جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

ثبت‌نام و احراز هویت سجام

24 خرداد 1401
ثبت‌نام و احراز هویت سجام

به گزارش بانک اول اولین قدم برای ورود به اکثر بازارها ثبت نام در سجام است. برای این کار می‌توانید به سایت سجام مراجعه کنید و با کلیک بر روی گزینه «ثبت‌نام سجام» اطلاعات هویتی، ارتباطی، شغلی و سایر موارد خواسته شده را ثبت کنید. سپس یک کد ده رقمی که کد پیگیری سجام نامیده می‌شود، برای شما ارسال خواهد شد. حالا می‌توانید سراغ مرحله بعدی یعنی احراز هویت سجام بروید.

برای تکمیل فرآیند احراز هویت سجام دو راه وجود دارد. اول این که به صورت حضوری به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنید و با تکمیل فرم‌های مربوطه فرآیند را انجام دهید. اما با توجه به شیوع ویروس کرونا و لزوم ماندن در خانه، می‌توانید این فرآیند را به کمک اپلیکیشن سیگنال به صورت غیرحضوری و با هزینه کمتری نسبت به مراجعه حضوری نیز انجام دهید. تنها شرط مورد نیاز داشتن سن قانونی ۱۸ سال و کارت ملی هوشمند یا رسید آن است.

برای تکمیل فرآیند احراز هویت غیرحضوری سجام در ابتدا کافیست آخرین نسخه اپلیکیشن سیگنال را از طریق گوگل پلی، کافه بازار، سیب اپ و سایر اپلیکیشن‌ها دانلود کرده و روی گزینه «احراز هویت سجام» کلیک کنید. پس از تایید شماره تلفن و ثبت کد پیگیری سجام و اطلاعات کارت ملی، باید ۳ مرحله را طی کنید که در تایید احراز هویت سجام شما نقش مهمی دارند. اولین مرحله ثبت عکس سلفی می‌باشد. پس از آن باید نمونه‌ای از امضای خود را ارسال کرده و در نهایت یک ویدئو از خود ضبط کنید. در اینجا دو راه برای شما وجود دارد. یکی خواندن متن مشخص شده در حین ضبط ویدئو و دیگری استفاده از حرکات دست می‌باشد. این قابلیت برای افرادی طراحی شده است که سواد خواندن ندارند یا در تکلم دچار مشکل هستند. شرایطی که باید در هر مرحله رعایت شود را می‌توانید در «راهنمای شرایط مناسب» در همان صفحه ببینید. در انتها با تایید اطلاعات و پرداخت هزینه، اطلاعات شما برای بررسی ارسال شده و نتیجه تا ۲ روز کاری بعد برایتان ارسال خواهد شد.

نحوه ورود به بازار سهام

حالا که کد بورسی خود را دریافت کردید، تنها یک پله دیگر در بخش آموزش بورس تا ورود به بازار سهام باقی مانده است و آن ثبت‌نام در کارگزاری است. شما می‌توانید در یک یا چند کارگزاری ثبت‌نام کنید. استفاده همزمان از آن‌ها مغایرتی با هم ندارد. قبل از ثبت‌نام در کارگزاری‌ها بهتر است جهت اطلاع از خدمات موجود به سایت آن‌ها مراجعه کنید. اگر کارگزاری خدمات غیرحضوری ارائه دهد، می‌توانید به صورت آنلاین این مرحله را نیز پشت سر بگذارید. در غیر این صورت برای دسترسی به سامانه معاملات ناچارید حضورا به دفاتر آن‌ها یا دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده و فرم‌های مربوطه را تکمیل کنید.

در نهایت نام کاربری و رمز عبور برای شما ارسال خواهد شد. هر کسی که به این اطلاعات دسترسی داشته باشد، می‌تواند به صفحه کارگزاری شما متصل شده و سهام خرید و فروش کند. پس بهتر است در حفاظت از اطلاعات و کدهای دریافتی خود نهایت دقت را به عمل آورید.

نحوه ورود به صندوق‌های سرمایه‌گذاری

برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها دو راه وجود دارد. اگه صندوق مربوطه از نوع قابل معامله در بورس(ETF) باشد، می‌توانید واحدهای صندوق را از طریق سامانه معاملاتی کارگزاری مانند سهم‌های عادی بازار بورس خرید و فروش کنید. اما اگر صندوق از نوع قابل معامله در بورس نباشد، بایستی به صورت حضوری به دفاتر آن‌ها مراجعه کرده و با ارائه مدارک هویتی خود اقدام به سرمایه‌گذاری در صندوق کنید. (البته در حال حاضر امکان ثبت‌نام اینترنتی برای برخی از این صندوق‌ها نیز فراهم شده است.) اطلاعات مربوط به ثبت‌نام معمولا در بخش «شرایط ثبت‌نام» در سایت رسمی صندوق‌های سرمایه‌گذاری قرار دارد.

با توجه به این که صندوق‌های سرمایه‌گذاری انواع مختلفی دارند، بهتر است قبل از خرید واحدهای صندوق‌ مطالعاتی پیرامون نوع فعالیت و عملکرد صندوق داشته باشید. زیرا صندوق‌ها بر اساس فعالیت‌شان ریسک و بازده متفاوتی را به ارمغان می‌آورند. از طرفی میزان ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران نیز متفاوت است. نمی‌توان یک پیشنهاد خرید یا فروش را به یک سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر و همزمان یک سرمایه‌گذار ریسک‌گریز ارائه داد. پس بهتر است افراد قبل از هر اقدامی، صندوق مناسب خود را با توجه به انتظارات خود پیدا کند.

نحوه ورود به بازار مشتقه

گواهی سپرده، قراردادهای آتی و قراردادهای اختیار معامله از ابزارهای بازار مشتقه هستند. برای خرید و فروش گواهی سپرده نیازی به دریافت کد متفاوت از کد بورسی اوراق بهادار ندارید و می‌توانید با همان سامانه معاملاتی سهام، گواهی سپرده را نیز خرید و فروش کنید. اما برای معامله قرارادادهای آتی باید کد مخصوص این بازار را تهیه کنید. همچنین یک سامانه معاملاتی مخصوص قراردادهای آتی نیز وجود دارد که متفاوت از سامانه معاملاتی سهام بوده و می‌توانید با مراجعه به کارگزاری به این سامانه دسترسی پیدا کنید.

نحوه ورود به بازار طلا

رایج‌ترین روش ورود به بازار طلا همان روش سنتی خرید طلا یعنی مراجعه حضوری به مغازه‌های طلا فروشی است. اما می‌توان از راه‌های دیگری نیز در این بازار سرمایه‌گذاری کرد، مثلا خرید گواهی سپرده و قراردادهای آتی طلا. در این صورت شما اوراق بهاداری را خریداری می‌کنید که به پشتوانه طلا منتشر شده‌اند.

راه دیگری برای ورود به بازار طلا نیز وجود دارد که سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مبتنی بر طلا است. صندوق‌های مبتنی بر طلای موجود از نوع قابل معامله در بورس هستند. بنابراین می‌توانید با استفاده از همان سامانه معاملاتی اوراق بهادار، واحدهای آن‌ها را خرید و فروش کنید.

نحوه ورود به بازار اوراق بدهی

اوراق بدهی یکی از راه‌های تامین مالی میان‌مدت و بلندمدت برای دولت و بنگاه‌های اقتصادی است. این اوراق در انواع متفاوتی مثل اوراق قرضه، اوراق اجاره، اوراق مشارکت و غیره نیز منتشر می‌شوند. برای ورود به این بازار کافیست این اوراق را از نهاد منتشرکننده اوراق خریداری کرده و بر اساس مفاد قرارداد سود خود را دریافت کنید.

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها