پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

حذف دفترچه‌های درمانی و روش‌های استعلام‌گیری بیمه درمانی

24 خرداد 1401
 حذف دفترچه‌های درمانی و روش‌های استعلام‌گیری بیمه درمانی

به گزارش بانک اول چاپ دفترچه‌های تأمین اجتماعی از ابتدای اسفندماه متوقف می‌شود و طبق اعلام سازمان تأمین اجتماعی، از این تاریخ به بعد ارائه خدمت در زمان مراجعه به پزشک و مؤسسات تشخیصی درمانی با ارائه کارت ملی، شناسنامه یا جلد دفترچه درمانی امکان‌پذیر خواهد بود.

 

نکاتی که بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی باید به آن توجه کنند:


‎۱- در زمان مراجعه به پزشک و درمانگاه، ارائه دفترچه درمانی لازم نیست.

‎۲- همه بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران کشور و تبعه کشور‌های دیگر برای تسهیل دریافت خدمات درمانی می‌توانند با مراجعه به سایت eservices.tamin.ir حساب کاربری ایجاد و مشخصات هویتی‌شان را تکمیل و شماره تلفن همراه (موبایل) خود در درگاه یادشده درج کنند.

‎۳- همه بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران کشور و تبعه کشور‌های دیگر قبل از مراجعه به پزشک و مراکز درمانی می‌توانند استحقاق درمانشان را از طریق یکی از روش‌های زیر استعلام کنند و از پوشش بیمه درمان خود مطمئن شوند:

‎روش اول: مراجعه به سایت medical.tamin.ir و واردکردن کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان؛
‎روش دوم: شماره‌گیری #۱۴۲۰۴ و انتخاب گزینه ۱ (استعلام اعتبار درمانی)، ورود کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان؛

‎روش سوم: شماره‌گیری #۱۱۴۲۰۴* و واردکردن کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان؛

‎روش چهارم: استفاده از اپلیکیشن موبایل My tamin یا مراجعه به سایت pwa.tamin.ir و واردکردن کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان؛

‎روش پنجم: شماره‌گیری #۱۶۶۶* و انتخاب گزینه ۱ (استحقاق‌سنجی)، واردکردن کدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان.

‎۴- در مواردی که بیمه‌شده براساس نتایج دریافتی از روش‌های بالا یا اعلام مراکز درمانی، استحقاق درمان ندارد، در صورت اعتراض می‌تواند موضوع را از طریق سامانه ۱۴۲۰ پیگیری کند.

‎۵- همه بیمه‌شدگان در صورت ایجاد حساب کاربری می‌توانند خلاصه سوابق درمانی خود را با مراجعه به سامانه eservices.tamin.ir در پنجره (منوی) مخصوص بیمه‌شدگان ملاحظه کنند.

‎۶- همه پزشکان از جمله طرف قرارداد و غیرطرف قرارداد، می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه نسخه الکترونیک این سازمان، ep.tamin.ir، و دریافت نام کاربری، برای نسخه‌نویسی الکترونیک اقدام کنند.

‎در صورت مراجعه بیمار به پزشک طرف قرارداد، پزشک پس از احراز هویت و ثبت شماره تلفن همراه (موبایل) متعلق به بیمار و انجام معاینه، خدمات پزشکی (از جمله انجام ویزیت، تجویز دارو و سایر خدمات تشخیصی و درمانی و...) را در سامانه نسخه الکترونیک ثبت می‌کند.
 

در صورت متصل‌نبودن مطب به سامانه‌های الکترونیک چه باید کرد؟

در صورت مراجعه بیمار به پزشک طرف قرارداد، چنان‌چه امکان استفاده از سامانه‌های الکترونیک به هر دلیل (قطع اینترنت، قطع سامانه نسخه‌نویسی و...) میسر نباشد، پزشک پس از احراز هویت بیمار با استفاده از کارت ملی، شناسنامه یا دفترچه درمانی و استعلام برخورداری وی از استحقاق درمان (پوشش بیمه درمان)، بیمار را معاینه و در سرنسخه مخصوص مطب‏‏ یا مرکز درمانی (ترجیحا در قطع A ۵) نسخه را تجویز می‌کند.
 

دستور پزشکی در نسخه مخصوص مطب امکان‌پذیر است

پزشکان غیرطرف قرارداد هم مانند پزشکان طرف قرارداد می‌توانند با اتصال به سامانه‌های الکترونیک سازمان یا سامانه‌هایی که استفاده می‌کنند، نسخه‌نویسی الکترونیک انجام دهند. در صورت ممکن‌نبودن استفاده از سامانه‌های الکترونیک به هر دلیل (قطع اینترنت، قطع سامانه نسخه‌نویسی و...) پزشک می‌تواند دستور پزشکی را در سرنسخه مخصوص مطب‏ یا مؤسسه در یک برگ تجویز کند و به بیمار تحویل دهد.
 

نسخه کاغذی به داروخانه‌ها برای تجویز دارو امکان‌پذیر است

در صورت ننوشتن نسخه‌نویسی الکترونیک، بیمار می‌تواند نسخه کاغذی پزشک معالج را به داروخانه‌ها یا مؤسسات پاراکلینیک طرف قرارداد ارائه و خدمات مورد نیاز خود را دریافت کند.

‎همه خدمات تشخیصی و درمانی تجویزشده پزشک، به‌صورت نسخه الکترونیک یا کاغذی به استناد کدملی در پرونده سلامت شخص بیمه‌شده ثبت می‌شود؛ بنابراین استفاده از کدملی دیگران، ضمن مغایرت با موازین حقوقی می‌تواند در روند تشخیص و درمان بیماری افراد مشکل ایجاد کند.

 

مدیر درمان  تأمین اجتماعی خراسان رضوی درباره اجرای طرح تحول دیجیتالی سازمان تأمین اجتماعی به‌نام ٣٠٧٠ و مزین به نام دکتر «نوربخش» گفته است: در اجرای این طرح ٣٠ خدمت حضوری سازمان به‌صورت غیرحضوری ارائه می‌شود تا ٧٠ میلیون مراجعه از ٩۶ میلیون مراجعه به واحد‌های اجرایی سازمان در کشور حذف شود.

وی ادامه داد: تاکنون ٢٣ خدمت از ٣٠ خدمت تأمین اجتماعی خراسان رضوی با وجود مشکلات متعدد سازمان در زمینه‌های زیرساختی که بیشتر در حوزه بستر‌های سخت‌افزاری و اینترنتی بوده، غیرحضوری شده است.

داستانی اضافه کرد: تعداد بیمه‌شدگان اصلی تأمین اجتماعی در استان ۹۲۷ هزار و ۴۰۰ نفر است که با احتساب افراد تکفل بیش از ۲ میلیون و ۴۸۲ نفر در استان بیمه این سازمان هستند و این میزان نسبت به سال گذشته ۱/۷ درصد افزایش دارد.
 

دریافت هزینه بیمه تکمیلی با حذف دفترچه‌های درمانی به چه نحوی است

مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان رضوی گفت: باتوجه‌به اینکه دفترچه‌های درمانی هم حذف شده است، بیمه مرکزی با هماهنگی با بیمه‌های مختلف، مراحل پرداخت هزینه بیمه تکمیلی را به‌صورت سیستمی ثبت و قابل مشاهده کرده است، بنابراین مراجعه حضوری مردم به مراکز برای پیگیری مراحل دریافت هزینه‌های درمان تکمیلی لزومی ندارد.
اخبار مرتبط
طرح بیمه زنان خانه‌دار و دختران یکی از زیرمجموعه‌های «طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی» به شمار می‌رود که شرط سنی برای استفاده از این طرح ۱۸ تا ۵۰ سال تمام است و افراد با سن بیش از ۵۰ سال، باید معادل مازاد سنی، سابقه بیمه‌پردازی قبلی داشته باشند.
افرادی می‌توانند از مزایای قانون بیمه بیکاری برخوردار شوند که مشمول قانون تامین اجتماعی و قانون کار باشند و در زمره بازنشستگان، از کارافتادگان کلی، صاحبان حرف و مشاغل آزاد، بیمه‌شدگان اختیاری نبوده و از اتباع خارجی نیز نباشند.
صرفاً سوابق بیمه اجباری که مشمول قانون کار بوده در بیمه بیکاری محاسبه می‌شود.
معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، جزییات پوشش بیمه ای داروها در سال جدید را تشریح کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها