جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

آیا مراکز بهداشت وام بلاعوض می‌دهند؟ / ماجرای یارانه بنیاد قاسم سلیمانی چیست؟

24 خرداد 1401
آیا مراکز بهداشت وام بلاعوض می‌دهند؟ / ماجرای یارانه بنیاد قاسم سلیمانی چیست؟

به گزارش بانک اول، در هفته گذشته اخبار متعددی مبنی بر ثبت نام برای دریافت یارانه یک میلیون تومانی بلاعوض منتشر شد. اما حالا پیگیری‌ها نشان می‌دهد هیچ خبری از کمک مالی جدید نیست و این همه شایعاتی است که ناشی از شرایط اقتصادی نامساعد مردم است.

برخی از مخاطبان می‌گویند مرکز بهداشت محل سکونت آنها شماره حساب یا شبای سرپرست خانوار را از آنها گرفته است، اما هم مراکز بهداشت و هم وزارت بهداشت اجرای چنین طرحی را اساسا تکذیب کردند.

 

مراکز بهداشت یارانه نمی‌دهند

آنگونه که  زهرا عبدالهی، مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت و درمان به تجارت‌نیوز خبر داده «موضوع کمک بلاعوض مراکز بهداشت به کودکان زیر پنج سال دارای سوتغذیه صحت ندارد.» عبدالهی می‌گوید چنین طرحی نه قبلا اجرا شده و نه اکنون در حال اجراست.

این خبر در حالی است که یکی از مخاطبان تجارت‌نیوز در شهرستان پل‌دختر در خرم‌آباد خبر داده دو روز گذشته از شماره 4030 با او تماس گرفته‌اند و خواسته‌اند که شماره شبای کارتی که یارانه خانوار به آن واریز می‌شود را اعلام کنند تا کمک مالی به حساب آنها واریز شود.

اپراتور این سامانه به تجارت‌نیوز می‌گوید تماس از طرف شماره 4030 به معنای تماس از طرف مرکز بهداشت و درمان است. پس احتمالا این تماس از طرف مرکز بهداشت شهرستان خرم‌آباد بوده اما از طرح کمک معیشتی خبری ندارد.

ماجرای تماس با مردم از طرف مراکز بهداشت و درمان را برخی دیگر از مخاطبان هم عنوان کرده‌اند. مخاطبانی که می‌گویند «در بهداشت منطقه ما هر کی که بچه زیرپنج سال داشت ازشون شماره شبا و شماره حساب گرفتن و گفتن یه طرح به ما ابلاغ کردن قراره کمک کنن.»

برخی دیگر می‌گویند «طرح از طرف بنیاد حاج قاسم سلیمانی است.» برخی دیگر می‌گویند «طرح در حال اجراست اما شرایط خاصی داره و برای همه نیست. برای همین تکذیب می‌کنن.»
برخی دیگر از مخاطبان می‌گویند پیام‌هایی دریافت کرده‌اند مبنی بر دریافت کمک مالی پنج تا ۱۰ میلیون تومانی. برخی می‌گویند رقم بسیار کمتر از این است و «قراره ۱۲۰ تومن برا بچه هایی که سوتغذیه وکمبود وزن دارن پرداخت بشه.»

 

دلیل شایعه وام یک میلیونی

 

برخی دیگر از مخاطبان می‌گویند احتمالا آنچه برخی از مردم درباره وام بلاعوض می‌گویند همان وام یک میلیون تومانی کرونا و یارانه معیشتی ۱۰۰ و ۱۲۰ هزار تومانی است که در دو هفته گذشته به حساب سرپرستان خانوار واریز شده است. اما کمک مالی دیگری در جریان نیست.

اما مخاطبان دیگر معتقدند که مشکل از اقتصادی است که مردم را درگیر یارانه نهادها کرده و مردم مدام در انتظار دریافت کمک‌های مالی دولت و نهادهای دیگر است.

شرایط نامطلوب اقتصادی، تورم بالا و شیوع کرونا و بیکاری مهم‌ترین دلیلی است که سبب شده خانوارها به لحاظ اقتصادی دچار مشکلات جدی باشند و هر شایعه‌ای برای واریز کمک مالی از سوی هر نهاد و ارگانی، می‌تواند به یک موج جدید از خواسته و تقاضا دامن بزند.

نمونه آن پیامکی است که در هفته گذشته منتشر شد و از مردم می‌خواست کد ملی فرزندان خود را به شماره مشخصی ارسال کنند تا وام یک میلیون تومانی برای آنها واریز کند.

پیگیری‌های تجارت‌نیوز نشان داد که این پیامک تقلبی بوده و صحت خبر واریز کمک بلاعوض یک میلیونی تکذیب شد. اما همان زمان ایرنا خبر داده بود که تعدادی از مردم به مراکز بهداشت و درمان رفته‌اند و پیام‌های بسیاری از مخاطبان نشان می‌داد آنها شماره کد ملی و شماره حساب سرپرست خانوار را به شماره مذکور ارسال کرده‌اند به امید دریافت کمک مالی.

شایعاتی که تاکنون همه آنها تکذیب شده و وزارت بهداشت و وزارت کار، اجرای این طرح‌ها را تکذیب کرده است.

تنها کمک مالی که اکنون وجود دارد، یارانه نقدی ماهانه، یارانه ۱۰۰ هزار تومانی و دومین مرحله وام کرونا بود که واریز شد. به عبارتی مردم در روزهای آتی تنها باید منتظر یارانه نقدی و یارانه ۱۰۰ هزار تومانی باشند و جز آن هیچ یارانه و کمک بلاعوض دیگری پرداخت نمی‌شود.

اخبار مرتبط
تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از ۱۴۰۱/۱/۱بوده است مبلغ سه میلیارد (۳.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله تعیین شده است.
این طرح از جمله طرح‌های اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه در بانک رفاه کارگران است که مشتریان این بانک می‌توانند بر اساس میانگین ایجادی در حساب قرض‌الحسنه پس‌انداز خود، از مزایای آن بهره‌مند شوند. بر اساس این طرح، اشخاص حقیقی و شرکت‌های حقوقی دارای کسب‌وکارهای خرد و دانش‌بنیان می‌توانند با سپرده‌گذاری در مقاطع مختلف از تسهیلات قرض‌الحسنه با نرخ کارمزد صفر تا 4 درصد و بازپرداخت حداکثر 60 ماهه بهره‌مند و یا امتیاز حساب استفاده نشده را به کارکنان خود انتقال دهند.
معاون توسعه بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه متخصصان ایرانی دانش‌آموخته خارج از کشور نیز می‌توانند برای درخواست بهره‌مندی از این تسهیلات، از طریق ارتباط با مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری اقدام کنند، گفت: هر متقاضی صرفاً مجاز به استفاده از یکی از تسهیلات ساخت/خرید و یا ودیعه اجاره مسکن است و در صورت استفاده از یکی از این دو، امکان معرفی برای تسهیلات مسکن دیگر وجود ندارد.
تسهیلات خرید لوازم خانگی بانک‌ها بر اساس درخواست مشتری از ۵ میلیون، ۱۰ میلیون، ۳۰ میلیون، ۵۰ میلیون، ۱۰۰، ۱۵۰ میلیون تا ۲۰۰ میلیون تومان است

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها