جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

شوک / یارانه معیشتی این افراد حذف شد

24 خرداد 1401
 شوک / یارانه معیشتی این افراد حذف شد

به گزارش بانک اول وضعیت معیشتی بسیاری از افراد از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور دچار اختلال شد و در این بین بسیاری از خانوار به واسطه تعطیلی کسب و کارهایشان با تنگنا روبرو شدند.

در این میان دولت و مجلس برای کمک به اقشار آسیب دیده از کرونا طرح های مختلفی ارائه کردند که در نتیجه با همکاری دو قوا مقرر شد دو مصوبه تلفیق و اجرا شوند.

تلفیق دو مصوبه دولت و مجلس در جهت حمایت از اقشار آسیب دیده از کرونا در حالی اجرایی شده است که به دلیل اصلاح آن برخی از افراد نیازمند از دریافت این کمک معیشتی بی نصیب ماندند.

در ابتدا قرار بود مجلس طرحی را اجرا کند که به واسطه آن ۶۰ میلیون نفر باعنوان تامین کالا‌های اساسی با استفاده از کالابرگ یا کارت الکترونیکی از از حمایت معیشتی برخوردار شوند.

در متن ماده واحده مصوبه مجلس آمده است دولت به‌منظور تأمین بخشی از نیاز‌های معیشتی خانوار‌های کشور به‌ویژه خانوار‌های کم برخوردار، مکلف است از ابتدای ۶ ماهه دوم سال ۹ به صورت ماهانه تا پایان اسفندماه، نسبت به تأمین و پرداخت یارانه اعتبار خرید به هر فرد ایرانی شناسایی‌شده در طرح معیشت خانوار به تعداد حداقل ۶۰ میلیون نفر مبلغ ۱۲۰ هزار تومان اعتبار به کارت یارانه نقدی سرپرست خانوار واریز شود.

دولت نیز در کنار طرح مجلس به منظور کمک به کسب و کار‌های آسیب دیده در ایام محدودیت‌های کرونایی تصمیم به پرداخت کمک معیشتی به حدود ۳۰ میلیون خانوار گرفت و اولین مرحله این حمایت معیشتی ۲۷ آذر ۹۹ به حساب افراد مشمول واریز شد.

 

۲ روز پس از پرداخت اولین مرحله از کمک معیشتی دولت رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا از تلفیق ۲ مصوبه مجلس و ستاد کرونا برای کمک به آسیب‌دیدگان از کرونا خبر داد و اعلام کرد مصوبه ستاد ملی در این زمینه اصلاح و مقرر شد به گروه‌هایی همچون افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد به جای ماهانه ۱۰۰ هزار تومان به هر فرد ۱۲۰ هزار تومان پرداخت شود.

 

همچنین نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور با اشاره به مذاکرات روسای دو قوه از ایجاد تفاهمی بین ستاد ملی مقابله با کرونا و مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: طبق اصلاحی که در مصوبه ستاد انجام شد جمعیت دریافت کننده این کمک‌ها به ۴۰ میلیون نفر افزایش پیدا کرده است.

 

 

رقم ۴۰ میلیون نفر برای دریافت یارنه معیشتی در حالی مطرح می‌شود که براساس طرح مجلس قرار بود حداقل جمعیت ۶۰ میلیون نفری از این حمایت معیشتی برخوردار شوند که عملا با تلفیق ۲ مصوبه دولت و مجلس ۲۰ میلیون نفر از این طرح حذف شدند.

این درحالی است که چندی پیش حسین میرزایی سخنگوی طرح حمایت معیشتی کرونا گفته بود در مجموع ۳۴ میلیون نفر این کمک معیشتی کرونا را دریافت می‌کنند که باتوجه به اصلاح طرح دولت و مجلس قرار بود ۴۰ میلیون نفر مشمول طرح شوند که عملا ۶ میلیون نفر دیگر نیز از طرح دریافت کمک معیشتی کنار گذاشته می‌شود.

موضوع دیگر حق اعتراض در این طرح است که سخنگوی طرح حمایت معیشتی کرونا صراحتا اعلام کرد امکان اعتراض برای افراد وجود ندارد و اگر بخواهیم راه اعتراضی را مشخص کنیم منوط به این است که سازمان برنامه بودجه اعلام کند که ما علاوه بر این تعداد، ظرفیت پذیرش مجدد داریم که در این صورت ما خواهیم توانست تعداد بیشتری از افراد را تحت پوشش این طرح قرار دهیم.

با این صحبت‌ها اگر راهی برای اعتراض وجود نداشته باشد طبیعتا افراد جدیدی نیز مشمول طرح نمی‌شوند.

حال این سوال مطرح می‌شود که افرادی که مشمول طرح می‌شوند یا گمان می‌کنند که شرایط دریافت این کمک معیشتی را دارند با توجه به شرایط فعلی اقتصاد که زندگی بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار داده چطور مراتب اعتراض خود را اعلام کنند در حالی که هیچ راهی برای این موضوع در نظر گرفته نشده است!

به گفته میرزایی افراد فاقد درآمد ثابت مشمول دریافت این طرح هستند و از طرفی افراد نباید بیمه پرداز باشند و همچنین وضعیت شاخص‌های بانکی آن‌ها نیز بررسی خواهد شد.

میرزایی در مورد نحوه بررسی شاخص‌های بانکی گفته است وضعیت واریزی افراد به حساب هایشان و وضعیت تراکنش‌های خرید افراد از سال ۹۵ تا ۹۸ و شش ماهه نخست سال ۹۹ تحلیل می‌شود و مردم باید توجه کنند که در سامانه حمایت، تنها برخی از شاخص‌ها به افراد نشان داده می‌شود.

یکی دیگر از ابهاماتی که در این طرح وجود دارد مدت زمان پرداخت این کمک معیشتی است به طوری که در طرح مجلس قرار بود این طرح به مدت ۶ ماه تا پایان سال ۹۹ اجرا شود، اما براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا زمان پرداختی حمایت معیشتی دولت تنها برای ۴ ماه (آذر، دی، بهمن و اسفند) در نظر گرفته شده است.

 

انتقاد از اجرای نادرست طرح حمایت معیشتی

این درحالی است که حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو ناظر هیئت رییسه مجلس در جلسه علنی روز سه شنبه ۲۳ دی ۹۹ با انتقاد از اجرای نادرست طرح حمایت معیشتی گفت: بسیاری از افرادی که ذی نفع دریافت کمک معیشتی هستند این کمک را دریافت نمی‌کنند.

 

تمرد دولت در اجرای قانون تأمین کالا‌های اساسی مردم

همچنین بهروز محبی‌نجم‌آبادی اظهار کرد: دولت در اجرای قانون «تأمین کالا‌های اساسی مردم» رسماً از قانون تمرد می‌کند.

وی با بیان اینکه تمرد دولت از اجرای قانون «تأمین کالا‌های اساسی مردم» نگرانی مردم را در پی داشته است، افزود: آنچه مجلس پیروی این طرح مدنظر قرار داده مشخص است و دولت باید این قانون را به درستی اجرا کند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه مصوبات قانون فوق مشخص کرده که چه مبلغی و به چه جامعه هدفی ارائه شود، اظهار داشت: حتی در این زمینه عده زیادی از مردم اعتراض داشتند و اذعان دارند که به چه دلیلی مبالغ کمتری دریافت می‌کنند و یا اینکه چرا جز مشمولان این قانون - تامین کالا‌های اساسی - نیستند.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: این مسئله حتی برخی از افراد را نگران کرده و برخی از خانواده‌ها به شدت در این رابطه معترض هستند و پیام‌های پی در پی را به گوش ما نمایندگان می‌رسانند.

محبی نجم آبادی بیان داشت: همچنین آقای قالیباف در این زمینه تلاش کردند تا رئیس جمهور را پیرو اجرای قانون مجاب کنند، اما هیچ وقت نگفتند این قانون بدین شکل اجرایی شود.

این نماینده مجلس تاکید کرد: اگر دولت در اجرای قانون الزام دولت به تامین کالا‌های اساسی رویه فعلی خود را پیگیری کند، مطمئنا مجلس از ابزار‌های نظارتی خود استفاده خواهد کرد.

 تلفیق مصوبه دولت و مجلس با اجرای نادرست که کاهش تعداد مشمولان، زمان پرداخت و نبود بستری برای اعتراض افراد مشمول احتمالی را به همراه داشته باعث نارضایتی بسیاری از افراد شده است.

نکته قابل تأمل‌تر آنکه دولت مدعی است چون قانون سقف را مشخص کرده است پس کسانی که نیازمند هستند دیگر حق اعتراض ندارند! این موضع‌گیری نشان از سقفی برای بی‌عدالتی است والا دولت و مجلس خادمان این مردم هستند و تغییر سقف قانون با یک مصوبه وظیفه آنهاست و باید انجام دهند کما اینکه سقف مصوبه مجلس هم ۶۰ میلیون نفر بوده است نه ۳۴ میلیون نفر! حتی اگر به سقف توافق تلفیق مصوبا دولت و مجلس هم مراجعه کنیم باز ۶ میلیون نفر باید اضافه شود!/ میزان

اخبار مرتبط
همزمان با اجرای طرح کالابرگ الکترونیک پرسش‌های مختلفی از سوی شهروندان مطرح شد، از همین رو وزارت رفاه اقدام به پاسخِ برخی پرسش‌های احتمالی شهروندان مانند اینکه «آیا قرار است یارانه‌های نقدی حذف شود؟» یا اینکه «برای ثبت‌نام افراد جامانده از دریافت یارانه باید چه کنیم؟» کرده است.
منابع هدفمند سازی یارانه‌ها در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ با رشدی ۱۵ درصدی به ۷۵۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که منابع هدفمندی یارانه‌ها در بودجه سال گذشته حدود ۶۵۹ هزار میلیارد تومان بوده است. با این حساب یک خانوار ۳ نفره در سال آینده مبلغ ۱ میلیون و ۳۸۰ هزارتومان یارانه نقدی خواهند گرفت.
برخی از مردم تصورشان این است که برای خرید اقلام تنها باید ۲۲۰ هزار تومان هزینه کنند در صورتیکه اینگونه نیست و باید خرید داشته باشند و بعد این مبلغ به عنوان تخفیف برای آنها فعال می‌شود؛ همچنین این تصور وجود دارد که خرید باید به صورت یکجا انجام شود در حالی که مدت زمان طرح در سه مرحله یک ماهه اجرا می‌شود و شخص می‌تواند در این بازه به فراخور نیاز خرید داشته باشد.
دولت‌ها از برنامه‌های یارانه نقدی برای کمک به افراد با درآمد کم استفاده می‌کنند. یارانه نقدی یک پرداخت مستقیم از دولت به گیرنده است که به صورت پول نقد یا از طریق کارت های بانکی انجام می‌شود. این برنامه‌ها برای کاهش فقر و تشویق بهترین استفاده از منابع جامعه، به کار می‌روند. بسیاری از این برنامه‌ها از محدودیت دریافت تمایل دارند و تحت شرایط و دستورالعمل‌های خاصی تعیین می‌شوند تا به هدف موردنظر دست یابند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
حمید بلوندی
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

کمک معشیتی دیماه رونریختین بیکارهستم بیمه ای ندارم خانواده سه نفری به امیدکمک معشیتی چراظلم میکنین خداروچیکارمیکنین

ُسیدعلیرضاسجادی سجادی
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

سلام حقوق مستمربگیران کار افتاده تامین اجتماعی هستم روزانه هفتادهزار تومان درآمد داریم معیشتی صدهزارتومان به ما ندادن رفتن کسی روزانه دویست پنجاه هزارتومان درآمده یک روز هم تو این کرونا تعطیل نبود

بنده خدا
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

این چه مسخره بازیه بنده تو هیچ جایی کار نمیکنم بیکار مملکتم تو هیچ دفتری و ثبتی هم چیزی نه به نام دارم نه پولی دارم که به حسابم ریخته بشه بار اول تو آذر ۱۲۰ تومن رو ریختن دی ماه نریختن خدایی با چه محاسباتی دارن این کارارو میکنن من بدبخت بیکار برای چی مال منو قطع کردن؟!

جلال صالحی
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

سلام ماکه تمام شرایط روداشتیم ندادید ولی یه سوال از امثال آقای میرزایی دوست انکاران شناسایی افرادی که یارانه به اونا تعلق گرفت چطور جواب کسانی رو که در هشت سال دفاع مقدس ازجون وهمه چیزشون گذشتن تا امثال ایشون وغیره به این صورت جواب خانواده شون روبده ودرسختی حتی اجازه اعتراض هم ندارن

جلال صالحی
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

سلام ماکه تمام شرایط روداشتیم ندادید ولی یه سوال از امثال آقای میرزایی دوست انکاران شناسایی افرادی که یارانه به اونا تعلق گرفت چطور جواب کسانی رو که در هشت سال دفاع مقدس ازجون وهمه چیزشون گذشتن تا امثال ایشون وغیره به این صورت جواب خانواده شون روبده ودرسختی حتی اجازه اعتراض هم ندارن

سلمان علیپور
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

سلام همسر من بیکار وبیمه هم نداریم به خاطر اینکه یارانه مادر شوهرم با ما یکیه اونم حقوق داره به ما پول ۱۰۰ تومانی ندادن مادر شوهرم هم با ما زندگی نمی کنه تورو خدا اول خوب برسی کنید بعدا تصمیم بگیرین

پیمان .....
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

سلام منی که شصت تومن پول نداشتم تا سیمکارتمو بدهیشو بپردازم و وام یک میلیونی بگیرم که نتونستم بگیرم.منی که بیکارم و با یه بچه هیچ حقوق ثابت هم ندارم هیچ ماهیانه درآمدم صفر هزار تومانه و هیچ بیمه ای ندارم جز بیمه سلامت!!چطور الان حق اعتراض ندارم؟؟!!!واقعا متاسفم.متاسف!!

فاطمه
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

اون وقت دقت هم میکنن که این تراکانش خرید ها برای خرید داروهای بیمار بوده دقت هم میکنن پولی که به حساب واریز میشه از خواهر مادرت قرض گرفتی و توی 3ماه 40 میلیون خرج خورد و خوراک مریض ضربه مغزی کردی

بهزاد پرورش
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

آقایان مثلا مسئول کشور این ۱۰۰ تومن رو به پولدارا میدین یا به فقرا والا من پدرم فوت کرده و بی سرپرست هستیم و سرپرستی ما به عهده مادرمه و نه وام یک میلیونی پرداخت شد که بار اول دریات کردیم ولی در مرحله دوم پرداخت نکردن و نه از ۱۰۰ تومن ها خبری شد من به شخصه خودم کسانی رو میشناسم با این که احتیاجی ندارن ولی برای اونا هم وام و هم ۱۰۰ تومن رو ریختن مسئولین نا محترم یکمم با وجدان کار کنین

عباس خ
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

من قسم می خورم اینکه میگویندحساب چهارسال یارانه بگیران معیشتی را بررسی کردیم بخدادروغه اگر دروغ نبود چرا به من که وام یکمیلیونی دادند پس چرا یارانه ۱۰۰هزارتومانی ندادند درحالیکه فاقد ملک وخودروهستم وشهامت کارگرساختمانی میباشد کمترمردم را اذیت بکنید چوبش رو میخواست بخدا

عباس خ
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

چرابه خانواده پنج نفره من یارانه ۱۰۰هزارتومانی تعلق نگرفته است درحالیکه وام یکمیلیونی دادن ولی وام ندادند اینکه گفتند ما حساب ۴سال مردم را بررسی کردیم اصلا درست نیست چون من آنقدر مطمئنم که درست بررسی نکردند چون حتما به ما تعلق باید میگرفت

یک هموطن
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

باید سرپرستان خانوار فقیر و فاقد شغل و درآمد شناسایی شوند و ماهیانه مبلغی به حسابشان واریز شود که بتوانند یک ماه را سپری کنند طبق سبد معیشت ماهانه خانوار .در ضمن باید زیر پوشش بیمه درمانی قرار گیرند.ناظر محترم لطفا تایید دیدگاه

راننده تاکسی
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

اقا من راننده تاکسیم باکلی مشکلا قبل از کرونا وکلی بدبختی وگرفتاریهای ناشی از کرونا واز همه مهمتر وعده های حمایتی دولت که امید دریافتش سبب شده که خودمان پیش مردم دروغگوشویم به هرکی قول دادیم مشکل راحل میکنیم نتوانسیم چه از راه کار کردن وچه از طریق حمایتهای پوچ دولت که هر وعده را کلی تاپ وتوپ در اخبار و رساناها کرد بعد یا انجام نداد یا یجوری درمسیر فرایند سنگی جلوی پا بوده که سبب عدم دریافت شده مثل وام ۱۲ تومانی مشاغل اسیب دیده از کرونا که اول ۱۲ ت بود سپس شد ۶تومان دراخر هم با کلی زمان جهت ثبت نام در کارا وبعد هم مراجعه به بانک و نهایتا بانک به ادم بگوید اقای راننده تاکسی شما بدلیل بدبخت بودن که معوقه ۳میلیونی داری وبیچاره وبی کس بودن که ضامن نداری لذا به شما تعلق نمی گیرد والسلام خب اگه گرفتار نبودم که زجر دریافت کمک از دولت را نمی کشیدم به هر حال از ته دل عاملین و دستدنکاران را شب وروز دعا خواهیم کرد

شهپر توکلی نژاد
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

سلام من بیست سال یتیم داری کردم الان بیمه که ندارم ۵۸ سالمه پسرم معلول جسمی و ذهنی است ره آورد جنگ ۸ ساله اینها ۳ سال یارانه منو قطع کردن اعتراض کردم دوماه واریز کردند باز قطع کردند الان بعداز اینمدت یارانه مرا نوش جان کردند الان یکبار ۱۰۳ هزار تومن واریز کردند یکبار هم ۹۱ هزار معلوم نسیت بازم پرداخت کنند یا باز قطع کنند من یک زن تنها با یک پسر معلولم

سمیه روشن ضمیر
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

اگه واقعامسئولی اینارومیخونه ،ترتیب اثرمیده.چقد پوست کلفت هستید.چقدبی انصافید.من نه سرکار میرم نه یارانه میگیرم.نه معیشتی،نه سهام عدالت دارم"نه هیچ کوفتو زهر ماری.از سری دوم که روحانی رئیس جمهور شد یارانه من قطع شد.نه بچه پولدارم نه آقازاده نه ملکو املاکی دارم.شوهرم مث سگ داره جون میکنه.یه بچه کوچیک دارم.بخاطر خرجش مشکل دارم.بخاطر قطع یارانه بارها به ریاست جمهوری هر که فکرشوکنید نامه نوشتم.ولی هیچکس اهمیت نداد.چرا حق منو امثال منو دارید میخورید.چطور میخواهید جوابگو باشید.مگه شماها هیچ وجدانی ندارید.من واقعا باید کجاشکایت کنم.مشکلات زندگی منو امثال منو نمیدونید،چون پولاتون از پارو بالامیره.چون غصه اجاره خونه،خرج بچه،خوردو خوراک،پوشاک ندارید.چقد شماها بی رحم هستید.من واقعا باگریه تمام این جملات رومینویسم. خدا وجود داره امیدوارم حقمو بده.

امیر مرادی
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

من در حال حاضر بیکارم و مستاجر و دو فرزنددارم ماشینم رو فروختم و خرج خانواده می کنم نه بیمه ای دارم نه کاری دولت به فکر مردم نیست لا اقل بیمه بیکاری بدن وام کرونا بدن تا کار جدید پیدا کنم

صمد خان
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

گدا نیستم صدتومن مال خودتون گداها

فاطمه ملکی
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

پدرم پیرمردی هفتادساله وناشنواست بدون کوچکترین درآمدی تنهاراه استمرارمعاش یارانه ۴۵ تومنی ومعیشتی بنزین است عضوبهزیستی وکمیته هم نیستیم باسیلی صورتمونوسرخ نگه میداریم واگذاراین دولت به امام زمان

محمد بیات
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

اقا اینها همه جنگ زرگری است والا کسی که بیمه پردازی دارد تعلق نمیگید یعنی چه شما خبر دارید انها که بیمه پرداخت میکنند مخصوصا ساختمانیها باچه بدبختی ونه خوردن مجبورند یا بازنشسته ای که پنج سرعایله هست پنج میلیون هم حقوق میگیره شما مسولین باپنج میلیون پنج نفر زندگی میکنید نصفش هم وام میدهید خدا بشما مسئولین انصاف بده که ایقدر تنگ نظر هستید خودتان دهامیلیونی میگیرید خانوادتان تماما مشغول کار هستند انوقت پنج ودو وسه میلیونی مردم را پانصد دویست وسیصد میلیونی میبینید خخخخممخ

محمود
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

با سلام یک بیکار هستم به ماکه یارانه ندادن احتمالا پولدارتراز حقوق بگیرا بودم شایدم حقوق ثابت داشتم ...

خضر کریمی
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

اقای محترم چرا برای من معیشتی ۱۰۰ تومانی واریز نکردین

خضر کریمی
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

مسئول محترم حسابها رو چک کردین من اجاره نشین هستم کارو کاسبی ندارم چرا به حساب من پول واریز نکردین

مجید هاشمی
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

دستگیری از مستمندان و بی بضاعتان نه تنها بعهده دولت بلکه بعهده تک تک آحاد جامعه به آنحا مختلف است، ولی باید خاطر نشان کرد که بسیاری از این افراد مال و منالشان را به نام افراد خانواده و یا افراد مطمئن کرده اند که بایستی بررسی و در هر مورد پرداختی دولت مد نظر قرار گیرد، کما اینکه با مراجعه به موقعیت و ارزش سهام های بورسی می توان دریافت که وضعیت صنایع و تولیدات کشور در حال ورشکستگی است.

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها