جمعه, 7 اردیبهشت 1403 2024,April

تخفیف بیمه ثالث را برای خود نگه دارید

24 خرداد 1401
تخفیف بیمه ثالث را برای خود نگه دارید

به گزارش بانک اول تخفیف بیمه شخص ثالث خود را به هنگام فروش خودروی خود منتقل نکنید. چرا که سابقه خوب رانندگی کردن شما به خریدار خودرو منتقل می‌شود و ممکن است در آینده این خوب رانندگی کردن به دردتان بخورد. چرا که ممکن است در آینده نزدیک همین سابقه رانندگی شما و تصادف‌ نکردن‌ها باعث شود تا امتیازهای خوبی از حیث شهروند خوب بودن نصیب‌تان شود.

تا چند سال پیش انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به‌خودروی دیگر ناممکن بود و به وقت فروش خودرو، فرد فروشنده مجبور بود تا همه تخفیف ناشی از سال‌ها رانندگی بدون تصادف را در اختیار فرد خریدار خودرو قرار دهد و دوباره وقتی خودش ماشین جدید بخرد، حق بیمه کامل بپردازد.

حالا انتظارها به سرآمده و دیگر هیچ شرکت یا نماینده بیمه حق ندارد به شما بگوید نه! نمی‌شود تخفیف را به‌خودروی دیگری که مال شماست یا به نام همسر یا فرزندان‌تان است، منتقل کنید. اگر با مقاومت یک شرکت یا نماینده بیمه مواجه شدید، اصلاً بحث نکنید، هم به بیمه مرکزی زنگ بزنید و شکایت کنید و هم اینکه  سراغ شرکت یا نماینده بیمه دیگر بروید.نگذارید حق‌تان پایمال شود.

پس از افزایش انتقادها از ناهماهنگی بین شرکت‌ها و نمایندگان بیمه در اعمال تخفیف بیمه شخص ثالث و انتقال آن، بیمه مرکزی در دستوری صریح از شرکت‌های بیمه و شبکه‌های فروش آنها خواست تا به قانون عمل کنند. در تازه‌ترین اتفاق مدیرکل نظارت فنی بر بیمه‌های غیرزندگی بیمه مرکزی طی نامه‌ای بر رعایت الزامات مقرر در ماده ۲ آیین‌نامه اجرایی تبصره ماده ۶ قانون بیمه شخص ثالث از سوی شرکت‌های بیمه و شبکه فروش تأکید کرد.

عباس خسروجردی با اشاره به الزام شرکت‌های بیمه به انتقال تخفیفات عدم‌خسارت بیمه شخص ثالث اعلام کرد: امکان مشاهده وضعیت رعایت مقرره فوق الذکر به‌صورت سیستمی در سامانه سنهاب فراهم شده و اطلاع‌رسانی‌های لازم در مورد زمان عدم‌تخصیص کد یکتا در این خصوص متعاقباً اعلام می‌شود.وی تصریح کرد: براساس مفاد ماده ۲ آیین‌نامه اجرایی نحوه انتقال تخفیفات حاصل از نداشتن حوادث منجر به خسارت (موضوع تبصره ماده ۶ قانون) درصورت انتقال مالکیت وسیله نقلیه، سابقه تخفیف عدم‌خسارت مربوطه به‌خودروی مشابه متعلق به مالک وسیله نقلیه یا سایر افراد حقیقی مجاز در قانون (همسر، والدین، اولاد بلاواسطه) قابل انتقال است.

در هفته‌های اخیر انتقادهایی از سوی برخی شهروندان مطرح شده بود مبنی بر اینکه برخی شرکت‌های بیمه در برابر انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث مقاومت می‌کنند. همچنین این شایعه مطرح شده که برخی از نمایندگان با سوءاستفاده از عدم‌آگاهی بیمه‌گذاران برای انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث، مبلغی را به‌عنوان حق استعلام مطالبه کرده‌اند که شهروندان می‌توانند هرگونه دریافت هزینه اضافه‌تر از مبلغ درج شده در بیمه‌نامه را به بیمه مرکزی گزارش دهند.

این گزارش می‌افزاید: انتقال تخفیف بیمه‌نامه شخص ثالث از بیمه‌گذار به‌خودروی مشابه مالک، والدین، همسر یا فرزندان بلاواسطه، در قانون جدید بیمه شخص ثالث برای حفظ منافع بیمه‌گذاران گنجانده شده و هدف قانونگذار این بوده که تخفیف‌های درنظر گرفته شده برای تهیه بیمه‌نامه شخص ثالث، حق مسلم شهروندانی است که با رعایت مقررات، قانونمداری، احتیاط و مسئولیت اجتماعی از مزایای قانونی بهره‌مند شده‌اند و حق تقدم آنان برای استفاده از این مزیت خاص باید حفظ شود.

مدیرکل نظارت فنی بر بیمه‌های غیرزندگی بیمه مرکزی اعلام کرده که سامانه انتقال تخفیفات رشته بیمه ثالث راه‌اندازی شده و در دسترس است و انتقال تخفیف‌های عدم‌خسارت در بیمه‌های شخص ثالث فقط به وسیله نقلیه دیگر از همان نوع که متعلق به مالک وسیله نقلیه و یا همسر و والدین و اولاد بلاواسطه او باشد، امکان پذیر است و انتقال تخفیف‌های عدم‌خسارت به سایرین ازجمله خریدار خودرو مجاز نخواهد بود.

آگاهی حق بیمه‌گذاران است
انتقال تخفیف عدم‌خسارت بیمه شخص ثالث تنها درصورت اسقاطی شدن خودروی دارای بیمه‌نامه و یا فروش خودروی دارای ‌بیمه‌نامه و خرید خودروی جدید ممکن است و برای انتقال تخفیف عدم‌خسارت، سند مالکیت خودرو باید به‌صورت قطعی انتقال پیدا کند و شرکت‌های بیمه نمی‌توانند و حق ندارد تخفیف عدم‌خسارت را درخصوص انتقال خودرو به‌صورت وکالتی منتقل کنند.

افزون بر اینکه مالک خودروی قبلی، مالک خودروی جدید و مالک ‌بیمه‌نامه‌های قبلی، یک نفر باشد یا اسناد به اسم یک فرد مشخص (یا اعضای درجه یک خانواده وی) باشد و انتقال بیمه شخص ثالث و تخفیف‌های عدم‌خسارت آن، درصورتی ممکن است که هر دو خودرو دارای کاربری یکسانی باشند به همین دلیل نمی‌تواند بیمه ثالث یک خودروی سواری را به تاکسی، موتورسیکلت یا کامیون انتقال داد.

نگران نباشید و اگر خودروی خود را فروخته‌اید و خودروی جدید نخریده‌اید، تخفیف شما از بین نمی‌رود و در سوابق بیمه‌‌ای شما محفوظ خواهد ‌ماند. ماده 6قانون بیمه شخص ثالث به صراحت می‌گوید: از تاریخ انتقال مالکیت وسیله نقلیه، کلیه حقوق و تعهدات ناشی از قرارداد بیمه موضوع این قانون به انتقال‌گیرنده منتقل می‌شود و انتقال‌گیرنده تا پایان مدت قرارداد بیمه، بیمه‌گذار محسوب می‌شود. همچنین کلیه تخفیفاتی که به‌واسطه «نداشتن حوادث منجر به خسارت» در قرارداد بیمه موضوع این قانون اعمال شده باشد، متعلق به انتقال‌دهنده است. انتقال‌دهنده می‌تواند تخفیفات مذکور را به‌وسیله نقلیه دیگر از همان نوع، که متعلق به او یا متعلق به همسر، والدین یا اولاد بلاواسطه وی باشد، منتقل کند.

اخبار مرتبط
افرادی که دوره خدمت خود را تمام کرده‌اند، می‌توانند میزان دوره‌ای که به خدمت سربازی مشغول بوده‌اند را به سنوات سابقه بیمه خود اضافه کنند.
دانشجویان در تمام مقاطع دانشگاهی می‌توانند با پرداخت حق بیمه به صورت ماهیانه تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار بگیرند و از خدمات درمانی و بازنشستگی استفاده کنند.
در این اطلاعیه به افراد تحت پوشش خدمت بیمه تکمیلی درمان صندوق بازنشستگی کشوری توصیه شده است که با توجه به عدم ثبت مدارک در سامانه نرم افزاری بیمه، بیمه شدگان، اسناد ۱۴۰۳ را تا مشخص شدن شرکت بیمه برای سال ۱۴۰۳، نزد خود نگهداری کنند.
توانا با تاکید بر اینکه متقاضیان حداکثر تا ۳۰ فروردین ماه سال جاری فرصت دارند در این طرح ثبت نام کنند، بیان کرد: افراد واجد شرایط با مراجعه به دفاتر کارگزاری در سراسر استان یا از طریق آدرس صندوق www.roostaa.ir نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
میلاد فیروزی
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

ببخشید اگر خریدار ماشین وقتی ماشین میخره بیمه بخواد بکنه بیمه ازقبل نداشته باشه باید از اول پول بیمه بده و اینکه این برا سال۱۴۰۰ هست یا تاقبل میتونیم ماشین بزنیم بنام خودمون کبیمه بمونه ندیم صاحب قبل ماشین

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها