رشد هزینه‌ها و کسری منابع بانک‌ها موجب اضافه برداشت از بانک مرکزی، جریمه‌های سنگین برای بانک‌ها، رشد پایه پولی و نقدینگی و تورم می‌شد و روی تمام اقتصاد اثر منفی داشت.

از طرف دیگر کاهش هزینه سود تسهیلات بانکها میتواند بر روی هزینه های دولت تاثیرگذار باشد و از آن ها بکاهد و در نتیجه بدهی دولت و کسری بودجه دولت نیز کاهش خواهد یافت.

براساس نظریه های اقتصادی یکی از متغیر های مهم در تصمیم گیری برای سرمایه گذاری متغیر نرخ سود بانکی است که با سرمایه گذاری رابطه مستقیم دارد؛ یعنی افزایش نرخ سود بانکی موجب افزایش سرمایه گذاری می شود و کاهش نرخ سود بانکی موجب کاهش سرمایه گذاری و به چرخش درآمد پول بیشتر در چرخه تولید می شود.

در این بین نرخ سود بانکی در کشورهای درحال توسعه نسبت به کشورهای توسعه یافته بسیار بالاتر است چراکه زیرساخت های تولید مناسبی در این کشورها برای به گردش درآمدن پول در چرخه تولید آن ها وجود ندارد و در نتیجه آن رشد نقدینگی و تورم در این کشورها روز به روز در حال افزایش است.

نام کشورهایی که نرخ سود بانکی در آن ها از سایر کشورهای دنیا بیشتر است در جدول زیر آمده است:

 

خبر آنلاین

اخبار مرتبط
سپرده گذاری بانکی، یک نوع تسهیلات مالی است که افراد و شرکت‌ها می‌توانند به وسیله آن، پول خود را به بانک بسپارند و در مقابل آن سود دریافت کنند. این نوع سرمایه‌گذاری از جمله روش‌های اصلی و محبوب برای افرادی است که به دنبال امنیت مالی و حفظ سرمایه خود هستند.
گواهی سپرده خاص با سود 30 درصدی به رقیب سرسخت سپرده‌های بلندمدت تبدیل شد. با انتشار گواهی سپرده خاص از سوی بانک مرکزی قریب به 130 همت از مانده سپرده‌های بلندمدت سه ساله کاسته شد.
گفتنی است بازرسی های میدانی بانک مرکزی از شعب بانکی در زمینه رعایت ضوابط این بانک در مورد نرخ انواع سود سپرده‌های بانکی در دستور کار بوده و اقدامات تنبیهی لازم در مورد بانک‌های متخلف به اجرا درمی‌آید.
وزیر اقتصاد درباره ادامه دار بودن انتشار اوراق گواهی خاص با نرخ سود ۳۰ درصد توضیحاتی ارائه داد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها