جمعه, 31 فروردین 1403 2024,April

پیش بینی بورس شنبه 9 اسفند 99 چگونه خواهد بود؟

24 خرداد 1401
پیش بینی بورس شنبه 9 اسفند 99 چگونه خواهد بود؟

به گزارش بانک اول اگرچه برخی از کارشناسان منفی شدن بازار در روز های گذشته را متاثر از خبر انتشار عرضه اولیه اپال در بورس می دانستند. اما از نظر تحلیلگران ما منفی شدن بورس در روز های اخیر آن هم در نه روز متوالی علت دیگری دارد. دلیل اصلی منفی شدن بازار بورس عدم وجود پول حقیقی در بازار و عدم اعتماد سرمایه گذاران به بورس است. اگر به دو هفته پیش نگاهی بیندازیم، می بینیم که بورس قبل از مصوبات جدید مجلس و تغییر دامنه نوسان هم وضعیت خوبی نداشت و منفی بود

 

تغییر دامنه نوسان بورس از نظر تحلیلگران و کارشناسان نه تنها عامل نجات بخش بورس نیست، بلکه با ایجاد توقعات مقطی در سهامداران می تواند دیدگاه های مردم به بورس را نیز بدتر کند. زیرا تغییر دامنه نوسانات بورس به دلیل هیجانات و جو مثبتی که در بازار ایجاد کرد، موجب مثبت شدن چند روزه بورس شد. اما پس از آن دوباره شاهد ریزش شاخص کل بورس هستیم.

همانطور که پیش تر نیز اشاره کرده بودیم، تا زمانی که اعتماد سرمایه گذاران به بازار بورس احیا نشده و پول حقیقی و هوشمند وارد بازار بورس نشود، بورس منفی خواهد بود. البته قطعا کارشناسان اقتصادی ، مسئولین مرتبط بایستی به فکر اندیشیدن چاره ای برای بهبود وضعیت بورس باشند. اما به هر ترتیب نباید از تاثیر اتفاقات سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی بر بورس غافل بود.

 

 

مهدی رضایتی، کارشناس بازار سرمایه به آزادسازی دلارهای ایران از کره جنوبی اشاره کرد و گفت: با توجه به اخبار منتشر شده از این موضوع حجم دلاری که قرار است آزاد شود پایین است و نه تنها تاثیری بر قیمت دلار بلکه تاثیری بر شرایط بازار هم ندارد

 

رضایتی با اشاره به اینکه خروج از پروتکل‌های الحاقی یک توافق دو طرفه است، توضیح داد: این موضوع در کنار موضوع آزادسازی دلارها از کشور کره در کوتاه مدت تاثیری بر بازار ندارد. در بلندمدت اگر این مسائل موجب تغییر در قیمت دلار شود، قیمت‌گذاری نمادهای دلاری تغییر می‌کند و در نتیجه معاملات بازار با توجه به آن نوسان قیمت دلار واکنش نشان می‌دهد.

 

این کارشناس به جلسات مجلس درباره بررسی بودجه اشاره کرد و توضیح داد: با توجه به اخبار شنیده شده از صحن مجلس فعلا خبرهای تاثیرگذاری بر بازار منتشر نشده است. در ادامه با تصویب بودجه ۱۴۰۰ و مشخص شدن جزئیات آن، احتمالا بازار روند ملایم‌تری را آغاز کند

 

او درباره کمبود نقدینگی در بازار و قیمت بالای عرضه اولیه اپال توضیح داد: با توجه به نیاز بازار به ورود پول، کارشناسان معتقدند که در این شرایط عرضه اولیه اپال با قیمت بالایی در بازار عرضه شد. بر این اساس یکی از عرضه‌های اولیه‌ای که می‌توانست با ورود نقدینگی خوبی به بازار همراه باشد در این شرایط با استقبال خوبی همراه نشد

 

محمد رضایتی در پایان افزود: با توجه به شرایط موجود در بازار و رفتارهای هیجانی، بازار نیاز به تزریق پول دارد و اگر این اتفاق رخ ندهد، معاملات در شرایط فعلی باقی می‌ماند.

اخبار مرتبط
لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار امروز مورخ 29 فروردین ماه 1403، مبلغ 4 هزار میلیارد و 370 میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در روز جاری حدود 644 میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند.
لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار امروز مورخ 25 فروردین ماه 1403، مبلغ 2 هزار میلیارد و 700 میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در روز جاری حدود 141 میلیارد تومان به بازار سهام تزریق کردند.
در روزهایی که بازار سرمایه با یک کندل نزولی سنگین (روز شنبه) به همراه خروج بیش از 1700 میلیارد تومانی همراه شده است و با توجه به اتفاقات اخیر شاهد تصمیم گیری مدیرانی بورسی برای دامنه نوسان یک درصدی در بازار سرمایه هستیم عملا باید شاخص و تحلیل تکنیکالی آن را برای مدتی در نظر نگرفت و فراموش کرد.
مروز 55 هزار معامله انجام شد و ارزش کل معاملات بالغ بر 8 همت بود. ارزش معاملات سهام و صندوقها حدود 3 همت بوده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها