شنبه, 1 اردیبهشت 1403 2024,April

قیمت دلار در بازار امروز

24 خرداد 1401
قیمت دلار در بازار امروز

دلار با نماد: $ نام ارز رایج بیش از 20 کشور دنیا است. برای مثال دلار ایالات متحده، دلار استرالیا، دلار کانادا، دلار هنگ کنگ، دلار نیوزیلند، دلار سنگاپور، دلار تایوان جدید، دلار جامائیکا، دلار لیبریا، دلار نامیبیا، دلار برونئی و چندین کشور دیگر. واژه دالر از عبارت تالر یا یوآخیمزتالر گرفته شده است که نام منطقه‌ای در بوهم که معادن نقره مرغوبی داشت، می‌باشد. از این معادل برای ضرب سکه استفاده می‌شد. امروزه این منطقه در جمهوری چک قرار دارد و چک‌ها آن را با نام یاخیموف می‌شناسند.

دلار آمریکا از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین ارزهای دنیاست. به همین دلیل هنگام صحبت در مورد دلار و قیمت دلار نام آمریکا در ذهن مجسم می‌شود. قیمت دلار آمریکا نیز به نسبت دلارهای دیگر بالاتر است.

 

دلار سال‌های زیادی است که به عنوان ارز اصلی در سیستم‌های مالی در سطح بین المللی شناخته شده است. در واقع واحد پول بزرگ‌ترین اقتصاد جهان می‌باشد. شاخص دلار آمریکا معیاری از ارزش دلار آمریكا نسبت به سبد ارزهای خارجی است، كه معمولا به عنوان سبدی از پول شرکای تجاری ایالات متحده شناخته می‌شود. وقتی دلار آمریکا در مقایسه با ارزهای دیگر "قدرت" پیدا می‌کند، این شاخص بالا می‌رود. این شاخص که توسط ICE طراحی، نگهداری و منتشر شده است، با نام "شاخص دلار آمریکا" یک علامت تجاری ثبت شده است. در صورت تقویت دلار در برابر این ارزها، شاخص افزایش خواهد یافت و در صورت تضعیف آن سقوط خواهد کرد.

شاخص USD چیست؟

شاخص دلار آمریکا توسط فدرال رزرو در سال 1973 آغاز شد و از سال 1985 توسط ICE Futures ایالات متحده مدیریت می‌شود. این شاخص ارزش دلار آمریکا را در برابر شش ارز مورد استفاده شرکای تجاری عمده ایالات متحده - یورو (یورو)، ین ژاپن ( JPY) ، پوند استرلینگ (GBP) ، دلار کانادا (CAD) ، کرون سوئد (SEK) و فرانک سوئیس (CHF) نشان می‌دهد.

پیش از یورو، این شاخص شامل پنج ارز دیگر اروپایی نیز بود. یورو 57.6٪ از ارزش وزنی را تشکیل می‌دهد (همان درصد کل ارزهایی که جایگزین آن‌ها شده است). ین ژاپن 13.6٪ ؛ پوند استرلینگ 11.9٪ دلار کانادا 9.1٪ کرون سوئد 4.2٪ ؛ و فرانک سوئیس 3.6٪.

به هنگام شروع شاخص دلار آمريكا، ارزش پايه آن 100000 بود. این بدان معنی است که ارزش 90.000 نشان دهنده افت -10 درصدی ارزش دلار نسبت به ارزهای موجود در سبد (90.000 - 100.000) است، در حالی که ارزش 110.000 نشان دهنده افزایش +10٪ (110.000 - 100.000) است.

چرا شاخص دلار برای معامله گران مهم است؟

شاخص دلار آمریکا برای معامله گران به عنوان یک بازار در نوع خود مهم است و همچنین شاخصی از قدرت نسبی دلار آمریکا در سراسر جهان است. برای تأیید روند مربوط به بازارهای زیر و غیره می‌توان از آن در تجزیه و تحلیل فنی استفاده کرد:

⦁ کالاها با قیمت دلار

⦁ سهام و شاخص‌ها

قیمت کالاها با افزایش ارزش دلار (حداقل به صورت اسمی) کاهش می یابند و بالعکس. از طرف دیگر، جفت ارزی اگر USD ارز پایه باشد، در همان جهت با شاخص دلار حرکت می‌کند و اگر ارز پیشنهادی باشد، جهت عکس دارد - هرچند این "قوانین" همیشه درست نیستند.

شاخص دلار چیست؟

 

در مورد سهام و شاخص‌ها، تصویر پیچیده‌تر است، صادرکنندگان آمریکایی معمولاً می‌دانند که صادرات آنها در سطح بین المللی در صورت تقویت دلار و در صورت ضعیف‌تر بودن، رقابت کمتری دارند.

بسیاری از معامله گران نیز از این شاخص برای جلوگیری از ریسک استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، مقداری از ریسک مرتبط با تجارت طولانی USD / JPY را با کوتاهی در شاخص دلار جبران می‌کنند.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت دلار

مظنه دلار در ایران چقدر است؟ شاخص دلار تحت تأثیر عرضه و تقاضای دلار آمریکا و ارزهای تشکیل دهنده سبد قرار دارد، زیرا این عوامل بر قیمت هر جفت ارز در فرمولی که برای محاسبه ارزش شاخص دلار آمریکا استفاده می‌شود، تأثیر می‌گذارند.

تأمین و تقاضای ارز به شدت تحت تأثیر سیاست‌های پولی، به ویژه نرخ بهره تعیین شده توسط بانک مرکزی در هر کشور قرار دارد. عوامل دیگر عبارتند از تورم، عملکرد اقتصادی، رتبه بندی اعتباری، احساسات بازار و امور خارجی.

در سال‌های گذشته ایران با تحریم‌های مختلفی از طرف آمریکا روبرو شده است. همین عامل تاثیر زیادی بر میزان صادرات و ارتباط ایران با کشورهای دیگر داشته است. به همین دلیل قیمت دلار در ایران با روند افزایشی روبرو شده است. علاوه بر فشارها و تحریم‌های آمریکا بازار ایران نیز بر قیمت ارزهای مختلف مخصوصا دلار تاثیر می‌گذارد.

مظنه دلار نیز مانند هر ارز یا کالای دیگری تحت تاثیر نوسانات بازار و میزان عرضه و تقاضا است. همین‌طور اتفاقات سیاسی، اقتصادی و حتی بین المللی بر میزان قیمت دلار تاثیر می‌گذارند. به عنوان مثال اگر دولت آمریکا تعرفه‌های جدیدی برای ایران تعیین کند همچنین با وضع قوانین مختلف میزان مالیات و جریمه را تغییر دهد، هزینه خرید کالا و خدمات در ایران برای شهروندانش بالا می‌رود و ارزش دلار در ایران نسبت به ریال افزایش می‌یابد.

با وجود تحریم‌ها ایران می‌تواند جلوی افزایش قیمت دلار را بگیرد. به عنوان مثال اصلاحاتی مانند درآمدزایی و یافتن منبع درآمدی پایدار ، اصلاح نظام بانکی و اقتصادی، افزایش میزان تولید ناخالص داخلی، جذب سرمایه‌های خارجی و ... در کاهش قیمت دلار تاثیر می‌گذارند. 

آخرین مظنه دلار در بازار ایران 25700 تومان است.

اخبار مرتبط
امروز قیمت طلا و سکه امروز بر مدار کاهش حرکت کرد، قیمت دلار مبادله ای هم به ۴۳,۵۶۵ (چهل و سه هزار و پانصد و شصت و پنج ) تومان رسید
اظران بازار انتظار دارند که قیمت طلای جهانی به دنبال افزایش احتمالی این کالا با وجود نرخ‌های بهره و تقویت دلار آمریکا، به مرز ۳۰۰۰ دلار در هر اونس نزدیک‌تر شود. به گزارش بانک اول طلا، فلز گرانبهایی که مدت‌ها به عنوان دارایی امن مورد احترام قرار می‌گرفت، روز جمعه افزایش قیمت قابل‌اعتمادی را تجربه کرد که ناشی از تلاقی تنش‌های ژئوپلیتیکی و عدم اطمینان اقتصادی بود. فلز زرد در معاملات روز گذشته در مسیر پنجمین افزایش هفتگی خود قرار گرفت و تا‌ سطح ۲۴۱۶ دلار بالا رفت، اما در نهایت حدود 2394 دلار بسته
طبق اعلام مرکز مبادله ارز و طلای ایران، نوزدهمین حراج حضوری شمش طلای استاندارد، فردا (دوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) برگزار می‌شود.
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار کرد: به‌نظر بنده، در کوتاه‌مدت باید نرخ ارز را به‌شکل‌های مختلف حفظ کرد، یکی از این اقدامات آگاه کردن مردم است، به‌عنوان نمونه، ترسیم چشم‌اندازی مشخص و اطمینان‌بخش از اینکه روند ناامن‌کننده در ابعاد اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی در کشور وجود ندارد، راهگشاست.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها