جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

چهار توصیه «جورج سوروس» برای موفقیت در سرمایه‌گذاری‌های پرریسک

24 خرداد 1401
چهار توصیه «جورج سوروس» برای موفقیت در سرمایه‌گذاری‌های پرریسک

«جورج سوروس» شاید از سطح شهرت «وارن بافت»، چهارمین ثروتمند جهان، در میان بورس‌بازان برخوردار نباشد ولی او نیز یکی از موفق‌ترین سرمایه‌گذاران دهه‌های اخیر بوده است.

آقای سوروس در سال ۱۹۷۳ با شراکت «جیم راجرز»، گروه صندوق‌های سرمایه‌گذاری «کوانتوم» را در نیویورک، لندن، هلند و جزایر کیمن تاسیس کرد که طی ۱۰ سال بازده ۴۲۰۰ درصدی را رقم زد.

ثروت فعلی این سرمایه‌دار آمریکایی با وجود بذل و بخشش‌های ۳۲ میلیارد دلاری، بر پایه ارزیابی نشریه فوربس ۸.۳ میلیارد دلار است.

آقای سوروس که اصالتی مجارستانی دارد، عمده ثروت خود را از مدیریت موفق صندوق‌های پوشش ریسک به دست آورده و بر همین اساس برای موفقیت در سرمایه‌گذاری‌های پر‌خطر و شرایط پرابهام اقتصادی چهار توصیه کلی ارائه کرده است:

۱- سبک و روش خودتان را پیدا کنید

آقای سوروس بر پایه قواعد رایج در بازارهای مالی سرمایه‌گذاری نمی‌کند. بدین معنا که چندان توجهی به محاسبه ارزش ذاتی یک سهم و با بررسی چشم‌انداز بلندمدت سرمایه‌گذاری در سهام یک شرکت نیز کاری ندارد. در واقع او یک سَفته‌باز است. بر همین اساس به دیگران نیز توصیه می‌کند که بر پایه ویژگی و توان فردی خود وارد میدان سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی شوند.

۲- از اشتباه‌ها و خلاء‌های اقتصادی حداکثر استفاده را بکنید

به اعتقاد او فرصت‌طلبی یک سفته‌باز نباید تنها به وقوع یک خطای اقتصادی محدود باشد بلکه او باید از کوچک‌ترین موقعیت‌ها برای خود یک سناریوی موفق بسازد. آقای سوروس به عنوان یک سفته‌باز بازار جهانی ارز به عامل کشاندن اقتصاد بریتانیا به مرز ورشکستگی شهرت دارد. او در دهه ۹۰ بر روی پیش‌بینی سقوط ارزش پوند حساب ویژه‌ای باز کرد.

در آن زمان کشورهای اروپایی به شدت درگیر اعمال سیاست‌هایی برای تثبیت نرخ برابری ارزهای ملی خود بودند. با ورود بریتانیا به این میدان، آقای سوروس به سرعت تبدیل پرحجم پوند به مارک آلمان را آغاز کرد و تنها در یک روز از محل سقوط ارزش برابری پوند و صعود مارک، ۱ میلیارد دلار سود کرد. هر چند او در پایان این آربیتراژ ارزی(سفته‌بازی ارز) ۲ میلیارد دلار سود کرد ولی پوند و اقتصاد بریتانیا را در مدار نزول قرار داد.

۳- سفته‌بازی با فرض پُرریسک بودن انجام دهید

با وجود این که آقای سوروس زیان‌های قابل توجه معدودی را متحمل شده ولی تاکید دارد که پیش از انجام یک شرط‌ بندی بزرگ حتما خود را برای یک باخت بزرگ آماده کنید و با این پیش‌زمینه فکری وارد میدان شوید.

او در سال ۱۹۸۷ بر پایه یک پیش‌بینی نادرست از ادامه صعود بازار، ۳۰۰ میلیون دلار زیان کرد. سفته‌باز آمریکایی در جریان بحران بدهی روسیه نیز ۲ میلیارد دلار ضرر کرد و به دلیل ارزیابی نادرست از زمان تخلیه حباب سهام شرکت‌های فناوری در سال ۱۹۹۹ نیز میلیارد‌ها دلار از دست داد ولی او همچنان معتقد است، افرادی که اشتهای کمی دارند، سفته‌باز خوبی در بازارهای مالی نمی‌شوند.

۴- نگذارید موقعیت‌ها شرایط زندگی شما را رقم بزنند

به اعتقاد او عهد بستن با هر کسی باید با این پیش فرض باشد که آن عهد همواره قابل تغییر است. آقای سوروس بر این باور است که این رویکرد بیش از آن که منش سرمایه‌گذاری باشد، سبک و فلسفه زندگی است.

چنان‌چه او در دوره سلطه نازی‌ها بر مجارستان با استفاده از اوراق هویت جعلی غیر یهودی که پدرش تهیه کرده بود، از کشورش گریخت و همچون پدرش در شوروی سابق هم ماندگار نشد و پس از تحصیل فلسفه در لندن، در نهایت خود را به آمریکا رساند و به یک سفته‌باز حرفه‌ای ارز و بازارهای مالی بدل شد. آقای سوروس تاکید می‌کند که شاید خلاصه تجربه کاری او در این جمله ساده نهفته باشد:«شما قطعا می‌توانید وضعیت زندگی خود را تغییر دهید ولی در این مسیر معلوم نیست که به کجاها خواهید رسید.»

اخبار مرتبط
اینستاگرام تنها راه برای درآمدزایی در فضای آنلاین نیست اما اگر به این نتیجه رسیده‌اید که پلتفرم درستی برای شماست، لازم است درباره راه‌های مختلف درآمدزایی از محتوای خود بدانید.
پیمان مولوی در پاسخ به این پرسش که بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۳ چیست؟ افزود: ما می‌گوییم هیچ بازار بهتری وجود ندارد و این‌ها، همه جزو خطای دسته‌بندی است وی اظهار داشت: هر کسی به صورت متناوب چه در دلار، چه در طلا، چه در املاک و مستغلات و چه در خودرو و حتی در سهام با ریسک آن حضور داشته باشد، از ریال خود می‌توان محافظت کند. این اقتصاددان تصریح کرد: در این حالت، به صورت متوسط باید خرید شود، به خصوص در طلا باید این اتفاق بیفتد.
شیطنت‌های ماه‌های پایانی سال گذشته در بازار ارز و طلا، برای سرمایه‌گذاران دلار و سکه نهایتا منجر به بازدهی سالانه ۲۹ درصدی شد. نرخ تورم براساس داده‌های رسمی در ۱۴۰۲ کمی بیش از ۳۲ درصد است
بسیاری از ثروتمندترین کشورهای جهان در میان کوچکترین کشورهای جهان قرار دارند به‌طوری که اقتصاد آنها در مقایسه با تعداد ساکنان آنها بسیار بزرگ است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها